Jak podróżować nocą?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jeśli planujemy dłuższą podróż samochodem nocą to musimy pamiętać, że wg statystyk właśnie wtedy istnieje ryzyko groźnego wypadku. Podpowiadamy jak postępować, by zminimalizować niebezpieczeństwo.

Ciemność przede wszystkim radykalnie ogranicza ludzkie możliwości widzenia, a zmęczenie dodatkowo wydłuża czas reakcji. Lepiej planować podróż tak, by uniknąć prowadzenia nocą a jeżeli nie jest to możliwe należy robić regularne przerwy, co 2 godziny.

Już po 2 godzinach jazdy nocą osoby prowadzące pojazd zaczynają popełniać niebezpieczne błędy porównywalne do tych, jakie popełnia kierowca z 0,5 promila alkoholu we krwi. Z każdą kolejną godziną sytuacja się pogarsza - 3 godziny ciągłego zmęczenia odpowiadają 0,8 promila a ponad 4 godziny to prawie 1 promil. Kierowcy często bagatelizują objawy zmęczenia i zmniejszonej czujności. Ziewanie, nierówny tor jazdy, trudność z odtworzeniem ostatnich sekund podróży to symptomy które powinny zmusić do zatrzymania się, krótkiego spaceru, zjedzenia lekkiego posiłku a w sytuacji silnego uczucia senności - zatrzymania się na noc w najbliższym punkcie noclegowym.

Pamiętajmy, by prędkość dostosowywać nie tylko do warunków pogodowych, ale też do widoczności. W czasie jazdy nocą, przy braku oświetlenia ulicznego, kierowca widzi tylko dystans oświetlony przez reflektory własnego auta. Droga zatrzymania pojazdu nie powinna być dłuższa od zasięgu oświetlenia drogi przez pojazd. Większa prędkość pozbawi kierowcę możliwości skutecznego zareagowania na wyłaniające się z ciemności przeszkody.

Na miejsce postoju wybierzmy wyznaczone do tego miejsce. Jeśli jednak zmęczenie jest zbyt silne i kontynuacja podróży do hotelu jest niemożliwa lub zbyt niebezpieczna to należy ustawić samochód poza pasem drogowym, włączyć światła awaryjne, ustawić trójkąt ostrzegawczy i wysiąść z auta wraz z pasażerami na czas krótkiego odpoczynku.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025