Historia oświetlenia samochodowego

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Dziś reflektory samochodowe służą przede wszystkim do oświetlania drogi. Kiedyś ta funkcja była zupełnie inna, a historia lamp w autach pokazuje, jak bardzo technologia poszła do przodu. Przy okazji przyjrzymy się, jakie są różnice pomiędzy lampami halogenowymi, LED-owymi a ksenonowymi i dowiemy się, które z nich są najlepsze.

Pierwsze lampy pełniły funkcję oznaczającą pojazd, a nie oświetlającą drogę. Stosowano do tego celu lampy naftowe i karbidowe. Światła podobne do tych, których używamy obecnie, pojawiły się w 1913 roku, jednak miały one bardzo małą moc. W roku 1924 pojawiły się żarówki Philips Duplo, które miały dwa żarniki i dawały możliwość korzystania z nich jako świateł mijania i drogowych.

W 1957 r. w europejskich samochodach pojawiły się światła asymetryczne, w odróżnieniu od wcześniej stosowanych symetrycznych, oświetlających równo lewą i prawą stronę przed samochodem. Światła symetryczne stosowane są dalej w Stanach Zjednoczonych. Kolejne etapy oświetleniowej rewolucji dotyczą zmiany żarówki. W latach sześćdziesiątych pojawiły się żarówki halogenowe, które świeciły dużo jaśniej niż dotychczas używane. W latach 80. zaczęto montować w samochodach reflektory soczewkowe, które precyzyjnie kierowały strumień światła.

Kolejnym przełomem było pojawienie się lamp ksenonowych. W porównaniu do pierwszych żarówek halogenowych strumień światła ksenonowego był trzykrotnie intensywniejszy – z 1 100 do 3 200 lm (lumenów). Do stosowanych świateł ksenonowych wprowadzono mechanizm samopoziomowania - światła ustawiały się w zależności od załadowania samochodu, dzięki temu nie oślepiały nadjeżdżających z przeciwka pojazdów.

Od 2007 roku historia świateł pisana jest przez LED-y, które dają bardzo duże możliwości w zakresie efektywności, ekonomii i precyzji oświetlenia. Pozwalają one na przykład na automatyczną zmianę ze świateł mijania na drogowe, wygaszenie poszczególnych bloków lampy tak, by nie oślepiała one pieszego lub jadącego rowerzysty. Biorąc pod uwagę precyzję działania, możliwości dostosowania do rożnych warunków, ekonomiczność oraz wytrzymałość wydaje się, że to aktualnie najlepsze lampy samochodowe.
Przy tej okazji, warto przypomnieć sobie, jakie są zasady prawidłowego korzystania ze świateł samochodowych.

Źródło: Skoda Auto Szkoła

ll

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie