Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu z kierownicą z prawej strony?

Samochody z kierownicą z prawej strony są tańsze w zakupie, ale jazda nimi w Polsce nie należy do najwygodniejszych. Droższe jest też ubezpieczenie takiego auta, ale jak się okazuje, różnica w stawce nie jest duża.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Szymon Jasina

Polskie władze przez długi czas się broniły przed zezwoleniem na rejestrację w naszym kraju samochodów z kierownicą z prawej strony. Zmiana była wymuszana przez unijne prawo, które nie pozwalało na takie ograniczenia. Przeciwnicy rejestracji "anglików" wieszczyli, że Polskę zaleją niebezpieczne auta nieprzystosowane do prawostronnego ruchu. Jak dziś wiemy, obawy te były bezpodstawne.

Nadal częściej można spotkać u nas samochody z kierownicą z prawej strony z brytyjskimi tablicami rejestracyjnymi, niż te, które na stałe zadomowiły się w Polsce. Kierowcy nie chcą poświęcać wygody i bezpieczeństwa dla oszczędności przy zakupie. Z drugiej strony nowe przepisy ułatwiły życie pasjonatom motoryzacji i kolekcjonerom, którzy dzięki temu mogą zarejestrować modele z Wysp Brytyjskich, Japonii czy Australii.

Co jeśli jednak ktoś zdecyduje się na zakup używanego samochodu z kierownicą po prawej stronie? Przede wszystkim jest to spora oszczędność. Auta z drugiej ręki w Wielkiej Brytanii mogą być nawet o połowę tańsze, a kilkadziesiąt proc. to standard. Zaskakująco atrakcyjne oferty można też znaleźć w Japonii, jednak w tym przypadku koszty transportu mocno zmniejszają opłacalność takiego zakupu.

Zatem faktycznie zakup samochodu w Wielkiej Brytanii może być opłacalny. Ale co z ubezpieczeniem? Przed wejściem w życie nowych przepisów spodziewano się, że będzie ono dużo wyższe i spowoduje, że jazda autem z kierownicą po prawej stronie nie będzie opłacalna. Jak się okazuje, sytuacja wygląda inaczej.

Polisa OC dla samochodu przystosowanego do ruchu lewostronnego może być zaledwie o kilkadziesiąt złotych wyższa od tej dla auta jeżdżącego po prawej stronie. Nawet w bardziej ekstremalnych przypadkach jest to stosunkowo niewielka różnica kilkuset złotych i kilkudziesięciu procent – wynika z podsumowania zrobionego przez serwis rankomat.pl.

Porównano najtańsze oferty dla trzech przykładowych samochodów. Pierwszy to prawdziwy klasyk rynku wtórnego – Audi A4 1,9 TDI z 2004 roku. W jego przypadku najtańsze ubezpieczenie (przy 60-proc. zniżkach) dla egzemplarza z kierownicą po lewej stronie wynosi 559 zł, natomiast po prawej 628 zł. Jak widać różnica jest niewielka i oszczędność kilku tysięcy zł przy zakupie jest opłacalna. Jeśli chodzi o Volkswagena Passata B6 2,0 TDI z 2009 r. różnica ta jest nieco większa – zamiast 559 zł, za „anglika” przyjdzie zapłacić 716 zł. Najbardziej znaczącą różnicę odnotowano w przypadku BMW E46 330 Ci z 2004 r. w wersji kabriolet – 729 i 1044 zł.

We wszystkich przypadkach oszczędności przy zakupie są zdecydowanie wyższe niż późniejsze straty wynikające z wyższego ubezpieczenia. Nie da się jednak ukryć, że jazda samochodem z kierownicą po prawej stronie jest u nas zdecydowanie mniej wygodna i bezpieczna. Zatem nic dziwnego, że u kierowców zdrowy rozsądek wygrywa z chęcią oszczędności. Należy też pamiętać, że sytuacja z polisami OC zależy od konkretnego towarzystwa ubezpieczeniowego. Jak podsumowuje rankomat.pl, nie brakuje też firm, które dla samochodów z kierownicą z prawej strony stosują zwyżki nawet 500 proc.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥