Pesymiści są zdania, że nie ma idealnych rozwiązań – albo samochód jest piękny albo wygodny. A przecież mógłby być i piękny i wygodny.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9184/ford-mondeo-kombi-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Za samochód piękny uchodzi Peugeot 407, któremu nawet wersja kombi (SW) nie odebrała urody. Wersję kombi zaprezentowano w marcu 2004 r. O 4 lata jest starszy Ford Mondeo, do niedawna wzór wygody wśród aut klasy średniej. Przeprowadzony w 2003 r. face lifting Mondeo nieco pomógł, ale nie zmienił tradycyjnej sylwetki pojazdu. Porównujemy auta w wersji kombi z silnikami wysokoprężnymi. Mondeo napędzany jest dieslem o pojemności 2 l i mocy 116 KM, a Peugeot – 1,6 l/110 KM.
ZAPRASZAMY DO GALERII FORDA MONDEOZAPRASZAMY DO GALERII FORDA MONDEO
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9184/peugeot-407-kombi-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Peugeot 407 wniósł świeży powiew – nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu, to nadal rzadkość wśród aut klasy średniej. Ford Mondeo ma wielowahaczowe zawieszenie tylko z tyłu, a z przodu – tradycyjne kolumny McPhersona. Ale Ford jest autem większym od Peugeota, ma też bardziej przestronne wnętrze. Peugeota w wersji sedan krytykowano za małą ilość miejsca na tylnej kanapie. W wersji kombi jest go nieco więcej, ale i tak mniej niż w Mondeo. Ford ma też większy bagażnik o pojemności 540 l, gdy Peugeot – tylko 450 l. Za to w aucie francuskim można podnieść do góry samą szybę w tylnej pokrywie, co ułatwia wkładanie do bagażnika mniejszych pakunków. W obu autach tablice przyrządów są zaprojektowane ergonomicznie. W Fordzie bardziej niż w Peugeocie wygodniejsza jest obsługa klimatyzacji.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9184/ford-mondeo-kombi-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Do napędu Mondeo wybraliśmy doładowanego turbosprężarką diesla, który z pojemności 2 l osiąga 116 KM mocy. Silnik ten ma po 4 zawory w każdym cylindrze i zasilany jest układem common rail. Natomiast diesel napędzający Peugeota to modna obecnie konstrukcja, która ze stosunkowo małej pojemności 1,6 osiąga 110 KM mocy. Silnik ten jest również zasilany układem common rail i doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii. Chyba zdawano sobie sprawę z tego, że do napędu dużych aut ta jednostka napędowa może być nieco za słaba, więc dodano funkcję overboost – chwilowego zwiększenia momentu obrotowego po naciśnięciu pedału „gazu” do oporu. Jeżeli nie używamy tej funkcji oszczędniejszym pojazdem jest Peugeot.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9184/peugeot-407-kombi-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Wyznawcy starej szkoły konstruowania silników twierdzą, że jednostka napędowa powinna mieć odpowiednio dużą pojemność skokową. Z tego punktu widzenia lepszy jest silnik Forda, który na dodatek zapewnia nieco lepszą dynamikę pojazdowi. Podczas przyspieszania Peugeotem można odnieść wrażenie, że silnikowi zaczyna brakować momentu obrotowego. Wbrew pozorom wielowahaczowe zawieszenie Peugeota nie zapewnia lepszych własności jezdnych. Można nawet zaryzykować twierdzenie, że na zakrętach nieco lepiej radzi sobie Ford, od lat stawiany za wzór. Za to Peugeot oferuje wyższy komfort jazdy. Poziom hałasu w obu autach jest porównywalny. Ford ma jednak bardziej skuteczne hamulce i jest w stanie zatrzymać się z prędkości 100 km/h na drodze 38,1 m. Biorąc pod uwagę masę pojazdu, to przyzwoity wynik.
ZAPRASZAMY DO GALERII PEUGEOT 407ZAPRASZAMY DO GALERII PEUGEOT 407
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9184/ford-mondeo-kombi-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Po wyglądzie Mondeo widać już upływający czas, a mimo to Ford nie daje za wygraną. Jego głównymi zaletami są przestronne wnętrze, obszerny bagażnik i świetne własności jezdne. Nowocześniejszy Peugeot zużywa mniej paliwa i jest znacznie lepiej wyposażony, również w nowoczesne rozwiązania, jak samoczynnie włączające się światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania. Niby niewiele, a jednak miło, jak same migają. Za te i inne udogodnienia trzeba jednak drożej zapłacić – Peugeot kosztuje 94 300 zł, gdy Mondeo o blisko 10 tys. zł mniej.
*Nasza ocena *
Ford Mondeo kombi | Peugeot 407 SW | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne:
| | Ford Mondeo kombi | Peugeot 407 SW |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/diesel | 4/16/diesel |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1560 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 116/4000 | 110/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 280/1900 | 240/1750 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 11,2 | 13,7 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 8,2 | 9,4 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 197 | 189 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,1 | 39,6 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 540 | 450 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 58 | 66 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,8/7,8 | 4,7/7,2 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 481 x 181 x 146 | 477 x 181 x 149 |
| Rozstaw osi (cm) | 276 | 273 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 84 790 | 94 300 | * - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| | Ford Mondeo Ambiente | Peugeot 407 SW SR Komfort |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 | 7 |
| Układ ABS/układ zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania ASR | S/- | S/S |
| Układ wspomagania nagłego hamowania/ układ stabilizacji toru jazdy ESP | S/- | S/S |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne | - | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Radio CD/komputer pokładowy | | S/S |
| Klimatyzacja manualna/automatyczna | S | -/S |
| Automatycznie włączające się światła awaryjne podczas hamowania | - | S | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit