Jak jeździć, by hamulce służyły jak najdłużej?

Obraz
Źródło zdjęć: © Mateusz Pietruszka

O układ hamulcowy trzeba bezwzględnie dbać - od jego stanu zależy bezpieczeństwo jazdy. Istnieją sposoby, które wydłużają żywotność nakładek ciernych na klockach hamulcowych nawet kilkukrotnie.

Do podstawowych elementów układu hamulcowego należą obracające się wraz z kołami tarcze hamulcowe. Współpracują one z klockami hamulcowymi, przez co dochodzi do tarcia na powierzchni tarcz, a to umożliwia zatrzymanie pojazdu. Jednym z najczęstszych uszkodzeń tych elementów jest pojawienie się rowków na ich powierzchni, które powstają z powodu nieczystości (np. piasku) na okładzinach ciernych klocków. Innymi przyczynami tego zjawiska jest kiepska jakość samych klocków czy korozja na tarczach. Symptomami, które mówią, że mamy do czynienia z tym defektem jest głośna praca hamulców oraz odgłosy tarcia w trakcie hamowania.

Kolejną często spotykaną awarią jest przegrzewanie się zarówno tarcz, jak i klocków hamulcowych. W pierwszym przypadku objawia się to powstawaniem niebieskich przebarwień i może prowadzić do pęknięcia. W drugim dochodzi do tego zjawiska w przypadku zablokowania klocków w jarzmie hamulcowym oraz w wyniku nieprawidłowego cofania się tłoczka hamulcowego. Duży wpływ na temperaturę hamulców ma też styl jazdy kierowcy - przegrzewanie powstaje poprzez gwałtowne oraz długotrwałe (np. podczas zjazdu ze wzniesienia) hamowania.

Jak jeździć, by hamulce wystarczyły na jak najdłużej? Przede wszystkim przewidywać sytuację na drodze i hamować silnikiem, np. podczas dojazdu do czerwonego światła na skrzyżowaniu. Pamiętajmy też, że żywotność układu hamulcowego skraca zbyt zachowawcza jazda. Tarcze i klocki potrzebują określonej temperatury pracy. Te pierwsze zwykle wykonane są z żeliwa i lubią rdzewieć, zatem ścieranie ich powierzchni sprawia, że dbamy o ich stan. Skorodowane mogą powodować zwiększone zużycie klocków. Te natomiast też muszą być ścierane, przez co czyścimy ich powierzchnię z warstwy tlenków.

Niezwykle istotne jest również regularne (zależnie od samochodu przeważnie co 2-3 lata) wymienianie płynu hamulcowego. Jest on higroskopijny, a to oznacza, że z biegiem czasu zaczyna pobierać z otoczenia wodę. Im jest jej w płynie hamulcowym więcej, tym bardziej spada jego temperatura wrzenia. Może to doprowadzić do zagotowania się płynu, wpadnięcia środkowego pedału w podłogę, a w konsekwencji niezadziałania hamulców. Stary płyn może też doprowadzić do korozji przewodów hamulcowych.

Pamiętajmy, że w większości przypadków jakość oraz żywotność tarcz i klocków jest zależna od ceny. Jeżeli jeździmy mało po mieście, spokojnie i względnie wolno, to możemy zdecydować się na elementy z niższej półki. W przypadku, gdy preferujemy bardziej dynamiczne przemieszczanie się oraz jeździmy głównie po mieście to odpowiednie będą produkty markowe.

ll

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro