Silniki stworzone do współpracy z LPG

Alternatywą dla jednostek wysokoprężnych są silniki benzynowe wyposażone w instalację LPG. Spalając ponad dwukrotnie tańszy gaz zapewnimy sobie spore oszczędności już w ciągu roku. Musimy tylko pamiętać, że nie wszystkie motory dobrze znoszą pracę na takim paliwie. Przedstawiamy propozycje, które wzorowo z nim współpracują.

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 82,4 R5 (Volvo)

Obraz
© zdjęcie producenta

Alternatywą dla jednostek wysokoprężnych są silniki benzynowe wyposażone w instalację LPG. Spalając ponad dwukrotnie tańszy gaz, zapewnimy sobie spore oszczędności już w ciągu roku. Musimy tylko pamiętać, że nie wszystkie motory dobrze znoszą pracę na takim paliwie. Przedstawiamy propozycje, które wzorowo z nim współpracują.

Chyba każdy z kierowców doskonale wie, czego może spodziewać się od szwedzkich producentów. Specjalnością Saaba, jak i Volvo, od dziesięcioleci było bezpieczeństwo oraz benzynowe silniki zdolne pokonać kilkaset tysięcy kilometrów. Poza wyśmienitymi turbodoładowanymi jednostkami, dużą popularnością cieszą się wolnossące konstrukcje - brak drogiego w naprawach turbo obniża koszty eksploatacji. Legendarną trwałością może pochwalić się pięciocylindrowy silnik 2,4 Volvo - instalowany między innymi w S80, S60 i V70. W zależności od wariantu, generował 140 lub 170 KM, średnio zużywając około 9 litrów na setkę. Aby cieszyć się bezawaryjną eksploatacją, musimy pamiętać o regularnym serwisowaniu - wymianach oleju, filtrów, świec i rozrządu.

/ 81,6 MPI (VAG)

Obraz
© zdjęcie producenta

O ile współcześnie produkowane przez koncern Volkswagena benzynowe silniki serii TSI/TFSI borykają się ze sporą liczbą wad konstrukcyjnych generujących kosztowne w skutkach awarie, o tyle starsze jednostki prezentują się o wiele korzystniej. Poszukując silnika idealnego do współpracy z instalacją gazową, powinniśmy kierować się prostotą budowy. W takie kryteria doskonale wpisuje się jeden z najpopularniejszych motorów koncernu - 1,6 MPI, który widniał w ofercie Volkswagena, Skody, Seata i Audi przez długie lata. W zależności od roku produkcji generował 75 lub 101 KM, korzystając z wielopunktowego wtrysku paliwa i ośmiozaworowej głowicy. Pomimo niskiego wysilenia tej jednostki, poziom zużycia benzyny nie zachwyca - 1,6 MPI jest po prostu dosyć paliwożerny na tle konkurentów. Odwdzięcza się jednak niskimi cenami części zamiennych oraz brakiem częstych awarii. Psują się tylko cewki zapłonowe i przepustnica.

/ 82,0 16V (PSA)

Obraz
© zdjęcie producenta

Przeczesując rynek wtórny w poszukiwaniu silnika benzynowego idealnie sprawującego się z instalacją gazową, nie możemy zapomnieć o propozycjach znad Sekwany. Koncern PSA (Peugeot Citroen) produkował wiele trwałych i wydajnych benzyniaków. Jednym z nich jest 2,0 16V - oferowany był w Citroenie C5, Xsarze, Peugeocie 406, 407, 307 i wielu innych modelach. Rynkowy żywot tego silnika zaczął się jednak znacznie wcześniej, początkowo dysponował ośmiozaworową głowicą, generując 121 KM (montowany był między innymi w Peugeocie 405). W ostatnich latach dwulitrowy czterocylindrowiec wytwarzał 136-140 KM, wykorzystując wielopunktowy wtrysk paliwa. Przestrzegając zaleceń producenta dotyczących regularności serwisowania, nie doczekamy się poważnych awarii. Eksploatując motor z instalacją gazową, musimy pamiętać o częstszych wymianach oleju, świec oraz regulacji całego zestawu.

/ 82,0 Turbo (Renault)

Obraz
© zdjęcie producenta

W opinii wielu kierowców, samochody autorstwa francuskich producentów są gwarancją jedynie niekończących się usterek. Równie kontrowersyjne sentencje dotyczą benzynowych silników turbodoładowanych, które podobno nie nadają się do współpracy z instalacją gazową. Wszystkim tym teoriom przeczą motory benzynowe produkowane chociażby przez Renault. Obok wolnossących konstrukcji 1,6 i 1,8 l na uwagę miłośników oszczędnej jazdy zasługuje także czterocylindrowy 2,0 Turbo. W najpopularniejszym wariancie dysponuje mocą 163 KM (w mocniejszych 180, 200, a nawet 250 KM). Szesnastozaworowa głowica i wielopunktowy wtrysk paliwa ułatwiają montaż sekwencyjnej instalacji gazowej. Pomimo problemów z żywotnością turbosprężarki w innych konstrukcjach pracujących na LPG, tutaj podobnych kłopotów uniknięto. Użytkownik pamiętać musi tylko o regularnym serwisie i właściwej eksploatacji, zgodnej z zaleceniami francuskiego producenta.

/ 82,0 8V (VAG)

Obraz
© zdjęcie producenta

Praktycznie wszystkie silniki benzynowe produkowane przez koncern VAG w latach 90. zasługują na naszą uwagę. Wedle mechaników ich ewentualne naprawy nie wymagają worka pieniędzy, a co więcej - wzorowo współpracują z instalacją gazową. Kolejną ciekawą pozycją w portfolio niemieckiego producenta jest czterocylindrowa jednostka 2,0 trafiająca pod maski między innymi VW Passata B5, Skody Superb I i Audi A6 C5. Za sprawą zastosowanej ośmiozaworowej głowicy oraz wielopunktowego wtrysku paliwa motor generował 115 lub 140 KM (chociażby w Audi). Bardzo prosta budowa silnika przyczynia się do redukcji kosztów serwisowych - zarówno ceny części (także oryginalnych), jak i robocizny są bardzo atrakcyjne. Problemem jest jedynie duże zużycie paliwa, koszty jazdy ograniczymy jednak sekwencyjną instalacją gazową.

/ 81,4 Ecotec (Opel)

Obraz
© zdjęcie producenta

Szukając najlepszego silnika benzynowego przeznaczonego do współpracy z instalacją gazową, musimy pamiętać o bogatej palecie napędowej kolejnego niemieckiego producenta - Opla. Przez całe lata 90. firma ta serwowała swoim klientom rodzinę benzynowych konstrukcji Ecotec. Praktycznie każdy silnik z tej serii zasługuje na zainteresowanie, jednak wyjątkowo udanym połączeniem niskich kosztów eksploatacji i dobrych osiągów w aucie miejskim jest czterocylindrowy 1,4. Produkowany ponad dekadę motor występował w wielu odmianach. Najsłabsza dysponowała mocą 60 KM i dzięki ośmiozaworowej głowicy była praktycznie niezniszczalna. Mocniejsze warianty otrzymały szesnaście zaworów i generowały 90 KM.

/ 83,0 V6 (PSA)

Obraz
© zdjęcie producenta

Mimo poważnych obaw wielu kierowców, także widlaste silniki nadają się do montażu instalacji gazowej. W ofercie koncernu PSA przez długie lata topową konstrukcją pozostawał silnik 3,0 V6 (właściwie 2,9 l). Dostępny był w Peugeotach 605, 607, 407, 406, 807, a także w Citroenach XM, C5, C6, C8 - seryjnie łączony był z manualnymi przekładniami. W zależności od rocznika, 3,0 V6 cechował się mocą od 167 do 207 KM. Przez cały okres produkcji jednostka korzystała z nieskomplikowanego wielopunktowego wtrysku. Poziom zużycia paliwa prezentuje się dosyć okazale, w trasie ok. 8 litrów na 100 km. Niestety, o ile cena instalacji gazowej jest nader atrakcyjna, o tyle koszty okresowej wymiany napędu rozrządu potrafią zgasić początkowy entuzjazm (części zamienne pochłoną 1000 złotych).

/ 85,7 V8 (GM)

Obraz
© zdjęcie producenta

Na samym końcu skali silników perfekcyjnie współpracujących z instalacjami gazowymi możemy wymienić jednostki spotykane w samochodach amerykańskich. Duża pojemność skokowa, niewielkie wysilenie wespół z prostą budową czynią z nich idealnych kandydatów do montażu sekwencyjnej instalacji LPG. Jednym z popularniejszych na polskim rynku silników jest V8 znane chociażby z Dodge'a Rama. Z pojemności skokowej 5,7 litra wydobyto 345-390 KM, przenoszonych na asfalt prawie zawsze za pośrednictwem automatycznych skrzyń biegów. Jedyną wadą amerykańskiego V8 jest duże zużycie paliwa, koszty użytkowania przeszło dwukrotnie zmniejszy instalacja LPG. Według mechaników i opinii użytkowników, możemy zapomnieć o irytujących awariach, stosując się do zaleceń producenta w kwestii eksploatacji.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła