HSTC – opracowany przez Hondę system kontroli momentu obrotowego

Historia stosowanych przez Hondę systemów kontroli trakcji ma już ponad 30 lat. Po raz pierwszy Honda zastosowała to rozwiązanie w modelu Pan European w 1992 roku. Współczesna jego wersja - HSTC (Honda Selectable Torque Control), czyli System Kontroli Momentu Obrotowego, stosowana jest w szerokiej gamie modeli, począwszy od "125"po duże motocykle sportowe, turystyczne i Adventure.

Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Podstawowym zadaniem systemu HSTC jest zapobieganie poślizgom tylnego koła podczas przyspieszania, przy czym danych do systemu dostarczają czujniki układu ABS, które mierzą prędkości obrotowe kół. Jeśli taki poślizg zostanie wykryty przez elektroniczny moduł sterujący ECU, HSTC tak zarządza pracą silnika, aby zoptymalizować moment obrotowy na tylnym kole i przywrócić jego przyczepność. Cała procedura przebiega bardzo płynnie, zwiększając bezpieczeństwo motocyklisty i sprawiając, że czuje on się bardzo pewnie w każdych warunkach jazdy.

Najprostsza wersja systemu HSTC stosowana jest w skuterach, takich jak PCX, SH125 i SH350, Forza 125 i Forza 350, czy ADV350, wykorzystywanych do codziennych dojazdów. HSTC będzie tu skutecznym wsparciem dla kierowcy np. podczas ruszania na mokrej lub śliskiej nawierzchni.

© Materiały prasowe

W większych motocyklach, takich jak CB650R i CBR650R, CB1000R, NT1100, Rebel 1100, GL oraz nowy CB750 Hornet, w których zastosowano przepustnice sterowane elektronicznie (TBW), system HSTC zintegrowany jest z Wheelie Control. W tym przypadku ECU kontroluje tu nie tylko moment obrotowy, ale również stopień uniesienia przedniego koła, zarządzając ilością paliwa wtryskiwanego do silnika. Im mocniejszy silnik jednośladu, tym ta funkcja systemu jest bardziej istotna ze względu na większe zagrożenie niekontrolowanym "wheelie".

© Materiały prasowe

Niektóre modele motocykli dysponują kilkoma poziomami ingerencji systemu HSTC. W CBR 650 R, CB1000 R czy turystycznym NT 1100, mamy do dyspozycji 3 ustawienia HSTC, w modelu Africa Twin – siedem, a w Fireblade aż 9. W przypadku dwóch ostatnich, stopień kontroli trakcji można dopasować tak, aby efektywnie korzystać z poślizgu tylnego koła (na szutrze czy na torze), a przy tym czuć się bezpiecznie. Natomiast w uzasadnionych przypadkach – np. podczas jazdy "Afryką" po luźnej nawierzchni – systemy HSTC i Wheelie Control można wyłączyć za pomocą przełączników na kierownicy.

Warto wiedzieć, że mruganie kontroli HSTC podczas jazdy oznacza, że system zadziałał, ponieważ wykrył poślizg tylnego koła oraz że HSTC działa tylko przy przyspieszaniu. Mocne hamowanie silnikiem może spowodować utratę kontroli nad maszyną, a w warunkach niskiej przyczepności nie należy w sposób nagły zamykać manetki gazu.

Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła