Hulajnogi wciąż bez uregulowań. Nowe przepisy nie określą ich mocy

W słoneczne dni wyraźnie daje się odczuć tchnienie wiosny, a w wielu miastach - po zimowej przerwie - powróciły już współdzielone rowery i hulajnogi. Status prawny tych drugich wciąż nie jest uregulowany, a z Ministerstwa Infrastruktury płyną na ten temat niepokojące informacje.

Zainteresowanie elektrycznymi hulajnogami jest ogromne - podobnie jak potrzeba uregulowania ich prawnego statusu.
Źródło zdjęć: © East News | ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
Tomasz Budzik

Czekamy na zmiany

Rośnie popularność wypożyczanych na minuty środków transportu, a wraz z nią podnosi się problem elektrycznych hulajnóg. Wciąż nie doczekaliśmy się bowiem wejścia w życie przepisów, które uregulowałyby ich status. Ich użytkownicy dziś najczęściej traktowani są przez policję jako piesi i poruszają się po chodnikach. Bywa to jednak niebezpieczne, gdyż hulajnogi są niemal bezgłośne i mogą szybko jeździć.

Boleśnie przekonała się o tym Słowaczka, która w kwietniu 2019 r. zderzyła się na Krakowskim Przedmieściu z nastolatkiem, jadącym hulajnogą. Mimo że kobieta w momencie zdarzenia szła po chodniku, przybyła na miejsce policja uznała ją za winną i wręczyła jej mandat. Zupełnie inne zdanie miał na ten temat sąd. W listopadzie 2019 r. zapadł wyrok, w myśl którego uchylono mandat. Sędzia uznał też, że niewłaściwa jest interpretacja, w myśl której użytkownik hulajnogi jest uznawany za osobę pieszą.

Podobne kłopoty mają skończyć się wraz z wejściem w życie nowelizacji przepisów. Projekt nowej regulacji zawiera jednak niebezpieczną lukę.

Poseł pyta, resort odpowiada

Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na interpelację Bogusława Sonika (Koalicja Obywatelska) w sprawie kształtu nowych przepisów. Poseł pytał resort, czy ten zamierza wprowadzić do nowelizacji ograniczenie mocy ciągłej silnika elektrycznej hulajnogi. W odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury czytamy: "(...) w projektowanej definicji urządzenia transportu osobistego (w tym również hulajnogi elektrycznej) nie przewidziano regulacji w zakresie określenia maksymalnej mocy ciągłej urządzenia".

To zaskakujące, ponieważ w świetle obecnej już w Prawie o ruchu drogowym definicji wspomaganego elektrycznie roweru, takie urządzenie może być zasilane prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V i dysponować znamionową mocą ciągłą nie większą niż 250 W. Tymczasem w sklepach z łatwością można kupić hulajnogi o mocy 300 W czy 350 W, a na aukcjach internetowych nawet modele o mocy 2000 W. Czy to problem?

Zgodnie z odpowiedzią Ministerstwa Infrastruktury hulajnogi elektryczne będą poddane takim samym rygorom jak rowery, a to oznacza ograniczenie prędkości do 25 km/h. Tyle tylko, że zakładane blokady nie mają postaci fizycznego urządzenia. To oprogramowanie, które odcina zasilanie hulajnogi, gdy ta osiągnie maksymalną dopuszczalną prędkość. Taką blokadę można usunąć – nawet samodzielnie. W przypadku niektórych popularniejszych modeli znaleźć można instrukcję usunięcia blokady z użyciem udostępnianego w Internecie specjalnego oprogramowania i telefonu.

Po takiej operacji jedynym ograniczeniem dla rozwijania prędkości jest moc hulajnogi. Bez blokady, urządzenia o mocy 350 W mogą rozpędzać się do ok. 40 km/h, a hulajnoga o mocy 2000 W osiągnie nawet 65 km/h. To może rodzić spore niebezpieczeństwo. Warto przypomnieć, że klasyczne jednoślady, rozwijające taką prędkość, to już motorowery lub motocykle. A poruszanie się nimi po ulicach może już wymagać prawa jazdy.

Co jest w przepisach?

Planowana nowelizacja wprowadzi do polskiego prawa pojęcie urządzeń osobistego transportu. Nie mogą mieć one więcej niż 0,9 m szerokości, 1,25 m długości i 20 kg masy. Zgodnie z ogłoszonym przez resort projektem użytkownicy takich pojazdów będą poruszać się po drogach rowerowych. Z chodnika będą mogli skorzystać jedynie warunkowo, gdy nie ma drogi dla rowerów, szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry, a na jezdni znaki pozwalają się poruszać pojazdom z prędkością wyższą niż 30 km/h.

Brak uregulowania statusu hulajnóg elektrycznych, który dawał się Polakom we znaki w 2019 r., niebawem znów objawi się z całą mocą. Oby politycy do czasu nadejścia prawdziwej wiosny zdążyli dopracować planowaną nowelizację i wprowadzić ją w życie.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy