Jak do centralnego zamka dorobić sterowanie?

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/ autoswiat.pl

| [

Obraz

]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- |Znalezienie nowego samochodu, w którym zamek nie byłby sterowany pilotem, nie jest wcale łatwe. Za to w starszych autach, nawet tych z "wyższej półki" to nic nadzwyczajnego. Na szczęście, niemal wszystkie centralne zamki da się "dozbroić" w zdalne sterowanie - zarówno te wyposażone w siłowniki elektromagnetyczne, jak i zamki pneumatyczne, takie jak np. w starszych Mercedesach.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Nie jest to ani drogie, ani szczególnie skomplikowane (przynajmniej zazwyczaj). Można to zrobić np. przy okazji montażu autoalarmu, bo większość centralek takich urządzeń wyposażono w funkcję sterowania zamkami. Jeśli komuś nie zależy na zabezpieczeniu antykradzieżowym, wystarczy zamontować sam sterownik centralnego zamka.

Tego typu urządzenia kosztują zadziwiająco mało. Na portalach aukcyjnych i w sklepach motoryzacyjnych kompletne zestawy składające się ze sterownika, okablowania, przekaźnika oraz dwóch pilotów można kupić już za 40 zł! Urządzenia sprzedawane przez renomowanych dystrybutorów są ok. 2-3 razy droższe.

Wiele zestawów można zamówić nawet z pilotami typu "scyzoryk", ze zintegrowanymi, składanymi grotami kluczyków wyglądającymi zupełnie, jak te stosowane w nowych autach. Zestawy dostarczane są z "surowymi" grotami kluczyków - należy je jeszcze wyfrezować na wzór oryginalnego kluczyka. Taką usługę wykona każdy rzemieślnik dorabiający klucze. Ważne tylko, żeby grot miał odpowiedni wzór pasujący do fabrycznych zamków auta.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Warto pamiętać, że w wielu modelach nawet już z początku lat 90. w oryginalnych kluczykach znajdują się transpondery sterujące immobiliserem. W takim przypadku samo dorobienie grotu nie rozwiąże problemu, bo taki kluczyk nie pozwoli na uruchomienie silnika. Nie jest to jednak przeszkoda nie do pokonania - zwykle fabryczny kluczyk da się rozebrać (choć czasem wymaga to użycia siły), a następnie trzeba wymontować transponder i przełożyć go do obudowy "scyzoryka". Po takim zabiegu nowy kluczyk powinien być w pełni funkcjonalny.

Montaż sterownika zamka centralnego na przykładzie Mercedesa W124 z zamkiem pneumatycznym
Większość sprzedawanych sterowników zamków centralnych to urządzenia uniwersalne, które można zastosować do wszystkich typów zamków (sterowanych "masą", "plusem" oraz pneumatycznych) - przed zakupem warto jednak upewnić się u sprzedawcy, czy wybrany model będzie pasował do naszego auta. Dobre zestawy zawierają instrukcje montażu w konkretnych modelach aut.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Na początek przeczytaj instrukcję montażu - Zanim zaczniesz eksperymentować, przeczytaj instrukcję obsługi i przestudiuj schemat podłączenia. Jeśli ich nie rozumiesz, przemyśl, czy nie lepiej powierzyć montaż zawodowcom.

Przystosuj sterownik do twojego auta - Większość sterowników to urządzenia uniwersalne wyposażone w okablowanie przystosowane do montażu w różnych autach. Zbędne przewody należy odciąć, a ich końcówki zaizolować.

Wybierz miejsce na sterownik - Sterowniki montuje się zwykle pod deską rozdzielczą. W widocznym na zdjęciu Mercedesie wybraliśmy miejsce pod kanapą, obok fabrycznego sterowania zamkiem pneumatycznym.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Zadbaj o solidne połączenia - Centralkę warto przytwierdzić, wszystkie połączenia muszą być wykonane solidne i dobrze zaizolowane - niedbalstwo grozi problemami z instalacją, a nawet pożarem auta.

Przełóż transponder immobilisera - Jeśli auto jest wyposażone w fabryczny immobiliser, to żeby kluczyk z pilotem pozwalał nie tylko otworzyć drzwi, lecz także uruchomić silnik, wewnątrz pilota należy umieścić transponder.

Zadanie dla ślusarza: dopasowanie grota - Kluczyki "scyzoryki" dostarczane są z "surowymi" grotami. Wyfrezowanie ich na wzór oryginalnego kluczyka to zadanie dla serwisu dorabiającego klucze. Taka usługa kosztuje ok. 20 zł.

lop/

Źródło artykułu: Auto Świat
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3