Trwa ładowanie...

Ile kosztuje eksploatacja auta z LPG?

Ile kosztuje eksploatacja auta z LPG?Źródło: PAP/Grzegorz Michałowski
d3deswf
d3deswf

Kierowcy, którzy oczekują możliwie niskich kosztów użytkowania auta, przez lata wybierali wersje wysokoprężne. Kiedyś mogły się one pochwalić nieskomplikowaną budową sprzyjającą długoletniej bezawaryjności. Dziś są jednak naszpikowane nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, podwyższającymi ich sprawność. Niestety, już po kilku latach użytkowania dają o sobie znać zbliżające się awarie – zaskakująco szybko uwagi wymaga układ wtryskowy, turbodoładowanie, filtr cząstek stałych i dwumasowe koło zamachowe – co generuje pokaźne koszty. Alternatywą dla drogich diesli są silniki benzynowe współpracujące z instalacją gazową. Ponad dwukrotnie niższą ceną LPG możemy cieszyć się, inwestując w założenie odpowiedniej instalacji kilka tysięcy złotych. Pytanie tylko, czy to rzeczywiście koniec wydatków?

Wielu użytkowników stosunkowo nowych samochodów z silnikiem Diesla cieszy się tylko z pozornych oszczędności. Choć otrzymujemy niskie zużycie oleju napędowego, to już niezbyt atrakcyjna ceną tego paliwa oznacza, że w portfelu nie zostaje nam o wiele więcej, niż użytkownikom aut benzynowych. Dodatkowo nadwyżki te z czasem i tak mogą zostać pochłonięte przez dużo droższe części zamienne i wygórowane koszty bieżących napraw, a przecież koszt zakupu diesla jest odpowiednio wyższy niż w przypadku "benzyniaka". Nic więc dziwnego, że na polskim rynku ponownie rozkwita branża związana z montażem i serwisem instalacji gazowych LPG.

Przed podjęciem decyzji o przejściu na gaz, musimy zapoznać się z wymogami, jakie stawiają sekwencyjne instalacje, oraz opinią specjalistów. Pamiętajmy, nie każdy silnik benzynowy nadaje się do współpracy z gazem. Motory benzynowe niektórych producentów bardzo źle znoszą pracę na LPG, psując się i generując niepotrzebne wydatki. Inne z kolei sprawują się zupełnie bezproblemowo. Kluczowym warunkiem jest nieskomplikowana budowa – im prostsza jednostka, tym lepiej. W dalszej kolejności powinniśmy pamiętać o sposobie dostarczania paliwa do komór spalania. Wybierając silniki z wydajnym, jednak zaawansowanym bezpośrednim wtryskiem możemy zapomnieć o instalacji gazowej – jej montaż jest po prostu nieopłacalny. Skupmy się zatem tylko na prostszych rozwiązaniach. Mając w planach jazdę na LPG trzeba również uwzględnić to, czy nasz silnik korzysta z turbodoładowania – wymaga ono perfekcyjnej regulacji, w przeciwnym razie spodziewajmy się kłopotów.

Jak twierdzą fachowcy zajmujący się tematem LPG, liczba cylindrów i ich układ praktycznie nie ma znaczenia i nie oddziałuje na sposób pracy instalacji. Jednym zdaniem: nadaje się każdy silnik benzynowy spełniający wspomniane wcześniej wymogi – różne będą tylko ceny poszczególnych instalacji. Jak nietrudno się domyśleć, najmniej zapłacimy za zestawy przeznaczone do silników wolnossących czterocylindrowych, tutaj ceny sekwencyjnych instalacji oscylują wokół 2 tysięcy złotych – nieznaczne dysproporcje wynikają z jakości zastosowanych podzespołów, jak również ceny samego zbiornika (podwieszane pod podłogą bagażnika są wyraźnie droższe, niż te przeznaczone do zamontowania w jego wnętrzu).

d3deswf

Wbrew żywej wśród rzeszy kierowców opinii, instalacje gazowe przeznaczone do silników o większej liczbie cylindrów nie odstraszają ceną zakupu. Przyzwoitej jakości zestawy do sześciocylindrowych widlastych motorów kosztują niewiele ponad dwa tysiące złotych. Dopiero instalacje do jednostek V8 oznaczają wydatek rzędu 4-5 tysięcy złotych. Oczywiście, po zamontowaniu instalacji nasz samochód musi przejść obowiązkowe badanie techniczne – dzięki niemu diagnosta wyda nam stosowne zaświadczenie umożliwiające legalną jazdę na LPG.

(fot. PAP/CTK/Rene Fluger)
Źródło: (fot. PAP/CTK/Rene Fluger)

Z czym wiąże się w praktyce eksploatacja auta na tańszym gazie? W przypadku instalacji starszego typu, tak zwanych mieszalnikowych, użytkownik faktycznie odczuwał sporą utratę mocy i momentu obrotowego, dodatkowo silnik zużywał około 10-15 proc. więcej gazu niż benzyny w analogicznych warunkach. Współcześnie oferowane instalacje sekwencyjne pozwalają praktycznie wyeliminować różnice zużywanego przez silnik paliwa. Jednostka uruchamiana jest na benzynie, dopiero po kilku minutach, gdy osiągnie żądaną temperaturę roboczą, automatycznie przechodzi na zasilanie gazem. Projektanci instalacji LPG prawie w całości wyeliminowali też kwestię spadku mocy – jest praktycznie niezauważalna na co dzień.

d3deswf

Jeśli zdecydujemy się na oszczędzanie poprzez jazdę na LPG, musimy pamiętać o tym, że każda instalacja gazowa wymaga odpowiedniego serwisowania. Dla zachowania jej w idealnej kondycji, powinniśmy przynajmniej raz do roku zafundować jej gruntowny przegląd z wymianą filtrów, niektórych przewodów i czyszczeniem włącznie. Wydając 150-200 złotych przedłużymy jej życie, zaś nasz silnik nadal będzie pracował bezproblemowo. Zwrot poniesionych nakładów zwróci się zatem bardzo szybko. Przy uwzględnieniu obecnych różnic w cenach paliwa, wystarczy 25 tysięcy kilometrów, aby uzyskać pożądane oszczędności. Nie należy też bać się alternatywnego zasilania w przypadku użytkowania motorów o większej liczbie cylindrów. Pod dystrybutory LPG podjeżdża coraz więcej aut z V6 i V8 pod maską.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

d3deswf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3deswf
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj