Trwa ładowanie...

Historia Volvo cz. I

Historia Volvo cz. IŹródło: zdjęcie producenta
d1o6jsr
d1o6jsr

Lata dwudzieste to intensywny rozwój motoryzacji zarówno w USA, jak i w Europie. Samochód stał się modny w wyższych sferach, niezbędny w transporcie, a jednocześnie był marzeniem dla wielu obywateli.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W Szwecji pomimo niewielkiej ilości mieszkańców, w latach dwudziestych rozpoczął się samochodowy boom. W 1920r. sprowadzono i sprzedano 12 tys. pojazdów, a pięć lat później liczba ta wzrosła o 20 proc. Nic więc dziwnego, że widząc możliwości rozwoju rodzimego rynku Szwedzi zaczęli myśleć o samodzielnej produkcji samochodów.

Ojcami tego pomysłu było dwóch ludzi: Gustaw Larson i Assar Gabrielson. Pierwszy z nich był inżynierem i projektantem, który po kilku latach prowadzenia prywatnego zakładu modernizacji silników w Anglii powrócił do Szwecji w 1917r. i został inżynierem w zakładach SKF (firma zajmowała się produkcją łożysk). Drugi był absolwentem szkół ekonomicznych i pracował od 1923r. w zakładach SKF jako dyrektor sprzedaży. Po raz pierwszy rozmowy na temat budowy samochodów rozpoczęto latem 1924r., a już we wrześniu Larson jako odpowiedzialny za projekt i wdrożenie go do produkcji kompletował zespół młodych, zdolnych inżynierów. * POZNAJ HISTORIĘ VOLVO NA ZDJĘCIACH *

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Efektem ich pracy był prototyp, który przedstawiono do oceny w czerwcu 1926r. Głównym zainteresowanym była firma SKF, która zagwarantowała i poręczyła uruchomienie linii kredytowej na produkcję pierwszych 1000 sztuk pojazdu. Ona także nadała nowo powstałej wytwórni nazwę. Była to często używana przez firmę w operacjach finansowych nazwa „Volvo” co po łacinie oznacza „toczę się”. Dzięki poparciu finansowemu możliwe było rozpoczęcie nowej epoki w dziejach Szwecji - produkcji samochodów.

d1o6jsr

Pierwszy seryjny samochód wyjechał z fabryk w Gothenburg 14 kwietnia 1927r. Jego oznaczeniem handlowym było OV 4, ale na rynku bardziej znany był pod nazwą Jakob. Pojazd ten wzorowany był na amerykańskich modelach z tamtego okresu. Samochód produkowany był w dwóch wersjach – odkrytej i zamkniętej. Za model kabrio trzeba było zapłacić 5800 koron, a za wersję zamkniętą 4800 koron. Jednostką napędzającą Jakob’a był czterocylindrowy silnik rozwijający moc maksymalną 28 KM i pozwalający na osiągnięcie prędkości 90 km/h. Ogółem w pierwszym roku sprzedaży samochody Volvo nabyło 297 klientów.

Także 1928r. jest znamienny z powodu zainteresowania się producentów samochodami dostawczymi. Pierwszym pojazdem tego typu był Volvo Typ 1 - samochód dostawczy w którym wykorzystano podwozie i układ jezdny od Jakob’a.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Nie poprzestano również na produkcji jednego tylko silnika. Oprócz jednostki czterocylindrowej od 1929r. Jakob otrzymał także sześciocylindrowy silnik o pojemności 3000 ccm i mocy 55 KM. Pojazd wyposażony w ten silnik otrzymał symbol PV 651. Symbol ten był pierwszą próbą uszeregowania nazewnictwa w firmie Volvo: PV oznaczało Person Vagn (po szwedzku samochód osobowy), a poszczególne cyfry odpowiednio 6 - liczba cylindrów, 5 - liczba miejsc we wnętrzu, 1- numer serii w jakiej wykonano pojazd.

d1o6jsr

* POZNAJ HISTORIĘ VOLVO NA ZDJĘCIACH * Rozwój firmy jaki następował w pierwszych latach produkcji był bardzo szybki. W 1929r. sprzedano 1383 samochody, co przy sprzedaży całkowitej rzędu 14 tys. stanowiło 10% szwedzkiego rynku.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Rozwój sieci taksówkowych wykazał zapotrzebowanie na nowy model, który oferowałby więcej miejsca we wnętrzu. Odpowiedzią na tę ofertę była produkcja modelu TR 671 i TR 672 wyposażonego w siedem miejsc. Równocześnie w sierpnia 1930r. w sprzedaży pojawiła się bardziej luksusowa wersja dotychczas sprzedawanego pojazdu oznaczona jako PV 652. Największą nowością techniczną było wyposażenie pojazdu m.in. w hydrauliczny układ hamulcowy.

d1o6jsr

Rozwoju firmy nie powstrzymał kryzys ekonomiczny, który miał miejsce na początku lat trzydziestych. Po pięciu latach produkcji, w 1932r., przekroczono liczbę 10 tys. wyprodukowanych rocznie samochodów.

W 1933r. zaprezentowano pojazd, który wyprzedził swą epokę o kilkanaście lat. Modelem tym był prototyp o nazwie Venus Bilo. Nowatorstwem tego modelu było zbudowanie zupełnie odmiennej od znanych dotychczas karoserii. Zamiast kanciastych kształtów, charakterystycznych w tamtych latach, nowy model posiadał opływowe nadwozie, w którym lampy przednie były zintegrowane z błotnikami. Samochód posiadał również niekonwencjonalne płaskie błotniki, w których nie było wybrzuszeń przy wnękach na koła i brak stopnia usytuowanego wzdłuż boku samochodu. Nietypowa była także linia maski zaczynająca się przy słupkach przednich i delikatnym łukiem, schodząca aż do zderzaka.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Wprawdzie Venus Bilo nigdy nie weszło do seryjnej produkcji, ale wiele z elementów stylizacyjnych wykorzystano przy późniejszej produkcji samochodu PV 36 Carioca. Poza aerodynamicznym nadwoziem zaczerpniętym z modelu Venus Bilo, nowy pojazd posiadał zasłonięte specjalną obudową koła tylne. Pojazd kandydował do klasy wyższej, gdyż posiadał nie tylko identyczny rozstaw osi jak dotychczas oferowane duże modele (rozstaw wynosił 2950 mm), ale również wyposażony był w dotychczas stosowany sześciocylindrowy silnik o pojemności 3600 ccm. Niestety w ciągu trzech lat produkcji sprzedano zaledwie 500 sztuk tego pojazdu.

d1o6jsr

Znacznie większym powodzeniem cieszył się zaprezentowany w 1936r. samochód oznaczony PV 51. Konstrukcyjnie by on bardzo zbliżony do PV36, ale zastosowano w nim klasyczne lampy w kształcie łzy. Samochód ten miał także zmniejszony rozstaw osi do 2880mm. Kolejne modele noszące symbole od 52 do 56 były modernizacjami pierwotnej serii PV51. Produkcję tych pojazdów zakończono w 1945r. * POZNAJ HISTORIĘ VOLVO NA ZDJĘCIACH *

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Druga wojna światowa nie odcisnęła dużego piętna na szwedzkim rynku. Wprawdzie produkcja samochodów spadła, gdyż zmniejszył się rynek zbytu, ale zakłady nie ucierpiały wskutek ataków lotniczych, czy akcji sabotażowych. Assar Gabrielsson zadecydował więc o częściowym wykorzystaniu produkcji na potrzeby wojska. Równocześnie trwały intensywne prace konstrukcyjne nad nowym modelem.

d1o6jsr

Pojazd nad którym inżynierowie pracowali przez kilkadziesiąt miesięcy był gotowy już w 1943r., jednak pierwsza prezentacja modelu PV 444 odbyła się podczas salonu samochodowego w Sztokholmie we wrześniu 1944r. Sensacją tej prezentacji był nie tylko fakt, że po raz pierwszy Volvo zaoferowało mały samochód, ale również jego cena. Pojazd kosztował bowiem 4800 koron szwedzkich, czyli tyle samo ile siedemnaście lat wcześniej model Jakob. Nic więc dziwnego, że w ciągu zaledwie kilku dni zawarto 2300 kontraktów.

PV 444 posiadał mniejszy o 30-40cm rozstaw osi niż dotychczas produkowane wersje Volvo i wyposażony był w silnik o pojemności 1400 ccm. Był to dwudrzwiowy samochód o ostro ściętej tylnej partii nadwozia (przypominał wyglądem produkowaną później u nas Warszawę „garbuskę”), w której umieszczono dwie oddzielne szyby. Także z przodu pojazd otrzymał szybę przedzieloną na środku słupkiem wzmacniającym. Charakterystyczną cechą była przednia partia w której światła umieszczono obok osłony chłodnicy, a samą osłonę pokryto chromem. * POZNAJ HISTORIĘ VOLVO NA ZDJĘCIACH *

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Było to więc połączenie amerykańskiego stylu z europejskim wymiarem. Pojazd został doskonale przyjęty na rynku nie tylko w Szwecji. W ciągu pierwszych sześciu lat produkcji sprzedano go w ilości 12,5 tys. egzemplarzy. Montaż tego modelu zakończono w 1960r. Sukces samochodu był nie tylko wynikiem niskiej ceny, ale również zapotrzebowaniem rynku na małe i ekonomiczne samochody. Volvo ofertą PV 444 utrafiło w dziesiątkę, czego dowodem są m.in. pierwsze kontrakty również w USA.

Następcą tego popularnego pojazdu stał się produkowany od 1958 PV 544, przypominający wyglądem swego poprzednika, ale o bardziej nowoczesnych zaokrąglonych kształtach.

Bogusław Korzeniowski

d1o6jsr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1o6jsr
Więcej tematów