Instalacje LPG - fabryczna czy od pana „Czesia”?

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Samochody z instalacją LPG to codzienność na naszych drogach. Jednak auta wyposażone w nią fabrycznie, to już rzadkość. Czym się różni takie rozwiązanie od "warsztatowego" i które rozwiązanie jest lepsze?

Popularność instalacji *LPG *powoli, lecz systematycznie rośnie. Dziwić może zatem fakt, że nie wszyscy producenci samochodów mają w swojej ofercie auta fabrycznie wyposażone w takie zasilanie - chociaż trzeba też brać pod uwagę wielkość ich sprzedaży na naszym rynku, gdzie LPG jest popularne. Bo czym innym jest instalacja fabryczna, a czym innym kupienie auta w salonie, a następnie zainstalowanie w zakładzie zewnętrznym tego urządzenia. Tu gra toczy się o obsługę i gwarancję.

Montaż LPG to obecnie jedyny sposób, by przy niskich nakładach, uzyskać całkiem spore oszczędności. Relacja ceny Pb do LPG jest od ponad 20 lat niezmienna, co sprzyja inwestycji w instalację gazową. Zwykle taki wydatek zwraca się w ciągu kilku, kilkunastu miesięcy eksploatacja auta.

Wiedząc o tym, Skoda od dziesięciu już lat wraz z nowymi modelami, konsekwentnie wprowadza do oferty dedykowane instalacje LPG włoskiego Landi Renzo. Łącznie na rynek trafiło już ponad 33,5 tysiąca Skód z tzw. instalacją „0 km” (montowaną u dealera). Rekordowy dla Skody i Landi Renzo był 2012 rok, gdy ponad 7 tys. klientów zdecydowała się na zakup auta z LPG. W ciągu dziesięciu lat współpracy oferowano łącznie 37 wersji silnikowych Skody Fabii, Octavii, Roomstera, Rapida i CityGo z instalacją gazową montowaną z coraz dokładniej przygotowywanych zestawów.

Dobrze znoszą gaz Chcąc kupić Skodę z LPG możemy wybrać jeden z czterech modeli: CityGo, Fabię, Rapid i Octavię w wersjach z manualną skrzynią biegów. Instalację LPG zamontujemy w 60 i 75 konnym silniku 1.0 MPI (CityGo, Fabia), 90 i 110 konnym silniku 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Fabia, Rapid) oraz w 150 konnej jednostce 1.4 TSI w Octavii. Ciekawie skonstruowano ofertę cenową instalacji LPG: za instalację do CityGo zapłacimy 3700 zł (to trochę drożej niż w niezależnych warsztatach autogazu), zaś wybierając Fabię z instalacją LPG i tym samym silnikiem 1.0, otrzymamy rachunek na zaledwie 1750 zł.

Droższe są systemy *autogazu *do silników 1.2 TSI: od 2600 zł w Rapidzie do 3150 w Fabii. Za wprowadzaną właśnie do oferty 150 konną Octavią 1.4 z instalacją LPG zapłacić trzeba 5900 zł. Być może cena spadnie gdy Skoda zdecyduje się na promocję LPG w tym modelu. Standardowo, wlew gazu montowany jest dosyć nisko w zderzaku. Bardziej wygodne jest rozwiązanie z zaworem tankowania pod klapką wlewu benzyny, jednak za tę przyjemność trzeba zapłacić dodatkowo 200 zł.

Co najistotniejsze - gwarancja na instalację LPG wynosi 2 lata, pod warunkiem wykonania przeglądów serwisowych co 15 tys. km w ASO.

Mniejszy bagażnik Montując instalację LPG trzeba się pogodzić z tym, że miejsce koła zapasowego zajmie zbiornik LPG, a samo koło (w pokrowcu) wyląduje w bagażniku. Jest to bezpieczniejsze rozwiązanie niż zestaw naprawczy (kompres i klej w spreju) ze względu na ograniczone możliwości takiego zestawu. Ale niestety traci się miejsce na walizki.

To jednak kwestia wyboru pomiędzy komfortem a ekonomią. Skoda deklaruje, że dzięki instalacjiLPG oszczędności sięgną przynajmniej 30%, praktyka pokazuje jednak, że możliwe są jeszcze większe oszczędności. Wiele w tej materii zależy od stylu jazdy.

Instalacja jak Lego Od niedawna, instalacje LPG przygotowywane dla Skody, składają się z preinstalowanych podzespołów. Montażysta do konkretnego modelu, otrzymuje skręcone i sprawdzone pod względem szczelności: zbiornik z wielozaworem i przewodami, listwę wtryskiwaczy ze wspornikiem, wężami, czujnikiem ciśnienia gazu, dedykowaną wiązkę elektryczną oraz **reduktor **wraz z wspornikiem, wężami i filtrami gazu. Dzięki temu skraca się czas montażu i ogranicza się możliwość popełnienia błędu przez mechanika. Dodatkowo, instalacja bez względu gdzie została zamontowana, wygląda jednakowo, co ułatwia także serwisowanie u innych dealerów. Właśnie na bałagan pod maską narzeka wielu kierowców, którzy instalację LPG montują w przypadkowych miejscach.

Tomasz Rak

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy