Giganci mają związane ręce. Chińczycy kopiują europejskie auta

Obywatele Chin zakochali się w autach z Europy. Niestety, nie dla każdego są one przystępne cenowo. W segmentach przyjaźniejszych dla kieszeni królują nieznane u nas marki. Wygląd oferowanych modeli wydaje się jednak dziwnie znajomy.

Chińskie auta potrafią do złudzenia przypominać znane modele
Źródło zdjęć: © East News
Mateusz Lubczański

Chiny okazują się być jednym z najważniejszych rynków motoryzacyjnych świata. Ponad 20 proc. nowych aut sprzedawanych jest właśnie w tym kraju. Europejscy producenci przygotowują więc dla klientów Państwa Środka specjalne wersje popularnych modeli. Z kolei rodzime marki wybierają o wiele łatwiejszą drogę, kopiując w najlepsze. To rodzi problemy, nie tylko natury prawnej.

Wystarczy spojrzeć na europejskiego Range Rovera Evoque'a. Zaprojektowany przy udziale Victorii Beckham samochód może i nie ma tak legendarnych właściwości terenowych jak większe modele brytyjskiej marki, lecz nadrabia to ciekawym wyglądem. W Chinach ma brata bliźniaka o nazwie LandWind X7.

LandWind X7 - kreatywna kopia Land Rovera
© Materiały prasowe | LandWind

LandWind X7 różni się od Range Rovera rozstawem osi (różnica to 1 cm!) jak i obecnością dwulitrowego silnika produkcji Mitsubishi pod maską. Różnice stylistyczne są tak minimalne, że w sieci dostępne są pakiety obejmujące emblematy, które jeszcze bardziej niwelują rozbieżności pomiędzy samochodami. Sytuacji nie poprawia fakt, że obydwa modele debiutowały na sąsiednich stoiskach podczas salonu motoryzacyjnego w Guangzhou.

LandWind X7 ma oczywiście budżetowe materiały w kabinie, lecz rekompensuje to ceną. Jest trzy razy tańszy od europejskiego odpowiednika. Dlatego też oprócz problemów natury prawnej, Brytyjczycy są zmuszeni zmienić swoją strategię rozwoju.

Każdy projekt nowego modelu to minimum 500 milionów funtów inwestycji. Land Rover zdecydował więc o wstrzymaniu prac nad konceptami oraz ograniczeniu informacji o obecnych projektach. Można było to zauważyć przy pracach nad Velarem, szczątkowe są również dane na temat wyczekiwanego następcy Defendera.

Również BMW, Volkswagen, Porsche czy nawet Smart mają podobne problemy z chińskimi producentami. Walka jest jednak nierówna, bowiem marki z Europy muszą mieć dowody na skopiowanie wybranych elementów. Sam fakt, że są podobne, nie wystarczy. Do tego walka przed chińskimi sądami jest raczej skazana na porażkę.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇