Jak prawidłowo zadbać o klimatyzację latem?

Zdecydowana większość kierowców nie wyobraża sobie podróży samochodem bez sprawnie działającej klimatyzacji. Nie wszyscy jednak mają świadomość, jak poprawnie o nią dbać i ją serwisować. Eksperci motoryzacyjni ProfiAuto wskazują na co zwrócić uwagę przed wakacyjnym wyjazdem, aby móc w pełni cieszyć się jego pozytywnym klimatem.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL/Mateusz Pietruszka

/ 6Udogodnienie, o które trzeba dbać

Obraz
© WP.PL/Mateusz Pietruszka

Zdecydowana większość kierowców nie wyobraża sobie podróży samochodem bez sprawnie działającej klimatyzacji. Nie wszyscy jednak mają świadomość, jak poprawnie o nią dbać i ją serwisować. Eksperci motoryzacyjni ProfiAuto wskazują, na co należy zwrócić uwagę.

Prawidłowo użytkowana klimatyzacja samochodowa poprawia nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Jak wykazały badania duńskich naukowców, jeśli temperatura wewnątrz samochodu wynosi 21 stopni Celsjusza, kierowca ma o 22 proc. szybszy czas reakcji na drodze, niż w przypadku, gdy temperatura wynosi 27 stopni Celsjusza. Dzięki niższej temperaturze kierowcy są także bardziej skoncentrowani i mniej zmęczeni. Przed wakacyjnymi wyjazdami należy zatem poświęcić klimatyzacji należytą uwagę.

/ 6Zasady działania klimatyzacji samochodowej

Obraz
© sea and sun/fotolia

Układ klimatyzacji działa na analogicznych zasadach jak lodówka. Składa się on ze sprężarki, parownika oraz skraplacza. Po włączeniu klimatyzacji czynnik chłodzący, krążący w zamkniętym obiegu, jest pompowany do sprężarki. Zwiększa ona ciśnienie czynnika, co doprowadza także do wzrostu jego temperatury. Następnie czynnik jest transportowany do zasobnika. W tym procesie dochodzi zarówno do jego oczyszczenia, jak i odwilgocenia. Potem dociera on do skraplacza, w którym następuje zmiana stanu jego skupienia z gazowego w ciekły. Proces kończy się w parowniku, gdzie ma miejsce rozprężanie, skutkujące gwałtownym obniżeniem temperatury. Pozwala to chłodnemu powietrzu dotrzeć do wnętrza samochodu. Zimne powietrze przechodzi oczywiście przez specjalne filtry, których celem jest oczyszczenie go z drobnoustrojów.

/ 6Jak zapobiec nadmiernemu nagrzewaniu samochodu i co zrobić przed wejściem do niego?

Obraz
© WP.PL/Mateusz Pietruszka

Aby nie dopuścić do przegrzania się wnętrza samochodu, warto przy parkowaniu wybierać miejsca w których, w godzinach południowych, znajduje się cień. Kierowca może także zaopatrzyć się w specjalną matę odbijającą ciepło. Umieszczenie jej na szybie nie pozwoli promieniom słonecznym na dostanie się do wnętrza pojazdu. Na fakt absorpcji promieni słonecznych ma wpływ także…kolor samochodu. Im ciemniejsza barwa pojazdu, tym szybciej nagrzewa się jego wnętrze. Temperatura we wnętrzu samochodu, który jest wystawiony na ekspozycję promieni słonecznych, może dochodzić nawet do 60 stopni Celsjusza. Kierowcom, którzy pozostawili swój samochód w upalny dzień na słońcu, zaleca się więc najpierw przewietrzenie pojazdu, a dopiero później włączenie klimatyzacji i stopniowe zmniejszanie temperatury. Dzięki temu nie narażają się oni na szok termiczny, który mogłyby mieć miejsce w razie zbyt nagłej zmiany temperatur.

/ 6Odpowiednie użytkowanie klimatyzacji

Obraz
© WP.PL/Mateusz Pietruszka

Zbyt duże różnice pomiędzy temperaturą wewnątrz pojazdu, a tą panującą na zewnątrz mogą prowadzić do chorób czy infekcji. Najbardziej odpowiednia temperatura dla kierowcy mieści się w zakresie 20-24 stopni Celsjusza. Kierujący powinni także zadbać o to, aby sukcesywnie zwiększać temperaturę przy dojeżdżaniu do celu podróży, by nie przysporzyć organizmowi niepotrzebnego szoku termicznego. Ważne jest również odpowiednie ustawienie zarówno kierunku, jak i siły nawiewów. By nie dopuścić do zapaleń mięśni i stawów, a nawet paraliżu, nie wolno kierować strumienia zimnego powietrza bezpośrednio na części ciała. Należy je ustawić tak, aby chłodniejsze powietrze miało ujście na szyby oraz podsufitkę pojazdu.

/ 6Serwis to podstawa

Obraz
© Karin & Uwe Annas/fotolia

Oznakami niesprawnie działającej klimatyzacji jest np. jej słaba wydajność, parowanie szyb, zwiększenie poziomu hałasu płynącego z nadmuchów, nadmierne zużycie paliwa czy nieprzyjemny zapach, który wydobywa się z nawiewów po jej uruchomieniu. To bardzo wyraźne sygnały, które nie powinny być zlekceważone, bo mogą mieć znaczenie dla zdrowia i bezpieczeństwa kierowcy. Jeśli się pojawią, należy odwiedzić serwis, w którym dokonany zostanie przegląd klimatyzacji. Podczas niego specjalista powinien skontrolować ilość czynnika chłodzącego w klimatyzacji (uzupełnienie kosztuje najczęściej od 150 do 250 zł), wyczyścić kanały dostarczające powietrze do wnętrza pojazdu, oczyścić wloty powietrza, a także wymienić filtr kabinowy oraz napełnić układ klimatyzacji nowym płynem chłodzącym. Dodatkowo warto, aby użył on produktów przeciwbakteryjnych oraz takich, które zwalczają nieprzyjemne zapachy.

/ 6Dlaczego trzeba dokonywać regularnych przeglądów klimatyzacji?

Obraz
© WP.PL/Mateusz Pietruszka

Kierowcy powinni wiedzieć, że układ klimatyzacji traci nawet do 75 proc. wydajności chłodzenia w momencie, gdy krąży w nim połowa ilości czynnika chłodniczego, który jest zalecany przez producenta. Tymczasem statystycznie w ciągu roku z takiego układu ubywa od 10 do 15 proc. czynnika chłodzącego. W ciągu trzech lat ubytek ten może być już zatem na tyle duży, że klimatyzacja przestanie pracować efektywnie. Czynnik chłodzący jest także nośnikiem oleju, który smaruje sprężarkę, a bez tego kompresor nie jest odpowiednio zabezpieczany. Może to doprowadzić nawet do zatarcia się sprężarki, co oznacza dodatkowe, bardzo wysokie koszty dla kierowcy (z reguły ok. 2 tys. zł).

– Poprawnie działająca klimatyzacja pozwala na utrzymanie zarówno odpowiedniej temperatury we wnętrzu pojazdu, jak i należytej jakości powietrza. Regularnie przeprowadzane przeglądy i serwisy tego systemu nie pozwalają bowiem na rozwój pleśni, grzybów, roztoczy, bakterii oraz wirusów, które mają bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie każdego człowieka, szczególnie dzieci i alergików - komentuje Michał Tochowicz, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3