WAŻNE
TERAZ

Urban jak czarodziej. Litwa zdobyta!

Jak korzystać z klimatyzacji zimą. Błąd może okazać się kosztowny

Klimatyzacja pozwala pasażerom samochodów podróżować latem w komfortowych warunkach. Gdy tylko temperatura za oknem spada, większość kierowców na długie miesiące zapomina o tym dodatku. To duży błąd, który może narazić nas na koszty związane z awarią tego układu.

Klimatyzacji należy używać również zimą.
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com | Daniel Krason
Szymon Jasina

Przez lata na temat klimatyzacji narosło wiele mitów. To, że stosowanie tego urządzenia zwiększa zużycie paliwa, jest oczywiste. Jednak ze strachu przed częstszymi wizytami na stacjach paliwowych kierowcy popełniają kilka błędów. Nierzadko nawet latem rezygnują z klimatyzacji i zamiast tego otwierają okna. Podczas powolnej jazdy po mieście faktycznie może mieć to sens (choć nie pozwoli tak skutecznie schłodzić wnętrza), jednak już po nabraniu prędkości opuszczone szyby zdecydowanie pogarszają aerodynamikę i oznacza to, że zużyjemy niemal tyle samo paliwa, co w przypadku uruchomienia klimatyzacji, a komfort jazdy będzie zdecydowanie mniejszy. Jednak nieprzemyślane oszczędności są problemem nie tylko latem, ale też zimą.

Poważne konsekwencje przerwy w używaniu klimatyzacji

Wielu kierowców wyłącza klimatyzację po ustąpieniu letnich upałów. W naszym klimacie oznacza to długi czas przerwy w pracy tego urządzenia. To jednak spory błąd. Taka pozorna oszczędność może doprowadzić do szybszego zużycia i awarii klimatyzacji. Elementem przede wszystkim narażonym na uszkodzenie jest sprężarka. Choć może się wydawać inaczej, jest to skomplikowane urządzenie, a jako takie nie może być bezawaryjne.

Nieużywanie klimatyzacji przez dłuższy czas, na przykład przez całą zimę, może spowodować powstanie korozji na elementach ciernych sprzęgła sprężarki. Trzeba również pamiętać o tym, że czynnik chłodzący w układzie klimatyzacji jest jednocześnie nośnikiem oleju. Jeśli przez długi czas nie używamy klimatyzacji, substancje te rozwarstwiają się, a wówczas, tuż po uruchomieniu klimatyzacji nie ma co liczyć na prawidłowe smarowanie elementów tego urządzenia. W sprężarce tłokowej szybko mogą powstać rysy; jednocześnie pojawiają się opiłki, które niszczą układ. Naprawa – jeśli będzie wymagała wymiary sprężarki – to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.

Eksploatacja klimatyzacji zimą

Z tego powodu warto regularnie (raz w tygodniu), choć na kilka minut włączać klimatyzację nawet zimą. W ten sposób zadbamy o ten element i unikniemy kosztownych napraw. Taka chwilowa praca nie zwiększy zauważalnie zużycia paliwa, a na pewno ewentualne wydatki w serwisie będą niewspółmiernie większe.

Korzystanie z klimatyzacji zimą jest często nie tylko zalecane, ale też bardzo przydatne. Pamiętajmy, że urządzenie to nie tylko potrafi schłodzić powietrze, ale też je osusza. Ta druga cecha, która latem często nie jest mile widziana, zimą może być zbawienna. Duża wilgotność powietrza o tej porze roku w połączeniu ze śniegiem wnoszonym na butach i ubraniu do auta, powoduje, że w samochodzie zbiera się dużo wody. Nie dość, że jest to nieprzyjemne, to prowadzi do gnicia i zagrzybienia elementów tapicerki (co jest niedobre dla naszego zdrowia), a wilgoć zbierająca się na szybach podczas mrozu zamienia się w warstwę lodu. Najbardziej skutecznym sposobem na ograniczenie wilgoci w kabinie jest właśnie osuszanie powietrza za pomocą klimatyzacji.

Dlatego pamiętajmy, że ten element wyposażenia samochodu może być przydatny o każdej porze roku, a do tego wymaga regularnego uruchamiania. Dodatkowo w przypadku klimatyzacji automatycznej można po prostu nie wyłączać jej cały rok, tylko ustawić żądaną temperaturę. Choć minimalnie zwiększy to zużycie paliwa, to zapewni komfort jazdy i konserwację klimatyzacji.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025