Gliwicka fabryka Opla czeka na decyzję ws. Astry V 

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Do połowy 2012 roku, a być może jeszcze w maju, zapadnie ostateczna decyzja w sprawie lokalizacji produkcji kolejnej generacji kompaktowego Opla Astry. Gliwicka fabryka liczy, że otrzyma ten model - poinformował PAP dyrektor zakładu Andrzej Korpak.

- Szefostwo w Ruesselsheim prowadzi obecnie bardzo intensywnie prace studialne - wskazał Korpak. - W grę wchodzi parę zakładów - my, Ellesmere Port w Wielkiej Brytanii, Ruesselsheim, akces zgłosiły też Bochum i Eisenach.

- Opel jest teraz w takiej sytuacji, że nie stać go za bardzo na robienie politycznych ruchów - dodał Korpak. - Musi być wyliczone, co się gdzie opłaca i tam to pójdzie. Nie mam pojęcia, jaka będzie decyzja, natomiast głęboko wierzę i byłbym nieprawdopodobnie rozczarowany, gdyby tego nie było w Gliwicach. Biznesowo jesteśmy tak mocni w porównaniu z innymi zakładami, że obaw nie mam.

Jeżeli decyzja o wprowadzeniu Astry V do Gliwic zapadnie, w zakładzie rozpoczną się przygotowania - w ciągu dwóch-trzech lat powstaną m.in. nowe obiekty. Fabryka w tym kontekście raczej nie myśli o wzroście przekraczającego 2,8 tys. osób zatrudnienia - ewentualna produkcja Astry V zastąpiłaby bowiem w okolicach 2015 r. produkcję Astry IV.

Jeżeli Astra V nie trafi do Gliwic, to nie wiadomo, czy tak powstała luka zostanie zapełniona innym modelem. Obecnie powstają tam bowiem samochody kompaktowe, oparte o tzw. platformę delta. - Inwestycje w każdą inną platformę są znacznie droższe - zaznaczył Korpak. - W podtekście tego jest Chevrolet, ale to teraz melodia przyszłości. Na razie na ten temat nie ma żadnych rozmów.

W tym roku w Gliwicach do produkcji wejdą jeszcze dwie wersje dotychczasowej Astry IV. W najbliższy poniedziałek z taśmy zjedzie pierwszy egzemplarz trzydrzwiowej astry GTC w 280-konnej, sportowej wersji OPC. Początkowo ma jej powstawać ok. 2-3 tys. sztuk miesięcznie. Na razie trudno prognozować wielkość dalszej produkcji - będzie to zależało od zapotrzebowania rynku.

Po wakacyjnej przerwie produkcyjnej w Gliwicach ruszyć ma też produkcja Astry IV w wersji sedan. Na przyszły rok przygotowywana jest produkcja Astry IV w wersji cabrio. Wszystkie te modele będą powstawały na jednej linii produkcyjnej.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Obecnie moce śląskiego zakładu nie są w pełni wykorzystywane. Prognoza na ten rok nie przekracza 160 tys. samochodów, podczas gdy zdolności produkcyjne sięgają 207 tys. aut rocznie. W połowie kwietnia Korpak mówił, że zakład notujący w tym roku - jak cała branża w Europie - spadek produkcji, liczy na zahamowanie tego trendu poprzez wyrównywanie dysproporcji między poszczególnymi zakładami koncernu.

Dyrektor odnosił się w ten sposób do doniesień niemieckiego dziennika "Frankfurter Allgemeine Zeitung" na temat planu GM, by przenieść jedną trzecią produkcji modelu Astra z fabryki w Ruesselsheim do Gliwic. Chodziłoby o ok. 10 tys. aut, które miałyby powstawać nie w niemieckiej, a w śląskiej fabryce.

Pod koniec marca prasa w USA i Niemczech informowała natomiast, że GM chce wyprowadzić spółkę Opel na prostą, zamykając fabryki w niemieckim Bochum i brytyjskim Ellesmere Port, jednocześnie zwiększając produkcję w krajach o niższych kosztach, w tym w Polsce.

Choć nic na razie nie wiadomo o decyzjach w tych sprawach, Korpak ocenił, że czas kryzysu paradoksalnie sprzyja gliwickiemu zakładowi - koszty w odniesieniu do jednego samochodu są tam znacznie niższe niż w innych zakładach.

W obecnej produkcji fabryki w Gliwicach dominuje pięciodrzwiowy model Astra IV, którego w 2011 roku wyprodukowano niespełna 137 tys. egzemplarzy. Produkowanej od jesieni 2011 roku trzydrzwiowej Astry IV GTC było w 2011 r. ponad 15,7 tys. sztuk, a Astry III sedan - ok. 21,2 tys. egzemplarzy. Ponad 98,6 proc. samochodów z Gliwic trafiło na eksport.

Prócz kolejnych wersji i modeli Astry, związki z gliwickiej fabryki zabiegają o produkcję wytwarzanego w Korei Płd. Chevroleta Cruze. Choć koszt transportu tego samochodu zwiększa jego cenę o kilkaset euro, na razie jednak popyt nie uzasadniał rozpoczęcia produkcji w Europie.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥