Światowy Samochód Roku 2017 – kategoria główna
Międzynarodowi jurorzy z Europy, Azji i Ameryki Północnej wybrali finalistów konkursu na Światowy Samochód Roku 2017 w sześciu kategoriach.
Oczywiście najważniejszą jest ta główna, w której wszystkie modele rywalizują na równych zasadach. Co więcej, to tutaj jurorzy mają najtrudniejsze zadanie, bo często trzeba porównywać zupełnie różne samochody. Jednak lista finalistów wyraźnie pokazuje trend panujący dziś w motoryzacji. Co prawda mamy dwa auta sportowe i jeden model kompaktowy, ale oprócz tego wyróżniono aż 7 SUV-ów. Warto też zauważyć, że szczególnym uznaniem cieszą się najnowsze modele Audi – niemiecka marka ma w tej grupie aż 3 kandydatów.
Audi A5/S5 Coupe
Audi Q2
Audi Q5
Fiat/Abarth 124 Spyder
Honda Civic
Jaguar F-Pace
Mazda CX-9
Skoda Kodiaq
Toyota C-HR
Volkswagen Tiguan
Luksusowy Światowy Samochód Roku 2017
W tej kategorii znalazł się już tylko jeden SUV, ale za to jaki. Bentley Bentayga nie bez powodu jest reklamowany jako najbardziej luksusowy SUV na świecie. Oprócz tego w finałowej piątce znalazło się trzech europejskich konkurentów z segmentu E. Nie zabrakło też nowego gracza, czyli koreańskiej marki Genesis z jej flagową limuzyną G90.
Bentley Bentayga
BMW 5-Series
Genesis G90
Mercedes-Benz E-Class
Volvo S90/V90
Sportowy Światowy Samochód Roku 2017
Piękny Aston Martin, nowoczesna Honda, potwornie szybkie Audi bez dachu, McLaren o świetnych osiągach czy może zdecydowanie tańsze Porsche? Również w tej kategorii trudno typować ostatecznego zwycięzcę, gdyż finaliści są zaskakująco różni – nie tylko cenowo, ale też jeśli chodzi o przeznaczenie. Bo czego innego wymaga się od wygodnego Gran Turismo, a przed innymi wyzwaniami staje auto, które ma pokonać pętlę toru w jak najkrótszym czasie.
Aston Martin DB11
Audi R8 Spyder
Honda/Acura NSX
McLaren 570S
Porsche Boxster/Cayman
Miejski Światowy Samochód Roku 2017
To zupełnie nowa kategoria i obejmuje samochody o długości od 1 do 4 m, czyli przedstawicieli segmentów A i B. Z jednej strony znalazły się tu modele typowe dla tych klas, czyli Citroen C3, Ford Ka+ czy Suzuki Ignis. Ale też nie zabrakło alternatyw, jak elektryczne BMW i3 i Smarta w wersji z otwieranym dachem.
BMW i3
Citroen C3
Ford Ka+
Smart Cabriolet
Suzuki Ignis
Stylistyka Światowego Samochodu Roku 2017
Choć osiągi, wyposażenie, strona praktyczna czy cena są bardzo ważnymi aspektami przy wyborze samochodu, to nie da się ukryć, że wygląd też ma ogromne znaczenie. Co ciekawe, w tej kategorii jurorzy nie wybrali przykuwających wzrok samochodów sportowych. Może właśnie dlatego, że stosunkowo łatwo takie auta uczynić atrakcyjnymi, to jurorzy docenili bardziej praktyczne modele, w przypadku których stylistom nie było tak łatwo. Również w tej grupie nie brakuje przeciwności – z jednej strony mamy flagową klasyczną limuzynę Mercedesa, a z drugiej crossovera Toyoty o kontrowersyjnym wyglądzie.
Audi A5/S5 Coupe
Jaguar F-Pace
Mazda CX-9
Mercedes-Benz S-Class
Toyota C-HR
Ekologiczny Światowy Samochód Roku 2017
Choć cały czas tzw. „zielone samochody” to nisza na większości rynków, to już chyba żaden producent nie chce zostać w tyle i rozwija różne technologie napędów alternatywnych. Z jednej strony mamy samochody elektryczne jak Model X od Tesli czy Chevrolet Bolt. Toyota cały czas rozwija swojego Priusa i wśród kandydatów znalazła się odmiana Prime, czyli model typu plug-in. Inną możliwością są samochody napędzane wodorem dzięki ogniwom paliwowym - jak Honda Clarity FCV. Jeszcze inne podejście zaprezentował Hyundai z modelem Ioniq, który posiada trzy wersje – trdycyjną hybrydę, model plug-in i całkowicie elektryczny.
Chevrolet Bolt
Honda Clarity FCV
Hyundai Ioniq
Tesla Model X
Toyota Prius Prime