Żadnego doświadczonego kierowcy nie trzeba przekonywać o tym, że stan opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Teraz, gdy zima wreszcie ustępuje wiośnie, powinniśmy się dobrze przyjrzeć letniemu ogumieniu i zadbać o to, by komplet, którego przez pół roku nie będziemy używać, przetrwał ten czas bez uszczerbku.
Nim zaczniemy się cieszyć nadchodzącą wiosną i zmienimy opony na letnie, warto sprawdzić ich stan. Jeśli wysokość bieżnika wyraźnie zbliża się do wymaganego prawem poziomu 1,6 mm, na co wskazują wypustki kontrolne, lepiej pomyśleć o nowym komplecie. Jak wynika z testów, droga hamowania na mokrej nawierzchni nowej opony jest o około 30 proc. krótsza od dystansu, którego potrzebuje do tego ogumienie z bieżnikiem o wysokości 1,6 mm. Po wizycie u wulkanizatora wyjeżdżamy na oponach, które będą dobrze spełniać swoje zadanie przez kilka najbliższych miesięcy. Co jednak z kompletem, którego znów będziemy potrzebować późną jesienią?
Coraz więcej zakładów, które parają się zmianą opon, oferuje również ich przechowywanie. Usługa taka wiąże się jednak z pewnymi kosztami. Gdzie na własną rękę najlepiej przechować ogumienie? Przede wszystkim należy wykluczyć miejsca na wolnym powietrzu. Opony składowane np. pod wiatą już po miesiącu mogą wyschnąć i popękać. Szkodliwy okazuje się tu wpływ światła słonecznego. Optymalnym miejscem przechowywania ogumienia jest suche, ciemne pomieszczenie. Należy zadbać o to, by opony znalazły się z dala od rur, które mogą być gorące, potencjalnych źródeł iskier, a także benzyny, smarów i olejów.
Nim opony trafią w takie miejsce, należy oczyścić je z kamieni, które mogły utknąć pomiędzy kostkami bieżnika. Ogumienie na obręczach przechowujemy poziomo. Można ułożyć z nich stos, ale warto obniżyć ciśnienie w oponach, by ciężar spoczywał na felgach, z nie na bokach opon i zadbać o to, by ta, która jest położona najniżej, leżała na deskach lub palecie. Warto raz lub dwa razy w sezonie zmienić położenie opon w stosie.
Opony przechowywane bez obręczy należy ustawić pionowo, najlepiej na półce lub palecie. By zapobiec zniekształceniu się ogumienia, opony należy obracać o kilkadziesiąt stopni co miesiąc.
Przed kolejnym sezonem warto pamiętać o sprawdzeniu opon, przed ich założeniem na felgi. Należy szukać zniekształceń, uszkodzeń mechanicznych i śladów starzenia. Jeśli opona wzbudzi naszą wątpliwość, warto dać ją do oceny profesjonalnemu wulkanizatorowi.
tb, moto.wp.pl