Jaguar XE: oszczędny sportowiec

Podczas imprezy zorganizowanej w Earl`s Court w Londynie miała miejsce pierwsza prezentacja nowego Jaguara XE.

Pojazd został skonstruowany zgodnie z nową architekturą modelową. Uzyskano krótki zwis przedni, dłuższy zwis tylny oraz dynamiczną sylwetkę z kabiną skierowaną ku tyłowi. Dzięki tej konstrukcji XE oferuje niską, sportową pozycję za kierownicą oraz wygląd przypominający coupe. Mocno wyprofilowana maska dodaje zwartego wyglądu, wznosząca się linia boczna sprawia wrażenie ruchu, zaś inspiracją dla tylnej części nadwozia był model F-TYPE Coupe. Innymi charakterystycznymi detalami są światła pozycyjne w kształcie litery J oraz pozioma linia przecinająca znaczek w tylnych lampach. Inżynierom udało się osiągnąć najlepszy w historii marki współczynnik oporu powietrza, wynoszący 0,26.

We wnętrzu znajdziemy głęboką konsolę centralną, zegary w stylu modelu F-TYPE i wskazówki, które po uruchomieniu silnika wykonują ruch do końca skali, dodatkowo podkreślając atrybuty sportowego sedana. Styliści zastosowali wysokiej jakości tkaniny, drobnoziarnistą skórę, podwójne przeszycia oraz (opcjonalnie) wykończenia w połyskliwej czerni, z ozdobnego aluminium lub współczesnego drewna. Do wyboru będzie 10 kolorów oświetlenia wnętrza.

Nowy Jaguar EXE oferuje system multimedialny InControl, którego sercem jest 8-calowy ekran dotykowy. Sterowanie głosem przy użyciu prostych słów pozwala uzyskać dostęp do wszystkich poziomów systemu bez używania menu. Układ obsługuje karty SC, technologię Bluetooth, USB oraz strumieniowe przesyłanie dźwięku. Auto działa jak hotspot Wi-Fi, pozwalając na podłączenie wielu urządzeń do Internetu. Dodatkowo funkcja Jaguar InControl Remote umożliwia użytkownikom smartfonów z systemami iOS i Android połączenie z samochodem z każdego miejsca i sterowanie wieloma funkcjami pojazdu (np. zaprogramowanie klimatyzacji z 7-dniowym wyprzedzeniem, zablokowanie lub odblokowanie zamków w drzwiach czy uruchomienie silnika). Za wrażenia dźwiękowe podczas jazdy odpowiada system audio Meridian.

Lekka i sztywna konstrukcja nadwozia została zaprojektowana pod kątem spełnienia wymogów prawa oraz testów zderzeniowych. Wysoki poziom ochrony jest uzupełniany przez pakiet systemów wspomagania kierowcy. Nowinką jest układ ASPC, działający w przedziale prędkości 3,6-30 km/h jak tempomat do powolnej jazdy. Poprzez kontrolę układu hamulcowego i napędowego zapewnia on optymalną trakcję w warunkach najniższej przyczepności bez wpadania w poślizg i bez udziału kierowcy.

Obraz
© (fot. Zdjęcie producenta)

Laserowa technologia HUD wyświetla na przedniej szybie kolorowe obrazy, dostarczając kierowcy informacji o prędkości czy wskazówkach nawigacji. Jaguar jest jednym z pierwszych producentów, który zdecydował się na wykorzystanie technologii kamery stereoskopowej. Czujnik jest "oczami" niezależnego systemu hamowania awaryjnego. Kamera rozpoznaje także znaki drogowe i ostrzega przed opuszczeniem pasa ruchu. Kierowca będzie miał też do dyspozycji adaptacyjny tempomat, funkcję ostrzegania przed zbliżaniem się do innego pojazdu, monitorowanie martwego pola, półautomatyczne parkowanie równoległe i prostopadłe oraz wykrywanie ruchu podczas cofania.

Samochód jest napędzany 4- i 6-cylindrowymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, które wykonano z aluminium. Sportowa wersja XE S posiada pod maską znaną z modelu F-TYPE jednostkę 3,0 V6 (340 KM, 450 Nm). Pozwala ona na osiągnięcie "setki" w 5,1 s, oraz ograniczonej elektronicznie prędkości maksymalnej 250 km/h. Przebieg krzywych mocy i momentu obrotowego optymalizują wtrysk bezpośredni i zmienne fazy rozrządu. Kąt rozwarcia cylindrów wynoszący 90 st. zapewnia miejsce na sprężarkę Rootsa typu twin-vortex. Średnie zużycie paliwa to 8,3 l/100 km.

Obraz
© (fot. Zdjęcie producenta)

Jaguar wprowadza model XE z nową rodziną silników Ingenium, która ma dać początek przyszłej linii niskoemisyjnych jednostek. Pierwsze motory Ingenium to 4-cylindrowe, 2-litrowe silniki wysokoprężne które będą dostępne z 8-biegową przekładnią automatyczną lub 6-biegową manualną. Zużycie paliwa rozpoczyna się od 3,8 l/100 km.

XE jest produkowany w nowej, specjalnie zbudowanej dla modelu fabryce w brytyjskim Solihull. Szczegółowe informacje na temat całej serii XE poznamy podczas paryskiego Salonu Samochodowego.

Źródło: Jaguar

ll/tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji