Ponieważ w Europie rodzi się coraz mniej dzieci, samochody rodzinne są lansowane szczególnie intensywnie. Kompaktowe minivany mają więc zapewniony zbyt, o ile wyż demograficzny rzeczywiście nadejdzie.
W zwiększenie ilości urodzin zawsze wierzył Opel, który wylansował 7-osobowy model Zafira. Ford najwyraźniej jest bardziej sceptyczny i jego model Focus C-Max może przewozić tylko 5 osób. Porównujemy C-Maxa napędzanego silnikiem wysokoprężnym 1,6 TDCi o mocy 90 KM i Zafirę II generacji z silnikiem 1,9 CDTi o mocy 100 KM.
WIĘCEJ ZDJĘĆ ZAFIRY W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ ZAFIRY W GALERII
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9336/c-max-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zasadniczą różnicą między Fordem i Oplem jest ilość miejsc. W Zafirze jest ich 7, w trzech rzędach (2+3+2). Ogromną zaletą Zafiry jest możliwość składania w podłodze bagażnika dwóch ostatnich foteli, które są jednak nieco mniejsze od pozostałych. Nie wyjmuje się ich z samochodu. Zafira II generacji jest większa od swojej poprzedniczki, kabina pasażerska jest więc przestronniejsza. Mimo to, miejsca w ostatnim rzędzie lepiej proponować młodzieży. Przesuwanie i składanie foteli 2. i 3. rzędu jest łatwe i nie wymaga użycia siły. Wnętrze C-Maxa jest zaprojektowane klasycznie – 5 miejsc w dwóch rzędach. Środkowy, węższy fotel w drugim rzędzie można schować i w ten sposób na dwóch pozostałych fotelach mogą wygodnie podróżować także osoby z nadwagą. Bagażnik Forda ma objętość - 460 l. Pojemność bagażnika Zafiry w wersji 7-osobowej wynosi 140 l, a w wersji 5-osobowej – 645 l. W obu autach tablice przyrządów są czytelne, jednak zaprojektowane w innym stylu.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9336/zafira-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zdecydowaliśmy się na silniki wysokoprężne licząc na małe zużycie paliwa. Biorąc jednak pod uwagę wyższą cenę zakupu w stosunku do wersji z silnikiem benzynowym, oszczędność w zużyciu paliwa może okazać się iluzoryczna. W każdym razie diesel Forda z pojemności 1,6 l osiąga 90 KM mocy i jest wystarczającym źródłem napędu. Ma przyzwoitą kulturę pracy, jednak przy pełnym obciążeniu pojazdu wydaje się nieco za słaby. Diesel Opla z pojemności 1,9 osiąga 100 KM mocy i chociaż jest mocniejszy, również zapewnia wystarczającą dynamikę. Do prędkości 100 km/h szybszy jest Ford, na wyższych biegach nieco bardziej dynamiczna Zafira. Ponieważ silniki nie są zbyt mocne, czasy rozpędzania zależą od rzeczywistego obciążenia pojazdów. Pod względem zużycia paliwa zdecydowanie oszczędniejszy jest Ford, który w mieście zużywa ok. 6,5 l na 100 km, gdy Opel o 1,5 l więcej.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9336/c-max-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Oba pojazdy zbudowane są płycie podłogowej pojazdów kompaktowych – Focusa i Astry. Wynikają stąd różnice w konstrukcji układu zawieszenia. Z przodu w obu autach zastosowano kolumny McPhersona, natomiast z tyłu w Zafirze jest belka skrętna, a w Fordzie zawieszenie wielowahaczowe. C-Max ma nieco lepsze własności jezdne i świetnie daje sobie radę na zakrętach. Zafira zachowuje się dość stabilnie i poprawnie. Oba pojazdy mają zadziwiająco skuteczny układ hamowania, ale nieco krótszą drogę hamowania ma C-Max. We wnętrzu Opla i Forda poziom hałasu jest stosunkowo niewielki i z powodzeniem można odbywać dalekie podróże bez zmęczenia.
WIĘCEJ ZDJĘĆ FOCUSA C-MAX W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ FOCUSA C-MAX W GALERII
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9336/zafira-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Bardziej uniwersalnym pojazdem jest Opel Zafira, ze względu na możliwość przewożenia 7 osób. Gdy nie ma takiej potrzeby, złożone tylne siedzenia nie przeszkadzają i nie zajmują miejsca. Ford pomyślany jest raczej jako pojazd do przewożenia 4 osób w komfortowych warunkach. Przeznaczenie obu pojazdów jest więc dość jasno określone. Za swoje dobrodziejstwa Opel każe sobie zapłacić 85 350 zł, a Ford – 70 690 zł. Co prawda w Oplu od podanej ceny niektórzy dilerzy oferują rabat w wysokości ok. 3 – 4,5 tys. zł, ale i tak różnica cen jest zasadnicza.
*Nasza ocena *
Ford Focus C-Max | Opel Zafira | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne:
| | Ford Focus C-Max | Opel Zafira |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/diesel | 4/16/diesel |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1560 | 1910 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 90/4000 | 100/3500 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 215/1750 | 260/1700 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 13,1 | 14,1 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 10,4 | 9,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 174 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,0 | 38,5 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 460 | 140/645 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 58 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,1/6,0 | 5,2/7,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 433 x 182 x 156 | 447 x 180 x 163 |
| Rozstaw osi (cm) | 264 | 270 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 70 690 | 85 350 | * - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| | Ford Focus C-Max Ambiente | Opel Zafira Essentia |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 | 4 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ wspomagania nagłego hamowania | S | - |
| Elektrycznie sterowane lusterka | S | S |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
| Radio | S | - |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit