Jak i gdzie przechowywać opony zimą?

Sezonowa wymiana opon to coraz popularniejszy zwyczaj wśród polskich kierowców. I dobrze, ale jak przechowywać opony i felgi w czasie, gdy z nich nie korzystamy? To wcale nie jest takie oczywiste, a błąd może nas sporo kosztować.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia

/ 4Punkt pierwszy - konserwacja opony

Obraz
© Fotolia

To nie jest wymysł, warto raz na jakiś czas używać kosmetyków do opon, wydłużają one żywotność gumy. Nie rzucajmy opon byle gdzie i byle jak. Przed przechowywaniem należy je dokładnie umyć. Guma nie toleruje za dobrze żadnych ostrych chemikaliów, rozpuszczalników, olejów czy benzyny, więc dobrze jej zrobi, jak na ten czas będzie czysta.

Opony myjemy letnią wodą z szamponem (najlepiej samochodowym), za pomocą gąbki lub szczotki. Po szorowaniu należy je dokładnie spłukać wodą. Dla wielbicieli myjek ciśnieniowych rada, aby nie zbliżać zanadto mocnego strumienia do opony, zachowajmy odległość minimum 30 centymetrów. Inaczej możemy ją zwyczajnie uszkodzić.

Dzięki myciu łatwiej dostrzeżemy widoczne gołym okiem ewentualne uszkodzenia mechaniczne. Gdy zauważymy, że opona jest popękana, poprzecinana czy widać wybrzuszenia, udajmy się do specjalisty, bo możliwe, że już nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Sprawdźmy też stan bieżnika - najlepiej jeśli nie będzie niższy niż 4 mm.

Na koniec ważna rada - nigdy nie wkładajmy do folii mokrych opon - mogą ulec poważnemu uszkodzeniu. Po myciu nakładamy odpowiednie kosmetyki, uwzględniając zalecenia ich producentów. Niektóre nakładamy na suchą powierzchnię, a inne na mokrą - weźmy to pod uwagę. I pozwólmy oponom porządnie wyschnąć.

/ 4Aluminiowa felga wymaga ostrożności

Obraz
© Fotolia

Podobnie działamy z felgami, jeżeli akurat przechowujemy komplety kół. Trudno dostępne miejsca na felgach czyścimy za pomocą specjalnych pędzelków. Jeżeli posiadamy felgi aluminiowe, a większość z nas takie właśnie posiada, musimy także w odpowiedni sposób o nie zadbać.

Podczas sezonu, gdy ich używamy, gromadzi się na nich (a dokładnie na wewnętrznych powierzchniach) ciemny nalot pyłu z układu hamulcowego. Dodajmy do tego również inne zanieczyszczenia, których wiele jest na naszych drogach. W takim przypadku tradycyjne mycie nie pomoże. Ściągniętą felgę czyścimy za pomocą specjalistycznych środków, które są dostępne już właściwie wszędzie.

Jeżeli na felgach w dalszym ciągu jest opona, uważajmy, aby środek chemiczny nie trafił w nadmiarze na nią, bo może uszkodzić gumę. Gdy zanieczyszczenia nie schodzą po jednorazowym zabiegu, należy cały proces powtórzyć. Na czystą felgę możemy nałożyć środek kosmetyczny, zapobiegający przywieraniu brudu.

/ 4Felga stalowa to większa dowolność

Obraz
© Fotolia

Posiadacze felg stalowych mają mniejszy problem, jednak również w takim przypadku nie zwlekajmy z podstawowym chociażby myciem przed sezonowym przechowywaniem.

Warto też sprawdzić, czy nigdzie nie uszkodziliśmy felgi. Krawężnik, studzienka to potencjalne źródła kłopotów. Wystarczy oddać felgę do prostowania.

Do mycia możemy użyć szamponu, bądź specjalistycznego preparatu do obręczy. Mycie wykonujemy gąbką lub szczotką. Przed włożeniem do pokrowców zadbajmy również o to, aby były suche.

/ 4Jak przechowywać koła

Obraz
© Conrad

Najważniejsze jest znalezienie odpowiedniego miejsca. Proste? Niekoniecznie. Dla nas często priorytetem są warunki "estetyczne", aby nieużywany komplet nie rzucał się w oczy. Jednak najistotniejsze powinny być warunki termiczne. Temperatura powinna być stała - w zakresie od 10 do 25 stopni Celsjusza. Istotna jest także wilgotność, która nie powinna przekraczać 70 proc.

Pamiętajmy, aby nie przechowywać opon w zbyt bliskiej odległości od intensywnych źródeł ciepła, czyli pieca, grzejnika, itp. Zapomnijmy o przechowywaniu opon na zewnątrz. Fatalnie wpływa na nie zarówno ujemna temperatura, jak też zbytnie nagrzewanie przez słońce. Dla gumy druzgocąco niszczące okazuje się promieniowanie UV, które powoduje wysychanie i twardnienie mieszanki.

Na koniec zwróćmy uwagę, czy w pobliżu nie ma żadnych ropopochodnych produktów oraz urządzeń generujących ozon - np. transformatorów. Pomieszczenie powinno być suche i ciemne. Warto również raz na jakiś czas je przewietrzyć.

W czym przechowywać ogumienie? Zamiast worków foliowych warto zainwestować w tekstylne pokrowce, które w dodatku mają rączki, ułatwiające późniejsze przenoszenie. Same opony, bez felg, powinny stać pionowo (w takiej pozycji w jakiej zamontowane są w aucie), z tym, że należy pamiętać, aby zmieniać ich położenie co kilka tygodni, obracając je o ok. 45 stopni względem osi.

W ten sposób zapobiegniemy ich zniekształceniu. Ważne, aby samych opon pod żadnym pozorem nie wieszać na hakach. Jeżeli mamy komplety kół - opony wraz z felgami - sprawa jest prostsza. Kładziemy je na boku, może być jedna na drugiej. Pod spód można coś podłożyć, tak, aby nie rysować boków, podobnie możemy podkładać na przykład tekturę pomiędzy każde koło z osobna.

Równie dobrze koła mogą wisieć na specjalnych stojakach, do nabycia właściwie w każdym markecie, lub hakach. Warto je także oznaczyć (lewy przód, prawy przód itp.). Ważne! Obręczy z oponami nie przechowujemy w pozycji pionowej! Warto też zadbać o odpowiednie ciśnienie, zalecane przez producenta.

Tak traktowane koła wraz z oponami będą nam służyć znacznie dłużej. Pamiętajmy, że to element, który bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo, a poza tym sporo kosztuje.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy