Trwa ładowanie...

ISKIP: będzie system inwigilacji kierowców

ISKIP: będzie system inwigilacji kierowcówŹródło: GDDKiA
d28szw9
d28szw9

W Polsce powstaje system, który za pomocą kamer będzie stale śledził sytuację na najważniejszych drogach. Kamery będą rozpoznawały numery rejestracyjne, a informacje trafią do centralnego ośrodka analizy danych. Za wszystko zapłaci Unia Europejska.

Jeśli wydaje wam się, że trzysta nowych fotoradarów dla Inspekcji Transportu Drogowego to najgorsze z tego, co w Polsce przygotowuje się przeciwko kierowcom łamiącym prawo - jesteście w błędzie. W Instytucie Badawczym Dróg i Mostów właśnie powstaje Inteligentny System Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów. To przedsięwzięcie na skalę, jakiej jeszcze nie widzieliśmy na naszych drogach. Zgodnie z deklaracjami, ISKIP ma służyć przede wszystkim celom statystycznym. Jego zadaniem miałoby więc być określanie natężenia ruchu w wybranych punktach i określenie, jak duży udział w przepływającym strumieniu aut mają pojazdy ciężarowe i autobusy. By uzyskać takie informacje, wystarczające byłoby, aby system potrafił zliczyć liczbę samochodów na drodze i zweryfikować ich rodzaj. ISKIP potrafi jednak znacznie więcej.

(fot. GDDKiA)
Źródło: (fot. GDDKiA)

System będzie składał się z kamer oraz Centralnego Systemu Statystycznego. Kamery będą zamontowane na
bramkach nad drogami – po trzy na każdej z nich. Niewykluczone więc, że w przyszłości jako podstawy dla kamer posłużą bramownice systemu viaTOLL. Kamery ISKIP-u będą połączone z jednostką, której oprogramowanie pozwoli na rozpoznanie modelu, marki i koloru przejeżdżającego samochodu, a także uchwycenie twarzy kierowcy. Dokładność rozpoznawania modelu samochodu aktualnie określana jest na 95 proc. System kamer będzie połączony z Centralnym Systemem Statystycznym. To w nim będzie powstawała baza danych na temat zarejestrowanych przez kamery zdarzeń. System może współpracować z CEPiK-iem, co sprawia, że w przyszłości możliwe będzie bardzo szybkie ustalenie właściciela pojazdu, który złamał przepisy, a w konsekwencji ukaranie go mandatem.

Jakie przewinienia będzie mógł wychwytywać ISKIP? Z pewnością będzie w stanie dokonywać odcinkowego pomiaru prędkości. Jeśli na odcinku drogi, na którym obowiązuje jeden limit prędkości, zostaną rozmieszczone co najmniej dwie bramki z kamerami, obliczenie średniej prędkości mijającego je samochodu będzie już tylko formalnością. Zwalnianie przed bramką z kamerami, podobnie jak dziś ma to miejsce przed fotoradarami, nic już nie da. Trzeba będzie jechać zgodnie z przepisami, albo między bramami zrobić sobie przerwę na kawę. W połączeniu z absurdalnie restrykcyjnymi ograniczeniami prędkości, taki system stanowiłby idealną maszynkę do wyciągania pieniędzy z kieszeni kierowców.

d28szw9

Czy jednak wprowadzenie ISKIP-u będzie służyło jedynie represjonowaniu kierowców? Z pewnością nie. Odpowiednio wykorzystany, system będzie mógł pomagać policji w odnajdywaniu skradzionych samochodów. Jeśli model i kolor auta nie zgadzają się z numerami rejestracyjnymi, samochód należy uznać za kradziony. Odpowiednio gęsta sieć kamer sprawi, że auto będzie mogło być śledzone, a policjantom wystarczy już podążać za wskazówkami systemu i zatrzymać złodzieja. ISKIP-em zainteresowane są również służby graniczne, które mogłyby w łatwy sposób otrzymywać listę zagranicznych samochodów wjeżdżających do kraju, a nawet uzyskać zdjęcie osób, które się nimi poruszają.

Inteligentny System Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów będzie też zapobiegał niszczeniu dróg. Pod bramami umieszczane będą elektroniczne czujniki, których zadaniem będzie określanie ciężaru przejeżdżających pojazdów. Pojazdy ciężarowe o masie przekraczającej dopuszczalne limity będą wyłapywane "w locie", a informacja o nich będzie mogła trafiać do pracowników Inspekcji Transportu Drogowego.

(fot. PAP/Jacek Bednarczyk)
Źródło: (fot. PAP/Jacek Bednarczyk)

By uzyskać dane potrzebne do opracowania ISKIP-u, jego twórcy umieścili na polskich drogach bramki eksperymentalne. Kamery systemu pracują już na drodze krajowej nr 1 pod Włocławkiem, na drodze krajowej nr 7 po obydwu stronach Warszawy, a także w Krakowie, Opolu, Płocku i Bydgoszczy. Uzyskane z nich dane pozwoliły pracownikom Instytutu Badawczego Dróg i Mostów na opracowanie oprogramowania, które jako jedyne na świecie ma tak ogromne możliwości.

d28szw9

Doświadczenia z „kontrolą dla dobra społeczeństwa” sprawiają, że trudno uwierzyć w to, że za kilka lat będziemy wdzięczni twórcom Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów. Nie chodzi tu jego przyszłe niedomagania, ale sposób wykorzystania. Intuicja podpowiada, że nasze służby będą korzystać z ISKIP-u przede wszystkim do podniesienia wpływów z mandatów. Obyśmy się mylili.

_ Zdjęcia mają charakter wyłącznie ilustracyjny. Zamieszczone teksty nie dotyczą osób umieszczonych na zdjęciach. _

WP:

Tomasz Budzik

mw/mw

d28szw9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28szw9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj