Trwa ładowanie...

Jak bezpiecznie pokonać zakręt

Jak bezpiecznie pokonać zakrętŹródło: zdjęcie producenta
d3z4c1b
d3z4c1b

Pokonywanie zakrętów nie jest takie łatwe, jakby mogło się wydawać. Redukcja prędkości i skręcenie kierownicy to nie jedyne zadania, jakie musi uwzględnić kierowca. Kluczowa jest płynność wykonania manewru, a do tego potrzeba wyczucia i umiejętnego operowania pedałami.

O tym, że pokonywanie łuków nie jest fraszką, szczególnie dotkliwie możemy przekonać się późną jesienią i zimą. Niewidoczna na pierwszy rzut oka warstewka lodu zalegająca na asfalcie może sprawić, że nie osiągniemy bezpiecznie celu podróży. Jak chronić się przed taką niespodzianką? Gdy w oddali dostrzeżemy zakręt, warto spojrzeć w lusterka i rozejrzeć się dookoła, aby mieć pełen ogląd sytuacji na drodze jeszcze zanim zaczniemy wykonywać manewr. Przyjrzyjmy się nie tylko samemu zakrętowi, ale także drodze za zakrętem. Weźmy pod uwagę widoczność, kąt zakrętu, stan nawierzchni oraz stopień nachylenia jezdni, a także to, jak poruszają się pojazdy przed i za nami – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Lepiej wjechać w zakręt za wolno niż za szybko. Zbyt szybkie wejście w zakręt może wymusić na kierowcy konieczność hamowania na łuku, a to z kolei prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Jeśli źle ocenimy prędkość, a do tego jezdnia będzie śliska, ryzykujemy wypadnięciem z pasa ruchu i wypadkiem. Aby oszacować prędkość, musimy przeanalizować informacje zebrane podczas zbliżania się do zakrętu. Im ostrzejszy zakręt i większa prędkość, tym trudniej utrzymać właściwy tor jazdy, Na samochód działa wówczas większa siła odśrodkowa.

Pokonując zakręt pamiętajmy, by koniecznie mieć wrzucony bieg. Nigdy nie przejeżdżajmy zakrętu na luzie ani z wciśniętym sprzęgłem, ponieważ wówczas występuje duże ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Pamiętajmy także, aby wrzucić odpowiedni bieg przed pokonaniem zakrętu, tak aby nie wchodzić w niego z wciśniętym sprzęgłem. To także potrafi być niebezpieczne – dodają trenerzy.

d3z4c1b

Wciśnięcie sprzęgła podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętu (podobnie jak nagłe hamowanie) często skutkuje nagłą utratą przyczepności tyłu auta. Opanowanie samochodu w takiej sytuacji dla osoby początkującej może być problematyczne. Zerwanie przyczepności przez tył kończy się często odbiciem od krawężnika. Wówczas uszkodzeniu mogą ulec felgi oraz niektóre (niejednokrotnie bardzo drogie) elementy zawieszenia. Jeśli jednak jesteśmy poza miastem i po bokach jezdni nie ma krawężników, taka sytuacja rodzi spore ryzyko wypadnięcia z drogi.

Jeśli tuż przed wejściem w zakręt zdamy sobie sprawę, że mamy zbyt wysoką prędkość, należy jak najszybciej rozpocząć hamowanie - póki nie skręciliśmy kół. Nie tylko obniży to prędkość, ale też dociąży przód, czyli skrętne koła nadające kierunek jeździe. Dzięki temu mamy większą szansę na to, że samochód pojedzie tam, gdzie chcemy. Sam zakręt najlepiej zatem przejechać możliwie jak najbardziej płynnie – umiejętnie operować pedałem gazu i z wyczuciem wybierać odpowiedni bieg w optymalnym momencie.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

mp/moto.wp.pl

d3z4c1b
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3z4c1b
Więcej tematów