Jak dorobić kluczyk do auta?

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/autoswiat.pl

Zgubiony lub zatrzaśnięty kluczyk albo zepsuty zamek w drzwiach okazuje się we współczesnych autach problemem. Sprawdziliśmy, gdzie można bezpiecznie dorobić klucz i ile to kosztuje.

Coraz wymyślniejsze systemy kluczykowe stosowane we współczesnych autach mają na celu ułatwienie życia kierowcom i utrudnienie kradzieży samochodowym złodziejom. Prawda jest jednak taka, że kłopoty i duże wydatki czekają właścicieli takich aut w momencie zgubienia lub popsucia się kluczy czy pilotów!

Specjaliści zajmujący się dorabianiem i naprawą kluczy oraz zamków samochodowych oprócz umiejętności ślusarskich muszą być dziś coraz sprawniejszymi elektronikami, bowiem nowe klucze do aut coraz mniej mają wspólnego ze zwykłym metalowym grotem. Niektóre konstrukcje, tzw. zbliżeniowe, mają go tylko w celu awaryjnego otwarcia drzwi w sytuacji, kiedy zawiodą baterie lub elektronika.

Niestety, postęp techniczny spowodował, że dorobienie klucza w serwisie kluczykowym wiąże się ze znacznym wydatkiem. O ile wykonanie duplikatu zwykłego kluczyka z płaskim grotem bez zabezpieczeń w postaci transpondera do immobilisera kosztuje od 25 do 80 zł, o tyle w przypadku najnowszych rozwiązań naszpikowanych elektroniką trzeba zapłacić nawet ponad 1000 zł! Wynika to m.in. z coraz droższych mechanizmów kluczykowych oraz sporych inwestycji w urządzenia do ich programowania.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Większość współczesnych kluczy nie daje się już kopiować - prace wymagają wprowadzenia kodu nowego klucza do komputera samochodu. Na rynku można znaleźć warsztaty oferujące takie usługi w bardzo atrakcyjnych cenach, a pracujące na tanim sprzęcie chińskim. Przed korzystaniem z takich usług ostrzega nas jednak Jerzy Czeremaga, prezes Polskiego Stowarzyszenia Licencjonowanych Serwisów Kluczykowych. Dlaczego? Otóż może się zdarzyć się, że taki serwis nie tylko nie będzie potrafił dorobić nowego klucza, lecz także zepsuje oryginał!

Informacje zakodowane w kluczykach - Współczesne klucze to tak naprawdę małe komputery przechowujące wiele istotnych informacji, które niekiedy mogą być użyte przeciw nam. Na podstawie danych odczytanych z kluczyka ubezpieczyciel może nawet odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli zakodowane tam informacje nie potwierdzą naszych zeznań. Poza tym znajdują się tam, także dane identyfikacyjne i serwisowe, jak:
- data pierwszej rejestracji auta;
- VIN i kod fabrycznego koloru nadwozia;
- termin kolejnego przeglądu;
- poziom naładowania akumulatora;
- przebieg pojazdu.

Dorabianie kluczy
Zepsuty klucz samochodowy wciąż kojarzy się większości kierowców wyłącznie ze złamanym lub wyrobionym grotem. Współczesne klucze i karty zbliżeniowe często wykorzystują jednak zupełnie inne rozwiązania. W przypadku starych aut dorobienie nowego klucza, nawet z logo producenta, jak na oryginale, jest bardzo proste i stosunkowo tanie (od 25 zł do 80 zł).

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Gorzej będzie, gdy mamy klucz z transponderem komunikującym się z immobiliserem. W starszych rozwiązaniach tego typu wystarczyło zrobić kopię transpondera znajdującego się w oryginalnym kluczu. Sprawa skomplikowała się jednak po wprowadzeniu zmiennych kodów oraz tzw. krypto kodów (BMW, Mercedes)
. Ceny usług w serwisach kluczykowych stały się znacznie wyższe, mimo to i tak są zazwyczaj o około 30 proc. niższe niż w ASO, a czas oczekiwania zdecydowanie krótszy. Powód jest prosty. W warsztacie dorobienie klucza odbywa się na miejscu, natomiast autoryzowany serwis musi kluczyk sprowadzić, co zazwyczaj trwa kilka dni.

Naprawa zamków
Oprócz problemów z kluczykami z czasem pojawiają się także kłopoty z zamkami. Zacinanie się mechanizmu nawet po jego przesmarowaniu oznacza, że wkrótce czeka nas wizyta w serwisie. Im wcześniej się tam zjawimy, tym większa szansa na to, że uda się go uratować. W takich przypadkach zazwyczaj wystarczy rozebranie i przeczyszczenie bębenka (koszt ok. 40 zł).

Najszybciej psują się zamki od strony kierowcy, stacyjka i zamek tylnej klapy, który z racji swego umieszczenia szybko się brudzi. Nawet jeśli nie uda się uratować popsutego zamka, zawsze istnieje możliwość dostosowania używanego lub nowego bębenka do wzoru starego kluczyka przez odpowiednie przestawienie zapadek. Usługa taka, w zależności od rodzaju mechanizmu, kosztuje 70-100 zł. Dzięki temu unikniemy noszenia dodatkowego klucza w komplecie.

Zatrzasnąłeś klucze w aucie? Wezwij pogotowie zamkowe
Auto zaryglowane, a klucze leżą na siedzeniu wewnątrz - taki scenariusz zna pewnie większość kierowców. Nie oznacza to jednak, że trzeba chwytać za cegłę i rozbijać szyby - tańsze i mniej kłopotliwe będzie wezwanie pogotowia zamkowego. W większych miastach opłata za taką usługę jest zazwyczaj zryczałtowana i wynosi mniej więcej 150 zł.

Znający się na rzeczy i dobrze wyposażeni fachowcy potrzebują zwykle kilkunastu minut na otwarcie auta. Choć zajmuje im to znacznie więcej czasu niż złodziejom, możemy być pewni, że po otwarciu zamek wciąż będzie sprawny. W przypadku, gdy serwisant stwierdzi, że takich zamków nie da się otworzyć i zaproponuje nam rozwiercenie mechanizmu, spróbujmy wezwać inną firmę. Kłopot z otwarciem często wynika z braku odpowiedniego sprzętu.

Źródło artykułu: Auto Świat
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy