Gliwicki Opel: teraz nowa Astra, a niedługo Cruze?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Andrzej Grygiel

Ruszyła właśnie sprzedaż Astry GTC. Trzydrzwiowa, usportowiona wersja popularnego kompaktu powstaje wyłącznie w Polsce. Możliwe, że gliwicki zakład Opla w przyszłości będzie też montował samochody Chevroleta.

Obraz
© (fot. Tomasz Budzik)

Sprzedaż Opla Astry GTC w Polsce ruszyła. Mimo to samochód niełatwo jest kupić. Po prezentacji podczas salonu samochodowego we Frankfurcie auto znalazło tak wielu potencjalnych nabywców, że wdrożenie modelu do produkcji trzeba było przyspieszyć o trzy miesiące. Jak powiedział nam dyrektor gliwickiego zakładu, Andrzej Korpak, największą trudnością było stworzenie matryc do wytłaczania karoserii. - W tym przypadku z naszymi specjalistami współpracowali nasi koledzy z Niemiec - powiedział dyrektor. – Efekt jest bardzo dobry, co potwierdzają zamówienia z całej Europy. Już teraz tegoroczny wolumen Astry GTC jest zamówiony, a chodzi tu o 16 tys. samochodów. W przyszłym roku z taśm montażowych w Gliwicach zjedzie 60 tys. sztuk tego modelu.

Nowa odmiana Astry ma wpompować nieco krwi w tętnice polskiego zakładu. W tym roku gliwicka fabryka wyprodukuje ok. 174 tys. samochodów wobec ponad 158,7 tys. zmontowanych rok wcześniej. Zdolności produkcyjne zakładu są jednak wyższe - sięgają 207 tys. aut rocznie. Związkowcy zakładu obawiają się konkurencji ze strony zakładów w Turcji oraz ogólnego kształtu koniunktury na rynku motoryzacyjnym w przyszłym roku. Na razie jednak pracownicy chronieni są porozumieniem gwarantującym utrzymanie obecnej liczby pracowników.

Obraz
© (fot. PAP/Andrzej Grygiel)

Plany Opla na rok 2012 zakładają dalszą produkcję w Gliwicach obecnie produkowanych tam modeli oraz wdrożenie nowości. Ma nią być model Astra w wersji sedan, a potem także kabriolet. – Astra z bagażnikiem ma podbić rynki środkowej i wschodniej Europy – powiedział nam Andrzej Korpak. – Przewidujemy, że nieco mniej zamożni konsumenci będą traktować ten model jako auto rodzinne, a do pewnego stopnia także reprezentacyjne. Produkcja ruszy w sierpniu 2012 r.
Jeśli jednak chodzi o Astrę bez dachu, nie należy spodziewać się jej ogromnej popularności. Osiągnięcie wolumenu produkcji adekwatnego do możliwości produkcyjnych zakładu byłoby jednak możliwe, gdyby z Gliwic zaczęły wyjeżdżać samochody marki Chevrolet.

Związkowcy z gliwickiej fabryki Opla oczekują, że jeżeli General Motors zdecyduje się na produkcję chevroletów w europejskich fabrykach, jeden z modeli - Cruze - mógłby powstawać w Gliwicach.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Decyzja o ulokowaniu pojazdów tej marki w Polsce oczywiście jeszcze nie zapadła. Jest jednak prawdopodobna. Z roku na rok sprzedaż Chevroletów w Europie wzrasta. Na razie są to pojazdy produkowane w Korei. Kiedy koncern stwierdzi, że transport z drugiej części globu coraz większej liczby samochodów nie jest już opłacalny, najprawdopodobniej podejmie decyzję o produkcji na Starym Kontynencie. Dyrektor gliwickiej fabryki Andrzej Korpak przyznaje, że niewykluczone, iż wybór padnie wówczas na Polskę. - Tamtejsi pracownicy są bardzo wydajni, a ich pensje są umiarkowane. Tylko gliwicki zakład Opla może konkurować z zakładami w Korei - uważa dyrektor.

Jak przyznaje dyrektor Korpak, najbardziej prawdopodobne wydaje się, że w takim przypadku z Gliwic wyjeżdżał będzie model Cruze. – Samochód ten korzysta z tej samej płyty podłogowej, którą wykorzystuje Opel Astra. To oznacza znaczne ułatwienia jeśli chodzi o przystosowanie zakładu do montażu Cruze’a. - Jeśli zapadnie decyzja o produkcji w Polsce, jesteśmy w stanie rozpocząć produkcję w ciągu roku - dodaje Korpak.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Przedstawiciel Chevroleta w klasie kompaktowej jest obecnie najlepiej sprzedającym się modelem tego producenta. Samochód zbiera pozytywne opinie za wysoką jakość w stosunku do ceny. Za najskromniej wyposażonego, pięciodrzwiowego Cruze’a trzeba obecnie zapłacić niespełna 48 tys. zł. Dla porównania, cennik Astry zaczyna się od 60 tys. zł., a oferowany w tej wersji silnik jest o 24 KM słabszy niż w Chevrolecie.

Może więc okazać się, że widmo kryzysu w Europie może okazać się argumentem za produkcją Chevroleta w Gliwicach.

Tomasz Budzik

WP:

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła