Jak przechowywać opony, żeby ich nie zniszczyć

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Żadnego doświadczonego kierowcy nie trzeba przekonywać o tym, że stan opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Teraz, gdy zima wreszcie ustępuje wiośnie, powinniśmy się dobrze przyjrzeć letniemu ogumieniu i zadbać o to, by komplet, którego przez pół roku nie będziemy używać, przetrwał ten czas bez uszczerbku.

Nim zaczniemy się cieszyć nadchodzącą wiosną i zmienimy opony na letnie, warto sprawdzić ich stan. Jeśli wysokość bieżnika wyraźnie zbliża się do wymaganego prawem poziomu 1,6 mm, na co wskazują wypustki kontrolne, lepiej pomyśleć o nowym komplecie. Jak wynika z testów, droga hamowania na mokrej nawierzchni nowej opony jest o około 30 proc. krótsza od dystansu, którego potrzebuje do tego ogumienie z bieżnikiem o wysokości 1,6 mm. Po wizycie u wulkanizatora wyjeżdżamy na oponach, które będą dobrze spełniać swoje zadanie przez kilka najbliższych miesięcy. Co jednak z kompletem, którego znów będziemy potrzebować późną jesienią?

Coraz więcej zakładów, które parają się zmianą opon, oferuje również ich przechowywanie. Usługa taka wiąże się jednak z pewnymi kosztami. Gdzie na własną rękę najlepiej przechować ogumienie? Przede wszystkim należy wykluczyć miejsca na wolnym powietrzu. Opony składowane np. pod wiatą już po miesiącu mogą wyschnąć i popękać. Szkodliwy okazuje się tu wpływ światła słonecznego. Optymalnym miejscem przechowywania ogumienia jest suche, ciemne pomieszczenie. Należy zadbać o to, by opony znalazły się z dala od rur, które mogą być gorące, potencjalnych źródeł iskier, a także benzyny, smarów i olejów.

Nim opony trafią w takie miejsce, należy oczyścić je z kamieni, które mogły utknąć pomiędzy kostkami bieżnika. Ogumienie na obręczach przechowujemy poziomo. Można ułożyć z nich stos, ale warto obniżyć ciśnienie w oponach, by ciężar spoczywał na felgach, z nie na bokach opon i zadbać o to, by ta, która jest położona najniżej, leżała na deskach lub palecie. Warto raz lub dwa razy w sezonie zmienić położenie opon w stosie.
Opony przechowywane bez obręczy należy ustawić pionowo, najlepiej na półce lub palecie. By zapobiec zniekształceniu się ogumienia, opony należy obracać o kilkadziesiąt stopni co miesiąc.

Przed kolejnym sezonem warto pamiętać o sprawdzeniu opon, przed ich założeniem na felgi. Należy szukać zniekształceń, uszkodzeń mechanicznych i śladów starzenia. Jeśli opona wzbudzi naszą wątpliwość, warto dać ją do oceny profesjonalnemu wulkanizatorowi.

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła