Trwa ładowanie...
Auto Świat
samochód
30-11-2010 10:51

Gdy szyba nie grzeje: awarie układu ogrzewania

Gdy szyba nie grzeje: awarie układu ogrzewania
d4jdngl
d4jdngl

Układ ogrzewania szyby tylnej można naprawiać samodzielnie, ale zwykle lepiej zlecić to fachowcom. Jesienią, gdy pojawiają się pierwsze przymrozki, a wnętrze auta intensywniej paruje, ogrzewanie tylnej szyby to niezwykłe udogodnienie. Właśnie w tym czasie najczęściej zauważamy też związane z nim problemy.

(fot. PAP/Adam Ciereszko)
Źródło: (fot. PAP/Adam Ciereszko)

Po kilku latach eksploatacji widać już pierwsze ścieżki, które nie grzeją w ogóle, bądź nagrzewają się nierówno. Wiele osób ignoruje drobne usterki, dopóki nie ograniczają one nadmiernie widoczności. To błąd, ponieważ niektóre z pozoru błahe niesprawności mogą nawet prowadzić do samoistnego pękania szyb.

Większość problemów wynika z usterek mechanicznych, takich jak przerwane włókna grzewcze, oberwane przyłącza elektryczne czy załamania przewodów. Najczęściej uszkodzenia powstają podczas mycia wewnętrznej strony szyby, na której powierzchni poprowadzone są ścieżki grzewcze. Będąc nieostrożnym, można łatwo zarysować włókna lub oderwać końcówki przyłączy. Wystarczy np. niefortunnie przeciągnąć po nich pierścionkiem lub obrączką.

(fot. PAP/Darek Delmanowicz)
Źródło: (fot. PAP/Darek Delmanowicz)

Inne awarie spowodowane są po prostu starzeniem się elementów układu grzewczego. Po kilku latach eksploatacji materiały, z których wykonane są przyłącza, szyny doprowadzające prąd i same ścieżki grzewcze, mogą korodować. Zwykle najlepiej poszukać wtedy sprawnej szyby, bo naprawa mocno zniszczonej instalacji grzewczej jest zabiegiem nieopłacalnym - w przypadku popularnych modeli aut może nawet przekroczyć wartość nowej szyby.

d4jdngl

Inaczej jest, gdy występują nietypowe uszkodzenia, takie jak np. grzanie punktowe (powstawanie łuku elektrycznego o wysokiej temperaturze w miejscu mikrouszkodzenia włókna). Zjawisko takie jest najczęściej skutkiem mycia szyby szmatą, w której są drobiny piasku, lub naprawiania ścieżki grzejnej nieodpowiednimi materiałami. Nie wolno go lekceważyć, ponieważ może doprowadzić do pęknięcia szyby!

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Sama naprawa przerwanej ścieżki nie jest trudnym zadaniem. Problemy pojawiają się jednak przy precyzyjnym diagnozowaniu, co jest przyczyną awarii układu grzewczego, oraz przy ustalaniu, w którym miejscu ścieżka grzejna została przerwana. Warto też wiedzieć, że zastosowanie tych lakierów i klei przewodzących przeznaczonych do naprawy szyb ogrzewanych, które dostępne są w sklepach dla amatorów, w większości przypadków nie przynosi efektu, a może wręcz wyrządzić szkody.

Najczęstsze awarie ogrzewania szyby tylnej:

1. Ogrzewanie szyby nie działa. Najczęściej powodem jest: urwanie lub skorodowanie przyłączy (elementów, do których mocowane są kable zasilające), przerwanie szyny głównej doprowadzającej prąd do ścieżek grzewczych, przetarcie kabla zasilającego bądź awaria przekaźnika lub włącznika.

d4jdngl

Naprawa zwykle nie stanowi problemu. Jednak o ile wymiana uszkodzonego kabla czy przekaźnika nie wymaga wizyty u specjalisty, o tyle w przypadku pozostałych usterek prace wykonane niefachowo lub przy użyciu niewłaściwych materiałów mogą przynieść więcej szkód niż pożytku. Pamiętajmy, że moc grzewcza szyby tylnej wynosi - w zależności od modelu auta - od 80 do 250 W.

2. Grzanie punktowe. Usterkę można łatwo rozpoznać. Mamy z nią do czynienia, kiedy na zaparowanej lub zmrożonej szybie w rejonie jednej ze ścieżek szybko pojawia się ogrzane pole. Oznacza to, że powstaje tam łuk elektryczny, który mocno nagrzewa szkło. Naprężenia wywołane różnicą temperatur mogą doprowadzić do pęknięcia tafli szkła. Do chwili usunięcia awarii nie wolno włączać ogrzewania szyby!

3. Przerwanie ścieżki. To najpowszechniejsza usterka układu ogrzewania tylnej szyby. Jeśli nie wszystkie włókna grzeją, znaczy to po prostu, że niektóre z nich są przerwane, w wyniku czego nie przewodzą prądu. Zazwyczaj uszkodzenia są to na tyle małe, że nie dostrzeżemy ich gołym okiem. Zlokalizować je można za pomocą miernika, dokonując systematycznych pomiarów napięcia co 1-2 cm na całej długości niedziałającej ścieżki.

d4jdngl

4. Grzanie falowe. Zjawisko takie najczęściej zaobserwować można w starszych samochodach. Zazwyczaj jest ono wynikiem starzenia się, a co za tym idzie, degradacji materiału, z którego wykonane są włókna. Objawia się nierównomiernym usuwaniem wilgoci lub szronu z szyby wokół jednej ścieżki na całej jej długości. Uszkodzenia takie nie są groźne dla szyby i nie wymagają naprawy. Po prostu trzeba się do tego przyzwyczaić.

Polecamy na Autoswiat.pl: LPG - szambo czy perfumeria?

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj