Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu z kierownicą z prawej strony?

Samochody z kierownicą z prawej strony są tańsze w zakupie, ale jazda nimi w Polsce nie należy do najwygodniejszych. Droższe jest też ubezpieczenie takiego auta, ale jak się okazuje, różnica w stawce nie jest duża.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Szymon Jasina

Polskie władze przez długi czas się broniły przed zezwoleniem na rejestrację w naszym kraju samochodów z kierownicą z prawej strony. Zmiana była wymuszana przez unijne prawo, które nie pozwalało na takie ograniczenia. Przeciwnicy rejestracji "anglików" wieszczyli, że Polskę zaleją niebezpieczne auta nieprzystosowane do prawostronnego ruchu. Jak dziś wiemy, obawy te były bezpodstawne.

Nadal częściej można spotkać u nas samochody z kierownicą z prawej strony z brytyjskimi tablicami rejestracyjnymi, niż te, które na stałe zadomowiły się w Polsce. Kierowcy nie chcą poświęcać wygody i bezpieczeństwa dla oszczędności przy zakupie. Z drugiej strony nowe przepisy ułatwiły życie pasjonatom motoryzacji i kolekcjonerom, którzy dzięki temu mogą zarejestrować modele z Wysp Brytyjskich, Japonii czy Australii.

Co jeśli jednak ktoś zdecyduje się na zakup używanego samochodu z kierownicą po prawej stronie? Przede wszystkim jest to spora oszczędność. Auta z drugiej ręki w Wielkiej Brytanii mogą być nawet o połowę tańsze, a kilkadziesiąt proc. to standard. Zaskakująco atrakcyjne oferty można też znaleźć w Japonii, jednak w tym przypadku koszty transportu mocno zmniejszają opłacalność takiego zakupu.

Zatem faktycznie zakup samochodu w Wielkiej Brytanii może być opłacalny. Ale co z ubezpieczeniem? Przed wejściem w życie nowych przepisów spodziewano się, że będzie ono dużo wyższe i spowoduje, że jazda autem z kierownicą po prawej stronie nie będzie opłacalna. Jak się okazuje, sytuacja wygląda inaczej.

Polisa OC dla samochodu przystosowanego do ruchu lewostronnego może być zaledwie o kilkadziesiąt złotych wyższa od tej dla auta jeżdżącego po prawej stronie. Nawet w bardziej ekstremalnych przypadkach jest to stosunkowo niewielka różnica kilkuset złotych i kilkudziesięciu procent – wynika z podsumowania zrobionego przez serwis rankomat.pl.

Porównano najtańsze oferty dla trzech przykładowych samochodów. Pierwszy to prawdziwy klasyk rynku wtórnego – Audi A4 1,9 TDI z 2004 roku. W jego przypadku najtańsze ubezpieczenie (przy 60-proc. zniżkach) dla egzemplarza z kierownicą po lewej stronie wynosi 559 zł, natomiast po prawej 628 zł. Jak widać różnica jest niewielka i oszczędność kilku tysięcy zł przy zakupie jest opłacalna. Jeśli chodzi o Volkswagena Passata B6 2,0 TDI z 2009 r. różnica ta jest nieco większa – zamiast 559 zł, za „anglika” przyjdzie zapłacić 716 zł. Najbardziej znaczącą różnicę odnotowano w przypadku BMW E46 330 Ci z 2004 r. w wersji kabriolet – 729 i 1044 zł.

We wszystkich przypadkach oszczędności przy zakupie są zdecydowanie wyższe niż późniejsze straty wynikające z wyższego ubezpieczenia. Nie da się jednak ukryć, że jazda samochodem z kierownicą po prawej stronie jest u nas zdecydowanie mniej wygodna i bezpieczna. Zatem nic dziwnego, że u kierowców zdrowy rozsądek wygrywa z chęcią oszczędności. Należy też pamiętać, że sytuacja z polisami OC zależy od konkretnego towarzystwa ubezpieczeniowego. Jak podsumowuje rankomat.pl, nie brakuje też firm, które dla samochodów z kierownicą z prawej strony stosują zwyżki nawet 500 proc.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła