Po 10 latach nieobecności powrócił na rynek do Fiat Croma, który nieoficjalnie zachwalany jest jako „duży samochód za niewielkie pieniądze”. W klasie średniej panuje wyjątkowo duża konkurencja, przed Cromą stoi więc trudne zadanie. Z gamy konkurentów wybraliśmy Peugeota 407 SW.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9284/407-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Z założenia Fiat Croma ma być autem uniwersalnym i stąd zapewne wynika ciekawe nadwozie przypominające kombi. Jego twórcą jest mistrz włoskiego designu Giorgio Giugiaro. Równie oryginalne nadwozie ma Peugeot 407 w wersji kombi. Francuskie auto zostało wybrane do porównania dlatego, gdyż ma zbliżoną długość do Fiata – ok. 475 cm. Cromę napędza wysokoprężny silnik 1,9 JTD o mocy 120 KM, a Peugeota - diesel 1,6 l o mocy 109 KM. Jeżeli silnik o mocy 109 KM wydaje się za słaby, można wybrać mocniejszego diesla 2,0 HDI o mocy 136 KM.
GALERIA FIATA CROMAGALERIA FIATA CROMA
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9284/croma-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Cechy wyróżniające Fiata to przestronna kabina pasażerska, duży bagażnik o pojemności 500 l, wysoka jakość użytych we wnętrzu materiałów i wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Stacyjka zapłonu w Fiacie znajduje się między fotelami. We wnętrzu Peugeota jest równie elegancko, jednak mimo podobnej długości i zbliżonego rozstawu osi brakuje miejsca na tylnej kanapie. Bagażnik o pojemności 450 l nie jest zbyt duży, za to można się do niego dostać, podnosząc szybę w tylnej klapie. Pod względem konstrukcji zawieszenia Peugeot jest nowocześniejszy od Fiata, bowiem wielowahaczowe zawieszenie zastosowano z przodu i z tyłu. W obu pojazdach fotele przednie są wygodne, przy czym w Fiacie siedzi się znacznie wyżej niż w Peugeocie. Tablica przyrządów Fiata jest czytelna, a przyciski na konsoli środkowej obsługuje się intuicyjnie. Inna w stylu, ale równie czytelna jest tablica przyrządów Peugeota. W aucie francuskim mnogość przycisków na konsoli środkowej wymaga przyzwyczajenia.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9284/407-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Z gamy silników Fiata wybraliśmy doładowanego turbosprężarką diesla o pojemności 1,9 i mocy 120 KM. Ma on 2 zawory w każdym cylindrze i zasilany jest układem common rail. Ta podstawowa jednostka Fiata cechuje się wysoką kulturą pracy i elastycznością. W Peugeocie wykorzystano diesla o małej pojemności skokowej – 1,6 l i mocy 109 KM. To stosunkowo nowa jednostka napędowa o 4 zaworach w cylindrze również zasilana układem common rail. Jej kultura pracy jest także całkiem niezła, jednak ten silnik wydaje się nieco za słaby dla dużego Peugeota.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9284/croma-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Croma jest autem szybszym od Peugeota, ale zużywa nieco więcej paliwa. W warunkach jazdy miejskiej Fiat potrzebuje ok. 8 l oleju napędowego na 100 km, co i tak jest wynikiem bardzo dobrym. Najbardziej zadziwiający jest jednak niski poziom hałasu we wnętrzu Fiata, którym podróżuje się komfortowo. Dość miękkie zawieszenie Cromy łagodnie tłumi nierówności drogi. Na zakrętach Fiat zachowuje się poprawnie, chociaż układ kierowniczy nie jest zbyt precyzyjny. Własności jezdne Peugeota są bez zarzutu, a sztywniejsze zawieszenie nie obniża komfortu jazdy. Croma ma skuteczniejszy układ hamulcowy.
GALERIA PEUGEOT 407GALERIA PEUGEOT 407
Podsumowanie
Fiat Croma i Peugeot 407 SW to auta o nieco innym charakterze. Obszerne wnętrze i duży bagażnik czynią z Cromy pojazd o walorach użytkowych. Peugeot bardziej spodoba się nabywcom poszukującym eleganckiego auta o uznanym prestiżu. Za elegancję i bogatsze wyposażenie trzeba jednak zapłacić o 11,5 tys. zł więcej. Po wprowadzeniu opustu cena auta francuskiego wynosi 85 800 zł i jest tylko o 2500 zł wyższa od ceny Fiata. Zrównanie cen obu aut utrudnia wybór, gdyż każdy z nich ma swoje zalety.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Fiat Croma | Peugeot 407 SW | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + |
Wybrane dane techniczne:
| | Fiat Croma | Peugeot 407 SW |
| --- | --- | --- |
| Silnik /liczba cylindrów/zaworów | Diesel/4/8 | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1910 | 1560 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min): | 120/4000 | 109/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 280/2000 | 240/1750 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 11,3 | 13,7 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 9,2 | 11,4 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 195 | 189 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 66 | 67 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 37,4 | 39,1 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ): | 500 | 450 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 62 | 66 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 5,0/7,9 | 4,7/7,2 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 475 x 177 x 162 | 477 x 181 x 149 |
| Rozstaw osi (cm): | 270 | 273 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 | 2/12 |
| Cena (zł): | 83 300 | 85 800 | * - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| | Fiat Croma Active | Peugeot 407 SW SR Komfort |
| --- | --- | --- |
| poduszki powietrzne | 7 | 7 |
| układ ABS | S | S |
| układ ASR zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania | - | S |
| układ wspomagania nagłego hamowania | - | S |
| układ ESP kontroli toru jazdy | - | S |
| elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/- |
| elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne | S/S | S/S |
| centralny zamek | S | S |
| wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| radio CD | - | S |
| klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | -/S | s - wyposażenie seryjne