Trwa ładowanie...

Ford Mondeo 2.0 Duratorq TDCi – pierwsza jazda

Ford Mondeo 2.0 Duratorq TDCi – pierwsza jazda
d2gxmve
d2gxmve

Ford Mondeo trzeciej generacji ma być nie tylko nowoczesny i dobrze jeździć, ale także się podobać. Nowy model właśnie wchodzi na polski rynek.

Sam szef Ford of Europe John Fleming przyznał, że nowy Ford Mondeo jest najbardziej zaawansowanym technicznie seryjnym modelem, jaki kiedykolwiek powstał w tej firmie.

W porównaniu do poprzedniego modelu nowy Ford Mondeo jest nieco większy - w wersji 5-drzwiowej jest o 47 mm dłuższy i o 120 mm szerszy od drugiej generacji. Na wszystkich rynkach Europy auto od razu pojawi się w trzech wersjach nadwoziowych.

d2gxmve

Z przodu auta uwagę zwraca charakterystyczna kratą wlotu powietrza pod zderzakiem, mająca kształt odwróconego trapezu – jeden z bardziej charakterystycznych elementów „kinetic design”, czyli lansowanej przez Forda koncepcji energii uchwyconej w ruchu, który zaczyna być znakiem rozpoznawczym nowej generacji aut tej marki. Podobny zabieg stylistyczny zastosowano także w modelach S-Max i zmodernizowanym C-Max.

Duża górna krata wlotu powietrza nowego Mondeo jest otoczona przez wygięte do tyłu reflektory. Muskularne błotniki i wznosząca się linia boczna dodają nadwoziu Forda agresywności. Natomiast tylne światła także wyraźnie nawiązują do S-Maxa.

Nowoczesne rozwiązania ułatwiające użytkowanie samochodu na co dzień obejmują m.in. tablicę przyrządów z wyświetlaczem Ford Convers+ jako najważniejszym elementem interfejsu HMI (Human Machine Interface), pomagającym kierowcy sterowanie poszczególnymi funkcjami samochodu, inteligentny tempomat (ACC) z funkcją ostrzegania i kontroli odległości od pojazdu jadącego z przodu, interaktywny system zwiększający bezpieczeństwo czynne IVDC (Interactive Vehicle Dynamics Control), obejmujący dodatkowo system płynnej kontroli tłumienia w zawieszeniu i układ HLA (Hill Launch Assist), który ułatwia ruszanie z miejsca na wzniesieniach.

d2gxmve

Mondeo posiada także układ kontroli ciśnienia w ogumieniu (TPMS). Nowościami po raz pierwszy zastosowanymi w Mondeo są funkcje otwierania samochodu i uruchamiania silnika bez użycia tradycyjnego kluczyka. Zastępuje go kluczyk elektroniczny, którego obecność wykrywają anteny zamontowane w pojeździe. Wystarczy że osoba mająca przy sobie kluczyk pociągnie za klamkę drzwi by otworzyły się one. Podobne rozwiązania stosują m.in. Renault i Suzuki. Jeśli chodzi o uruchamianie jednostki napędowej, to robi się to guzikiem przy kierownicy, tak jak w Hondzie Civic czy Toyocie Corolli.

Lista standardowego wyposażenia obejmuje między innymi elektroniczny ABS, ESP, 7 poduszek powietrznych (łącznie z kurtynami i poduszka chroniącą kolana kierowcy), system tankowania Easyfuel, czyli blokada zapobiegająca włożeniu końcówki dystrybutora z niewłaściwym paliwem. Jest także funkcja opóźnionego wygaszania świateł po zamknięciu pojazdu, dzięki której reflektory przez chwilę oświetlają kierowcy np. ścieżkę do drzwi domu, komputer pokładowy, klimatyzacja oraz dodatkowe złącze wejściowe audio w schowku podręcznym umożliwiające podłączenie dodatkowego, zewnętrznego odtwarzacza płyt lub plików MP3.

d2gxmve

Za 4400 zł. możemy wyposażyć auto w system IVDC z układem płynnej kontroli tłumienia w zawieszeniu (CDC), który zwiększa stabilność i komfort jazdy i pomaga skrócić drogę hamowania. Układ CDC w sposób płynny koryguje charakterystykę amortyzatorów, dostosowując ją do aktualnych warunków jazdy. Kierowca ma do wybory trzy tryby pracy: Comfort, Normal i Sport.

Znacznie tańsze jest klasyczne zawieszenie sportowe, za które trzeba dopłacić 1000 zł.

Silniki

Do napędu nowego Forda Mondeo przewidziano gamę aż dziewięciu silników. Są to cztery jednostki wysokoprężne Duratorq TDCi (o mocy od 100 do 140 KM) i pięć silników benzynowych Duratec (od 110 do 220 KM). Wśród nich jest nowa jednostka Duratec HE o pojemności 2,3-litra i mocy 161 KM, która pojawi się w sprzedaży w drugiej połowie roku z 6-stopniową automatyczną przekładnią. W pozostałych wersjach oferta skrzyń biegów obejmuje także znane i sprawdzone 5- i 6-stopniowe ręczne przekładnie Durashift.

Wrażenia z jazdy

Zajmując miejsce za kierownicą w oczy rzuca się nam masywny kokpit z czytelnymi wskaźnikami i elementami regulacji. Wielofunkcyjna kierownica posiada przyciski regulacji komputera pokładowego i systemu audio. Wysokiej jakości materiały użyte do wykończenia wnętrza podkreślają aspiracje Mondeo do klasy premium.

d2gxmve

Pierwsze jazdy testowe odbyliśmy modelem wyposażonym w 140-konnego turbodiesla. W tej wersji auto bardzo dobrze sobie radziło nawet w górzystym terenie, z trzema osobami i bagażem na pokładzie.

Tradycyjnie również i ten model Forda okazał się być znakomitym kompanem na drodze – auto prowadzi się pewnie i nawet obciążone nie ma skłonności do niekontrolowanej utraty stabilności. Nawet bez sportowego zawieszenia auto znakomicie trzyma się drogi, sprawnie pokonując nawet kręte, górskie odcinki trasy. Komfort jazdy polepszają dodatkowo wygodne, dobrze wyprofilowane fotele z bardzo dobrym trzymaniem bocznym. Mondeo zapewnia więc wszystkim pasażerom komfortową podróż, pod warunkiem , że przednie fotele nie są odsunięte maksymalnie do tyłu. W takim przypadku lepiej, żeby na tylnej kanapie nie siedział ktoś o wzroście koszykarza...

d2gxmve

Poprzednie generacje Mondeo były chętnie kupowane także w naszym kraju. Do dzisiaj cieszą się one sporym powodzeniem na rynku wtórnym, więc ciekawe jak będzie się sprzedawał nowy model.

Z pewnością jednak, jest to jedna z najciekawszych premier samochodowych tego roku.

Technologie zastosowane przy produkcji Mondeo trzeciej generacji obejmują między innymi proces laserowego zgrzewania, umożliwiający uzyskanie wyższej jakości bezszwowego połączenia boków nadwozia z poszyciem dachu. Nowe Mondeo jest wytwarzane w zakładach Forda w Genk w Belgii, które zmodernizowano kosztem 715 mln euro. Łącznie z wytwarzanymi tam również modelami Galaxy i S-Max, docelowo z taśm fabryki ma zjeżdżać 240 tys. aut rocznie.

d2gxmve

Porównanie wymiarów Forda Mondeo drugiej i trzeciej generacji
| | Poprzedni Ford Mondeo* | Nowy Ford Mondeo* |
| --- | --- | --- |
| Rozstaw osi (cm) | 275,4 | 285 |
| Długość (cm) | 473,1 | 477,8 |
| Szerokość (cm) | 195,8 | 207,8 |
| Wysokość (cm) | 142,9 | 150 |
*Wersja pięciodrzwiowa

Wybrane dane techniczne Ford Mondeo 2.0 Duratorq TDCi * *

| Typ silnika | Turbodiesel, rzędowy |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1997 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 140/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/1750-2250 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 9,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 210 |
| Pojemność bagażnika (l): | 540/1460 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 4,9/7,6 |
| Cena (zł): | 94 000 |

Wybrane wyposażenie seryjne Ford Mondeo 2.0 Duratorq TDCi Ambiente

| Poduszki powietrzne | 7 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Układ ESP | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Komputer pokładowy | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/700 zł |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Klimatyzacja manualna | S |
| Układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu | 1500 zł |
| Radioodtwarzacz z CD | 1900 zł |
S- wyposażenie standardowe
Autor: Tomasz Szmandra

d2gxmve
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2gxmve
Więcej tematów