Coraz większa popularność samochodów typu SUV skłoniła i Hondę do produkcji takiego auta. Pierwszy model pojawił się w 1995 roku, natomiast druga generacja w 2001 roku. Każdy kolejny model CR-V ma jednak coraz mniej wspólnego z terenówką.
Honda CR-V należy do średniej wielkości SUV-ów i nigdy nie aspirowała na auto terenowe. Stylistyka CR-V jest z jednej strony masywna, ale z drugiej zachowane są cechy samochodu miejskiego. Terowego wyglądu dodaje koło zapasowe umieszczone na tylnych drzwiach. Wnętrze przypomina raczej auta osobowe, zresztą CR-V znacznie lepiej czuje się na asfalcie niż w terenie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11243/honda-crv-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Owszem można nim zjechać w drogę gruntową, ale pod warunkiem, że nie będzie zbyt grząska.
CR-V drugiej generacji to zupełnie nowa konstrukcja. Przedział silnikowy został znacznie skrócony w stosunku do poprzedniego modelu, co korzystnie wpłynęło na ilość miejsca we wnętrzu. Napęd na wszystkie koła został przejęty z poprzednika i w normalnych warunkach napędzane są tylko przednie koła, a tylny napęd dołączany jest tylko przy poślizgu przedniej osi. Jest to układ hydrauliczny z dwoma pompami działający bez elektroniki. Oczywiście w Hondzie nie ma również reduktora i blokad mechanizmów różnicowych, gdyż auto to było raczej projektowane jako rodzinne, a nie terenowe, mimo że ma 20 cm prześwitu.
CR-V jest dobry na piknik, ma dużo schowków w kabinie, a w bagażniku składany stolik.
Wnętrze nie porywa stylistyką, czarna deska rozdzielcza wykonana jest z twardego tworzywa, ale dobrej jakości. Ergonomia na wysokim poziomie. Nietypowo, bo na konsoli środkowej, umieszczony jest hamulec ręczny. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11243/honda-crv-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Między przednimi fotelami znajduje się składny stolik. Wnętrze jest obszerne i na brak miejsca nie powinni narzekać nawet wysocy pasażerowie, zarówno z przodu jak i z tyłu. Tylna kanapa jest przesuwana i ma regulowany kąt pochylenia oparcia. Bagażnik bez trudu powinien pomieścić cały ekwipunek, gdyż jego pojemność wynosi od 527 do 628 litrów.
Liczba wersji silnikowych i wyposażeniowych jest bardzo uboga. Przez pierwsze trzy lata w CR-V oferowano tylko jeden silnik. Od 2005 było trochę lepiej, ponieważ dołączył świetny diesel. Modernizacji poddano również nadwozie, zmieniły się światła, atrapa chłodnicy, zderzaki, błotniki i inne drobne detale, które znacznie poprawiły wygląd auta. Również wnętrze zyskało na wyglądzie. Pojawiły się nowe tapicerki i inne wskaźniki. Dzięki zastosowaniu innych zagłówków na tylnej kanapie znacznie poprawiła się widoczność do tyłu. Pojawiło się też bogatsze wyposażenie takie jak kurtyny i VSA, czyli stabilizacja toru jazdy, ABS czy klimatyzacja.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Silniki
Przez pierwsze trzy lata Honda nie dawała możliwości wyboru silników, dostępny był tylko jeden. Był nim benzynowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu o mocy 150 KM i zapewniał dość przyzwoite osiągi. Pod koniec 2004 roku pojawiła się wysokoprężna jednostka pochodząca z Accorda. Jak na Hondę przystało jest to świetny silnik idealnie dopasowany do tego auta, na dodatek jest dobrze wyciszony i bardzo chętnie reaguje na pedał gazu, zadowalając się niewielką ilością paliwa. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11243/honda-crv-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Silnik benzynowy łączony był z mechaniczną 5-biegową przekładnią lub 4-stopniową automatyczną. W dieslu stosowano 6-biegową skrzynię.
Zawieszenie
CR-V drugiej generacji ma zupełnie inne podwozie niż poprzednik. Z przodu zrezygnowano z podwójnych wahaczy na rzecz znacznie prostszego McPhersona, natomiast z tyłu pozostało wielowahaczowe, ale znacznie przekonstruowane. CR-V prowadzi się stabilnie nawet przy dużych prędkościach i nie przechyla się zbytnio na zakrętach.
Eksploatacja
CR-V nie sprawia kłopotów właścicielowi i praktycznie nie nękają go usterki. Potwierdzeniem tej opinii są wysokie lokaty w rankingu Dekry. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11243/honda-crv-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Usterkowość jest zdecydowanie poniżej średniej. Trzeba pamiętać o sprawdzaniu poziomu oleju, zwłaszcza w silniku benzynowym, gdyż przy dynamicznej jeździe potrafi dość dużo go ubyć.
Zawieszenie jest trwałe, jedynie łączniki i tulejki stabilizatora mogą wykazywać nadmierne zużycie po kilkudziesięciu tys. km.
Olej w tylnym moście trzeba wymieniać znacznie częściej niż przewiduje instrukcja, a pierwszym objawem jego zużycia jest głośna praca na zakręcie.
W układzie rozrządu pasek zastąpiono łańcuchem, który nie sprawia problemów.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Wady:
- Brak osiowej regulacji kierownicy
- Uboga oferta silnikowa
- Brak osiowej regulacji kierownicy
Zalety:
- Przestronne i wygodne wnętrze
- Duży bagażnik
- Oszczędny i dynamiczny silnik diesla
*Ważniejsze daty: *
2002 premiera CR-V drugiej generacji
2004 face lifting i wzbogacenie oferty o diesla
2006 premiera nowego modelu
Podstawowe dane techniczne | ||
---|---|---|
Silnik | 2.0 DOHC i-VTEC | 2.2 i-CTDi |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 2204 |
Moc (KM/obr.) | 150/6500 | 140/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr.) | 192/4000 | 340/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 | 10,6 |
Prędkość max (km/h) | 177 | 180 |
Zużycie paliwa (średnie) | 9 | 6,7 |
Wymiary | |
---|---|
Długość (mm) | 4635 |
Szerokość (mm) | 1780 |
Wysokość (mm) | 1835 |
Rozstaw osi (mm) | 2630 |
Prześwit (mm) | 200 |
Bagażnik (l) | 527 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 |
Masa własna (kg) | 1505-1631 |
| Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)* | | | | | | |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Wersja | Rok produkcji | | | | | |
| | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
| 2.0 LS | - | 53,1 | 59,5 | 65,7 | 74,2 | 83,2 |
| 2.0 ES | - | 56,9 | 64,3 | 71,6 | 83,6 | 93,6 |
| 2.2 i-CTDi LS | - | - | - | - | 90 | 100,9 |
| 2.2 i-CTDi Executive | - | - | - | - | 96,3 | 108,1 | *ceny wg Eurotax
Autor: Grzegorz Burda