Jak powstają felgi aluminiowe?
Koła należą do najbardziej obciążonych i nieustannie narażonych na uszkodzenia, a zarazem najważniejszych dla bezpieczeństwa elementów samochodu. Wśród zalet felg aluminiowych wymienia się przede wszystkim lekkość i atrakcyjny wygląd. Jak wygląda proces ich produkcji?
Powstawanie "alusów"
Koła należą do najbardziej obciążonych i nieustannie narażonych na uszkodzenia, a zarazem najważniejszych dla bezpieczeństwa elementów samochodu. Wśród zalet felg aluminiowych wymienia się przede wszystkim lekkość i atrakcyjny wygląd. Jak wygląda proces ich produkcji?
W odległej o 250 kilometrów od Tokio miejscowości Takaoka mieści się fabryka BBS Japan Co. Ltd. - filia działającej od 1970 roku niemieckiej firmy BBS, wytwarzającej koła dla luksusowych aut kilku marek samochodowych. Japoński zakład zajmuje powierzchnię 38 520 merów kwadratowych i zatrudnia 300 pracowników, którzy produkują felgi przy użyciu najbardziej wyrafinowanych technologii.
ll
Powstawanie "alusów"
Obręcze ze stopów lekkich można wytwarzać na dwa sposoby: za pomocą odlewania lub obróbki plastycznej. Pierwsza, stosowana przez większość producentów, jest łatwiejsza i tańsza. Druga, stosowana w Takaoka, pozwala uzyskać bardziej jednorodną strukturę metalu, dającą mu większą wytrzymałość. W efekcie wykonane tak elementy mogą być lżejsze i mocniejsze.
Powstawanie "alusów"
Proces produkcyjny rozpoczyna się od rozgrzania mających postać płaskiego walca kęsów stopu aluminium do temperatury 480 st. C. Po uzyskaniu właściwej temperatury, kęsy trafiają pod prasę hydrauliczną o nacisku 9 000 ton. Urządzenie wielkości trzykondygnacyjnego budynku, wciska rozgrzany metal w formę. Pod działaniem ogromnej siły metal zachowuje się jak plastelina, przyjmując nowy kształt. Proces ten wykonywany jest trzykrotnie. Każde przejście przez prasę przybliża element do ostatecznej postaci.
Powstawanie "alusów"
Wstępnie ukształtowana felga trafia na maszynę, w której przez walcowanie wirującej obręczy koła w ciągu czterech-sześciu minut nadawany jest ostateczny kształt. Potem felga poddawana jest wygrzewaniu i chłodzeniu, co porządkuje wewnętrzną strukturę krystaliczną metalu. Po oczyszczeniu powierzchni elementu nadchodzi pora na wstępną kontrolę jakości. Jeśli wyrób pozbawiony jest wad, felga poddawana jest "kulowaniu". Bombardowanie drobniutkimi kuleczkami powoduje wytworzenie na powierzchni metalu ściskającego naprężenia własnego, co znacznie zwiększa wytrzymałość zmęczeniową elementu i jego odporność na powstawanie pęknięć.
Powstawanie "alusów"
Proces produkcji felg dla niektórych modeli Lexusa: IS F, RC F i LS F Sport obejmuje jeszcze dodatkowy etap, polegający na obróbce diamentowymi narzędziami i precyzyjnym szlifowaniu wybranych powierzchni w odległym o 10 km zakładzie w Oyabe. Nadaje on ramionom felg wyjątkowy wygląd, mając budzić skojarzenia z ostrzem samurajskiego miecza.
Źródło: Lexus
ll