Pierwszym sygnałem, że w Volvo rozpoczęły się duże zmiany na stanowiskach projektantów był rok 1955. Wówczas to zaprezentowano sportowy pojazd oznaczony jako P 1900.
Wprawdzie nie było wówczas dużego zapotrzebowania w Europie na samochody sportowe, ale aby zaistnieć na rynku amerykańskim należało posiadać pojazd, który zwróciłby uwagę tamtejszych odbiorców. Właśnie takim modelem był P1900. Posiadał on krótszy o 20 cm rozstaw osi od produkowanego wówczas osobowego PV 444, ale dzięki temu można było zaprojektować eleganckie dwumiejscowe nadwozie typu kabrio. Silnik i układ napędowy pozostały te same co w modelu 4-drzwiowym, chociaż zwiększono jego moc maksymalną do 70 KM. Model produkowany był przez kilkanaście miesięcy i ogółem taśmy fabryki opuściło tylko 67 egzemplarzy.
Pierwszy sportowy model był tylko wstępem do zmian w fabryce. Rok po jego prezentacji w ofercie znalazł się pojazd znany jako Volvo 120 Amazon. Posiadał on nadwozie czterodrzwiowe o proporcjach i kształcie, które nawet dzisiaj nie byłyby szokujące. Wprawdzie jak na dzisiejsze konstrukcje szyba przednia była umieszczona zbyt pionowo, ale zaokrąglone linie nadwozia i wyraźnie wyodrębniony kształt trzech brył musiał się podobać. Charakterystyczną cechą było połączenie stylu amerykańskiego, głównie w postaci elementów chromowanych oraz europejskiego przejawiającego się w zwartej konstrukcji, estetycznym kształcie i małym silniku. Pozwoliło to na sukces modelu na obydwu kontynentach. * POZNAJ HISTORIĘ VOLVO NA ZDJĘCIACH *
Podczas salonu Samochodowego w Brukseli, w styczniu 1960r. Volvo zaprezentowało kolejny sportowy samochód typu Coupe. Pojazd otrzymał symbol P1800 i napędzany był najmocniejszym z silników stosowanych w Amazon. Wyposażony w silnik o pojemności 1800 ccm i rozwijający moc maksymalną 100 KM mógł zadowolić każdego miłośnika sportowego stylu. Samochód posiadał szybę przednią nachyloną pod dużym kątem, łagodnie opadającą linię dachu i dużą panoramiczną szybę tylną. Interesująco rozwiązano linię boczną którą podkreślał lampas zaczynający się na wysokości świateł przednich i łączący się ze słupkiem środkowym.
Pomimo, że samochody Coupe nie są zbyt popularne na rynku, to jednak P1800 odniósł kasowy sukces. Stało się tak za sprawą Rogera Moore'a, który zasiadał za kierownicą tego pojazdu w serialu "Święty". Aktor, podobnie jak inni członkowie ekipy filmowej, posiadał prywatnie przez wiele lat P1800. Brytyjskie lobby samochodowe uważało wręcz, że jest to dyshonor, aby w tym filmie jeździć samochodem innym niż brytyjski, ale to oburzenie wpłynęło jedynie korzystnie na promocję nowego samochodu. O popularności najlepiej świadczy fakt, że pojazd produkowany był do 1972r.
Największym wydarzeniem lat 60-tych było rozpoczęcie produkcji samochodu Volvo 140. Prezentacja samochodu Volvo 144 odbyła się w 1966r. Pojazd szybko podbił rynek Skandynawii i został ogłoszony samochodem roku w Szwecji. Zupełnie nowy kształt jaki przyjęli projektanci kłócił się z dotychczas oferowanymi łagodnymi liniami Amazona, czy modeli sportowych, ale okazało się że utrafił w gusta klientów. Samochód miał karoserię bardzo prostą, kanciastą, ale za to oferował dużą ilość przestrzeni pasażerskiej oraz bagażowej. Model ten posiadał wąską chromowaną osłonę wlotu powietrza usytuowaną na całej długości przedniej partii pomiędzy reflektorami. Wyposażono go w silnik o pojemności 1.8 l, a od 1968r. również w jednostkę dwulitrową. Początkowo oferta nadwoziowa dotyczyła jedynie modeli czterodrzwiowych. Po kilkunastu miesiącach produkcji w ofercie znalazły się również wersje dwudrzwiowe i pięciodrzwiowe kombi.
Wraz z wprowadzeniem na rynek serii 140 usystematyzowano symbolikę modeli. Od tego czasu pierwsza cyfra oznaczała serię pojazdu, druga cyfra liczbę cylindrów silnika, a trzecia - liczbę drzwi. Pojazd spotkał się również z doskonałym przyjęciem w USA. Amerykanów zachęcało głównie dobrze reklamowane bezpieczeństwo w postaci pasów trójpunktowych, strefy zgniotu, nowoczesnego układu hamulcowego, łamanej kolumny kierownicy itd.
Brakowało jednak większego, niezbędnego na tamtejszym rynku silnika. Dlatego też rozpoczęto produkcję samochodu z sześciocylindrową jednostką o pojemności 3.0 l i mocy 145 KM. Volvo 160 różniło się od serii 140 bardziej ekskluzywnym wyposażeniem i zupełnie inną przednia partią nadwozia W miejsce chromowanej wąskiej osłony model 160 otrzymał prostokątną atrapę przypominającą Daimlera. Również lampy i dodatkowe okrągłe wlotu pod lampami przypominały stylizację z wysp brytyjskich. Ogółem przez okres dziewięciu lat produkcji z taśm zjechało 1 351 000 modeli serii 140/160. * POZNAJ HISTORIĘ VOLVO NA ZDJĘCIACH *
W 1974r. zaprezentowano osiem nowych modeli samochodów. Sześć z nich było oznaczonych serią 240, a dwa symbolem 260. Pojazdy tej serii były kontynuacją stylizacji zapoczątkowanej przez Volvo 140. Tak jak wcześniejsze wersje posiadały proste kanciaste nadwozie z klasycznie wyodrębnionymi trzema bryłami oraz niewielkie nachylenie szyby czołowej. Przód nie był już chromowany, ale wykonany z czarnego tworzywa. Z kolei kierunkowskazy umieszczone były wspólnie z lampą świateł postojowych, a odstające rączki zostały zastąpione klamkami kasetowymi.
Zmianie uległa również struktura nośna nadwozia. Volvo zależało bowiem na opracowaniu tzw. bezpiecznego samochodu. Firma dokonała wielu badań wypadków drogowych w całej Europie. Uzyskane w ten sposób wyniki pozwoliły na poznanie jaki procentowy udział w czasie wypadku stanowią zderzenia boczne, a jakie czołowe. Pomogło to w opracowaniu niezbędnych stref zgniotu. W ten sposób powstał "opancerzony" samochód VESC - Volvo Experimental Safety Car. Volvo serii 200 było rynkowym, ładnie opakowanym, odpowiednikiem eksperymentalnego VESC'a.
Samochód stał się jednym z najchętniej kupowanych pojazdów europejskich w USA. W 1980r. model 240 przeszedł gruntowną modernizację. Wprawdzie nadwozie pozostało dalej kanciaste, ale inny układ świateł przednich (prostokątne w miejsce okrągłych), kierunkowskazów i lamp tylnych, zmieniły wygląd pojazdu. Warto również wspomnieć, że pojazd jako jedyny Europejczyk został uznany w klasyfikacji amerykańskiej za "najbezpieczniejszy samochód" i w 1976r. amerykańskie władze zakupiły szereg Volvo 240, które służyły jako wzór do ustanowienia standardów bezpieczeństwa. Do historii pojazd przeszedł także jako pierwszy na świecie model wyposażony w sondę Lambda. Produkcję samochodu zakończono w 1993r. po wyprodukowaniu 2 850 500 egzemplarzy.
Sukces jaki odnosiło Volvo na rynkach Europy był tylko połowiczny. Samochody oferowane do połowy lat 70-tych były dużymi klasycznymi limuzynami, które nie dość że były paliwożerne to dodatkowo jako modele ekskluzywne były pojazdami drogimi. Aby trafić do mniej zamożnych odbiorców należało więc zbudować modele mniejsze. Już pod koniec lat 60-tych dealerzy sprzedający Volvo domagali się od firmy produkcji mniejszego, bardziej popularnego samochodu.
Ponieważ w Szwecji nie było możliwości produkcyjnych dyrekcja Volvo zdecydowała się na kupno zakładu poza Skandynawią. Wybór padł na holenderskiego DAF'a, w którym w 1972r. wykupiono udziały i założono nową spółkę. To właśnie z taśm montażowych tej fabryki w 1976r. wyjechały pierwsze "maluchy" noszące oznaczenie 343. Początkowo modele te wyposażono w silniki o pojemności 1.1 l, a następnie w jednostkę 1,4 l. Model ten miał silnik umieszczony z przodu pojazdu i klasyczny, tylny napęd. Oferowany był w wersji trzy i pięciodrzwiowej, w których istniała możliwość zmiany przestrzeni bagażowej poprzez rozłożenie siedzeń tylnych. W 1980r. pojazd otrzymał większy i bardziej dynamiczny silnik o pojemności 2000 ccm. Samochody te nie cieszyły się jednak tak dużą popularnością jak produkowane przez Opla Kadetty, czy Volkswagenowskie Golfy. Pomimo powszechnej aprobaty dla dużych modeli, "holenderskie Volvo" nie było nigdy utożsamiane ze szwedzką solidnością.
* POZNAJ HISTORIĘ VOLVO NA ZDJĘCIACH * Lata 80-te to dwa ważne wydarzenia w historii firmy: w lutym 1982r. zaprezentowano Volvo 760, a w 1988r. - Volvo 440. Ten drugi był następcą samochodów serii 300, które od czasu prezentacji nowego modelu sukcesywnie wycofywano z produkcji. "440" w przeciwieństwie do poprzednika posiadał nowoczesny układ napędowy na przednią oś, przez co powiększono przestrzeń bagażową i poprawiono walory trakcyjne. Ponadto model ten miał bardzo atrakcyjną sylwetkę, łączącą klasyczny styl szwedzkich samochodów z wymogami aerodynamiki. Słowem był to pojazd mogący konkurować na rynku z najlepszymi.
Jeszcze większym sukcesem firmy był Volvo 700. Ta ogromna limuzyna była ziszczeniem szwedzkich marzeń o samochodzie bezpiecznym. Koncepcje wykorzystywane po raz pierwszy w samochodach 240, zostały poddane kolejnym modyfikacjom. Dzięki temu powstał pojazd ze strefami kontrolowanego zgniotu i bezpieczną klatką pasażerską, które do dziś mogą jeszcze być stawiane za przykład. Model ten posiadał klasyczne linie nadwozia z prostymi liniami okien, prostokątnymi lampami oraz wystającymi klamkami. Volvo serii 700 nie był atrakcyjny wizualnie i nie był też tani w eksploatacji z uwagi na montowane w nim silniki o dużej pojemności. Okazało się jednak, że klientom kupującym takie samochody nie zależy na minimalnym zużyciu paliwa, czy oryginalnych kształtach. Dla nich liczył się głównie prestiż, a legenda Volvo powodowała, że go osiągali. Pojazd oferowany był w czterech wersjach: 740, 760 i 780 różniących się
wyposażeniem i nadwoziem. Warto również zaznaczyć, że odniósł on duży sukces w USA.
Volvo 700 stał się bazową wersją do produkcji największego później sprzedawanego modelu - serii 940/960. Także on zachował klasyczną linię nadwozia, ale optymalizacja komputerowa pozwoliła wygładzić zmarszczki i nadać modelowi bardziej współczesny wygląd. Nie zmienił się natomiast prestiż i komfort jaki posiadają te pojazdy. Modele konkurowały z najlepszymi Mercedesami klasy S, BMW serii 7, Lexusami itd. Tak jak poprzednik pojazd posiadał napęd na koła tylne. Samochody te kupowane były jako modele służbowe.
Ponieważ zachodziła obawa, że limuzyny flagowe będą zbyt drogie dla prywatnych użytkowników trwały równocześnie badania nad nowym, dużym samochodem z przednim napędem. Pojazdem tym był Volvo 850. Model mniejszy od samochodów 940/960 był raczej kontynuatorem dobrej passy modeli 240 niż konkurentem w klasie najwyższej. Nowoczesne, bardziej aerodynamiczne nadwozie uzyskano dzięki opracowaniom komputerowym i pracy wielu stylistów, których zadaniem było zbudować limuzynę jak najmniejszą, ale jednocześnie nie ustępującą komfortem jazdy pojazdom większym.
* POZNAJ HISTORIĘ VOLVO NA ZDJĘCIACH * Nie tylko sylwetka emanowała nowością. Volvo 850 był pierwszym modelem na świecie w którym zastosowano strukturę nośną karoserii pochłaniającą energię również w przypadku zderzeń bocznych (układ SIPS - side impact protection system). Dotychczas uderzenie w bok pojazdu powodowało przejęcie największej siły przez próg i wzmocnienia drzwi. W Volvo 850 przy zderzeniu bocznym obciążane były również słupki i wzmocnienia dachu, przez co energia została w większym stopniu rozproszona. Największym atutem samochodu były silniki uzyskujące momenty obrotowe ponad 300 Nm, które dotychczas zarezerwowane były wyłącznie dla modeli wyścigowych. Pierwszą taką jednostką był oferowany od 1993r. doładowany silnik w modelu 850 T-5, a rok później 850 T-5R.
Współczesna historia to kolejna zmiana nazewnictwa (V- kombi, S - sedan i oznaczenie cyfrowe, jak 40,70,60,90, szeregujące wielkość pojazdu) i produkcja małej limuzyny S40 zaprojektowanej wspólnie z Mitsubishi. Ponadto wynikiem współpracy z japońskim producentem była Mitsubishi Carisma.
Jednocześnie zmieniono styl Volvo. Samochody kanciaste odeszły do historii, a obecnie samochodu koncernu mają charakterystyczny szerszy pas barkowy. Równocześnie firma zaistniała w nowych, dużych klasach XC60 i XC90 oraz w segmencie samochodów małych, reprezentowanych przez model C30.
Stale doskonalone są też techniki bezpieczeństwa czynnego i biernego, będącego główną cechą szwedzkiego samochodu. Przykładowo opracowano studyjny model noszący nazwę Safety Conpept Car (SCC), który, jak twierdzi producent - ma cieszyć oczy. Ponieważ 90 proc. najbardziej krytycznych informacji odbieranych jest przez kierowcę z zewnątrz pojazdu, istotą stało się poprawienie jakości informacji wizualnych. Stąd też pojazd wyposażono w czujnik odczytujący położenie oczu jadącego, co przetwarzane jest przez komputer, a wiadomość jest wysyłana do urządzenia regulującego ustawienia fotela kierowcy. * POZNAJ HISTORIĘ VOLVO NA ZDJĘCIACH *
Rozwiązano też problem ograniczenia widoczności przez przednie i boczne słupki. W tym wypadku sięgnięto po nowe konstrukcje: słupki przednie wykonano jako ażurowe profile pokryte pleksiglasem, a słupek środkowy jest elementem zakrzywionym do wnętrza, podążającym za kształtem fotela.
Nowością jest także system VPC czyli komunikacja osobista Volvo. Układ ten obejmuje czujnik bicia serca który rejestruje rytm serca w zaparkowanym samochodzie. Dzięki temu kierowca jest informowany, że ktoś włamał się do samochodu i ukrył we wnętrzu, lub działa jako ostrzeżenie, że w aucie pozostawiono dziecko lub zwierzę. Na razie są to tylko wizje przyszłości, ale być może za parę lat rozwiązania te będą na porządku dziennym.
Bogusław Korzeniowski