Trwa ładowanie...
d37ayr7
Jak działa silnik 1,2 Turbo Toyoty?

Jak działa silnik 1,2 Turbo Toyoty?

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
d37ayr7

Pod maską nowej Toyoty Auris po raz pierwszy pojawi się silnik 1,2 Turbo. Prezentujemy zasadę działania tej jednostki.

Motor o pojemności 1 197 cm sześc. rozwija moc 116 KM i moment obrotowy 185 Nm w zakresie od 1 500 do 4 000 obr./min. Pozwoli on na rozpędzenie Aurisa od 0 do 100 km/h w 10,1 s, a na piątym biegu od 80 do 120 km/h w 13,7 s. Prędkość maksymalną ustalono na 200 km/h, średnie zużycie paliwa – 4,7 l/100 km a emisję CO2 – 109 g/km.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Inżynierowie Toyoty zastosowali system sterowania czasem otwarcia zaworów, który pozwala na opóźnienie czasu otwarcia zaworów dolotowych na tej samej zasadzie, co w silnikach benzynowych stosowanych w hybrydach. Powoduje on wejście jednostki w cykl pracy Atkinsona. Dzięki temu, przy spokojnej jeździe, zmniejszyły się straty wynikające z zasysania powietrza do komory silnika, a co za tym idzie – zużyciu paliwa. Przy zdecydowanym dodaniu gazu motor powraca do tradycyjnego cyklu pracy Otto.

d37ayr7

Na podniesienie sprawności silnika w pewnych warunkach pracy pozwoliło zastosowanie podwójnego układu chłodzenia. Rozwiązanie zakłada oddzielenie układu chłodzącego turbosprężarkę i intercooler od układu chłodzenia silnika. Wysoki moment obrotowy jest zapewniony przez zintegrowane działanie turbosprężarki o małej bezwładności, systemu VVT-iW oraz bezpośredniego wtrysku paliwa D-4T.

Specjalnie dla silnika 1,2 Turbo skonstruowano od podstaw system wtrysku paliwa, który pozwala na wielokrotne wtryski w jednym suwie pracy, a ograniczona długość i szerokość strumienia paliwa zapewnia wysoką jakość spalania. Nie zabrakło także nowego rozrusznika – kiedy system wyłącza silnik, ten utrzymuje tłok w połowie suwu sprężania. Podczas ponownego uruchomienia w pierwszym cylindrze następuje wtrysk bezpośredni, powodując uwarstwienie mieszanki. Poprzez opóźnienie zapłonu powstrzymywany jest wzrost momentu obrotowego, aby zapobiec nadmiernemu wzrostowi obrotów i tym samym zapewnić pewny start.

Silnik 1,2 Turbo uzupełni gamę napędową Aurisa, w której obecnie znajdują się warianty hybrydowe, benzynowe (1,33 Dual VVT-i i 1,6 Valvematic) oraz wysokoprężne (1,4 D-4D i 1,6 D-4D).

Źródło: Toyota

d37ayr7

ll/moto.wp.pl

d37ayr7

Podziel się opinią

Share

d37ayr7

d37ayr7