Trwa ładowanie...

Jak naprawić auto po wypadku?

Jak naprawić auto po wypadku?Źródło: sxc.hu
d4jdngl
d4jdngl

Porządne naprawy blacharskie muszą być drogie. Dlatego w zgodzie ze wszystkimi zasadami tej sztuki naprawiane są zwykle tylko prawie nowe auta i to jedynie wtedy, gdy chce za to zapłacić ubezpieczyciel.

(fot. PAP/Grzegorz Michałowski)
Źródło: (fot. PAP/Grzegorz Michałowski)

Niestety, firmy ubezpieczeniowe próbują na wszelkie sposoby obniżyć wysokość wypłacanych odszkodowań. Na skutek takiej polityki wiele aut naprawianych jest "u kowala", a nie w warsztatach z prawdziwego zdarzenia. Jednocześnie nie brakuje też klientów, którzy na rozbiciu auta próbują zarobić, odbudowując je za kwotę niższą niż proponowane przez ubezpieczyciela odszkodowanie. Lepiej z tym jednak uważać, bo firmy stają się coraz mniej rozrzutne - koszty napraw kalkulowane są tak, że trudno z nich cokolwiek uszczknąć.

Za niewielkie pieniądze można wyklepać i poszpachlować pogiętą karoserię, ale to raczej maskowanie zniszczeń, a nie przywrócenie samochodu do stanu sprzed kolizji czy wypadku. Oszczędności tego typu na dłuższą metę okazują się zwykle kosztowne w skutkach. Po pierwsze dlatego, że byle jak naprawione auto gwałtownie traci na wartości. Po drugie, nie jest już tak bezpieczne jak wcześniej, bo strefa zgniotu uformowana ze szpachli i airbag z gazety upchanej w kierownicy w razie kolejnego wypadku nie uchronią nikogo od obrażeń!

(fot. PAP/Andrzej Grygiel)
Źródło: (fot. PAP/Andrzej Grygiel)

Po trzecie, auto starzeje się w przyspieszonym tempie, bo blacha przegrzana w wyniku spawania przestarzałymi urządzeniami koroduje niemal natychmiast, a lakier położony na nieprzygotowaną powierzchnię też przed rdzą nie chroni. Oczywiście, można zatuszować szkody i sprzedać samochód, ale to grozi tym, że wpadniemy w jeszcze większe tarapaty.

d4jdngl

Upewnij się, że warsztat ma właściwy sprzęt - Naprawy blacharskie nowoczesnych aut są z reguły bardzo trudne. Nadwozia są znacznie sztywniejsze niż kiedyś, w dodatku poszczególne elementy konstrukcyjne wykonuje się z różnych materiałów. Warsztat, który ma przywrócić poważnie uszkodzone auto do pierwotnej formy, powinien być wyposażony w: sprzęt do pomiarów karoserii; ramę naprawczą z wyposażeniem do prostowania nadwozi; profesjonalny sprzęt spawalniczy (m.in. zgrzewarki do blach, pozwalające na uzyskanie połączeń takich jak fabryczne, lutospawarki do łączenia elementów z blachy ocynkowanej lub ze stopów lekkich).

Wiele serwisów, w tym również autoryzowanych stacji obsługi, zleca wykonywanie napraw blacharskich i lakierniczych podwykonawcom pracującym często w skandalicznych warunkach. Upewnij się, że twoje auto będzie rzeczywiście naprawiane tam, gdzie je zostawiasz. Nie ma sensu płacić pośrednikom!

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Oszczędności zawsze wychodzą na jaw - Niechlujnie naprawiane auta najczęściej bardzo szybko trafiają na sprzedaż. Im szybciej, tym lepiej, bo w ciągu kilku miesięcy byle jak położony lakier może stracić połysk, a spod szpachli zacznie wychodzić rdza.

d4jdngl

W tym procederze udział biorą nie tylko zawodowi oszuści - część sprzedawców takich odszykowanych wraków to "uczciwi" ludzie, którym zdarzyło się rozbić samochód, naprawili go za jak najmniejsze pieniądze, a teraz nie chcą nim już dłużej jeździć, bo znają jego rzeczywisty stan. Warto pamiętać, że zatajenie przed nabywcą poważnych wad sprzedawanego auta to przestępstwo!

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Podczas oględzin używanego samochodu należy zwrócić uwagę na ślady niedawnych napraw blacharsko-lakierniczych:
- pozostałości taśmy malarskiej oraz pasty polerskiej w zakamarkach karoserii i pod gumowymi uszczelkami;
- "mgiełka" lakieru na uszczelkach i częściach zawieszenia;
- nietypowa struktura powłoki lakierniczej ("morka" świadcząca o niechlujności lakiernika) lub lakier całkowicie gładki, pozbawiony rys i wypolerowany "na lustro";
- zapach lakieru we wnętrzu samochodu;
- nieoryginalne reflektory;
- szyby z rocznika innego niż reszta auta;
- źle dobrane odcienie lakieru na poszczególnych elementach;
- nierówne szczeliny między elementami (drzwiami, błotnikami, klapami);
- nieoryginalne detale mocujące (np. części przytwierdzane taśmą dwustronną lub silikonem, a nie spinkami zatrzaskowymi, blachowkręty zamiast nitów).

d4jdngl

Jeśli auto zostało niechlujnie naprawione już wcześniej, to zwykle można to poznać po:
- pęknięciach lub purchlach na lakierze;
- korozji widocznej na łączeniach blach oraz w nietypowych miejscach, np. na płaskich powierzchniach karoserii;
- odpryskach i otarciach powłoki lakierniczej w miejscach styku (ocierania się) źle spasowanych elementów;
- grubej warstwie szpachli (do sprawdzenia za pomocą miernika grubości lakieru). Fabryczny lakier ma zwykle 80-150 mikrometrów.

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

To warto wiedzieć o lakierowaniu - Fachowiec może zatuszować większość niedociągnięć naprawy blacharskiej - ale w końcu nie o to chodzi! Powłoka lakiernicza auta po naprawie ma być nie tylko ładna, lecz także trwała. Od kilku lat zgodnie z przepisami unijnymi wszystkie takie prace powinny być wykonywane przy użyciu lakierów wodnych, których stosowanie w zasadzie wymusza używanie ogrzewanych kabin lakierniczych. Na rynku działa jednak wielu lakierników stosujących materiały starego typu, pochodzące z "zapasów magazynowych" - w tym przypadku reżimy technologiczne są znacznie łagodniejsze.

d4jdngl

Pamiętaj, że:
- im lepiej wykonana naprawa blacharska, tym mniej do zrobienia ma później lakiernik;
- to, że auto wygląda doskonale tuż po naprawie, o niczym jeszcze nie świadczy. Liczy się to, czy efekt będzie trwały. Przed wyborem warsztatu warto zasięgnąć opinii klientów, którzy korzystali z jego usług przynajmniej rok wcześniej. Jeśli po dłuższym czasie na lakierze nie pojawiły się purchle, ślady korozji ani przebarwienia, to lakiernik wykonał swą pracę należycie;
- w przypadku niektórych lakierów bardzo trudno jest uzyskać całkowitą zgodność odcienia nowej powłoki - lepiej wtedy dopłacić za polakierowanie sąsiednich elementów, bo dzięki temu naprawiona część nadwozia nie będzie się odróżniała;
- drobne pyłki lub "skórka pomarańczowa" na lakierze to żaden problem - wady lakiernicze tego typu można zwykle naprawić przez polerowanie. Gorzej, jeśli lakier się łuszczy lub widać, że wżera się w nieprawidłowo przygotowane podłoże.

lop/

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj