Jak jeździć, by hamulce służyły jak najdłużej?

Obraz
Źródło zdjęć: © Mateusz Pietruszka

O układ hamulcowy trzeba bezwzględnie dbać - od jego stanu zależy bezpieczeństwo jazdy. Istnieją sposoby, które wydłużają żywotność nakładek ciernych na klockach hamulcowych nawet kilkukrotnie.

Do podstawowych elementów układu hamulcowego należą obracające się wraz z kołami tarcze hamulcowe. Współpracują one z klockami hamulcowymi, przez co dochodzi do tarcia na powierzchni tarcz, a to umożliwia zatrzymanie pojazdu. Jednym z najczęstszych uszkodzeń tych elementów jest pojawienie się rowków na ich powierzchni, które powstają z powodu nieczystości (np. piasku) na okładzinach ciernych klocków. Innymi przyczynami tego zjawiska jest kiepska jakość samych klocków czy korozja na tarczach. Symptomami, które mówią, że mamy do czynienia z tym defektem jest głośna praca hamulców oraz odgłosy tarcia w trakcie hamowania.

Kolejną często spotykaną awarią jest przegrzewanie się zarówno tarcz, jak i klocków hamulcowych. W pierwszym przypadku objawia się to powstawaniem niebieskich przebarwień i może prowadzić do pęknięcia. W drugim dochodzi do tego zjawiska w przypadku zablokowania klocków w jarzmie hamulcowym oraz w wyniku nieprawidłowego cofania się tłoczka hamulcowego. Duży wpływ na temperaturę hamulców ma też styl jazdy kierowcy - przegrzewanie powstaje poprzez gwałtowne oraz długotrwałe (np. podczas zjazdu ze wzniesienia) hamowania.

Jak jeździć, by hamulce wystarczyły na jak najdłużej? Przede wszystkim przewidywać sytuację na drodze i hamować silnikiem, np. podczas dojazdu do czerwonego światła na skrzyżowaniu. Pamiętajmy też, że żywotność układu hamulcowego skraca zbyt zachowawcza jazda. Tarcze i klocki potrzebują określonej temperatury pracy. Te pierwsze zwykle wykonane są z żeliwa i lubią rdzewieć, zatem ścieranie ich powierzchni sprawia, że dbamy o ich stan. Skorodowane mogą powodować zwiększone zużycie klocków. Te natomiast też muszą być ścierane, przez co czyścimy ich powierzchnię z warstwy tlenków.

Niezwykle istotne jest również regularne (zależnie od samochodu przeważnie co 2-3 lata) wymienianie płynu hamulcowego. Jest on higroskopijny, a to oznacza, że z biegiem czasu zaczyna pobierać z otoczenia wodę. Im jest jej w płynie hamulcowym więcej, tym bardziej spada jego temperatura wrzenia. Może to doprowadzić do zagotowania się płynu, wpadnięcia środkowego pedału w podłogę, a w konsekwencji niezadziałania hamulców. Stary płyn może też doprowadzić do korozji przewodów hamulcowych.

Pamiętajmy, że w większości przypadków jakość oraz żywotność tarcz i klocków jest zależna od ceny. Jeżeli jeździmy mało po mieście, spokojnie i względnie wolno, to możemy zdecydować się na elementy z niższej półki. W przypadku, gdy preferujemy bardziej dynamiczne przemieszczanie się oraz jeździmy głównie po mieście to odpowiednie będą produkty markowe.

ll

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła