Fiat 500X: do zadań specjalnych

*W momencie debiutu Jeepa Renegade`a wiedzieliśmy, że Fiat stworzy swój model na wzór i podobieństwo, czerpiąc pełnymi garściami ze zdobyczy technologicznych koncernowego bliźniaka. Długo nie musieliśmy czekać. *

500X pojawi się w polskich salonach na przełomie lutego i marca przyszłego roku, natomiast ceny poznamy jeszcze przed tegorocznym Bożym Narodzeniem. Nieźle wygląda, dobrze jeździ, a do tego występuje w odmianie 4x4, dzięki czemu zjazd z utwardzonych szlaków nie będzie dla niego problemem. Nie będzie mieć jednak łatwego życia, bo na rynku funkcjonuje mocna konkurencja w postaci Nissana Juke`a, Peugeota 2008, czy francuskiego Captura.

Podniesioną i uterenowioną pięćsetkę produkuje włoska fabryka SATA w Melfi. Auto będzie wkrótce oferowane na 100 rynkach całego świata, więc nic dziwnego, że Fiat wiąże właśnie z tym modelem tak duże nadzieje. Drugi czynnik mogący wpłynąć istotnie na sukces stanowi rosnąca moda na crossovery. Klienci żądni są nowości, a Włosi dotychczas mieli w ofercie jedynie Sedici i znacznie większego i droższego Freemonta.

500X mierzy 425 centymetrów długości, wpisując się tym samym w średnią przyjętą dla tego segmentu. Ma 179 mm prześwitu i występuje w kilku specyfikacjach wyposażeniowych. Chcąc podążać za aktualnymi trendami, możemy zaopatrzyć nadwozie w plastikowe nakładki na zderzaki i progi, lub też zdecydować się na odmianę z jednolitym lakierem pokrywającym całą karoserię. Na liście dodatków są też 18-calowe obręcze ze stopów lekkich i ksenonowe oświetlenie. LED-y pojawią się pewnie przy okazji liftingu za 3-4 lata. Wnętrze 500X skrywa wystarczającą przestrzeń dla czterech dorosłych osób. We flagowej specyfikacji dostaniemy panoramiczne okno dachowe i elektryczne sterowanie przednich foteli, których wyprofilowanie pozwala komfortowo przejechać kilkaset kilometrów. Według konstruktorów, siedzisko umieszczono o 45 milimetrów niżej, niż wynosi średnia dla przedstawicieli tego segmentu. Przekłada się to na łatwość wyczucia pojazdu i wyższy komfort codziennej eksploatacji. Za dopłatą występuje też zestaw multimedialny z
nawigacją i czytnikiem zewnętrznych nośników pamięci. Gorzej ma się rzecz z tyłu, gdzie asymetryczne oparcie pozbawiono regulacji, a przestrzeń nad głowami zaspokoi potrzeby osób do 185 centymetrów wzrostu. Nie możemy natomiast narzekać na miejsce przed kolanami.

Za plecami podróżujących wygospodarowano niezbyt imponujący kufer o pojemności 350 litrów. Nadrabia za to regularnym kształtem i stosunkowo niskim jak na crossovera progiem załadunkowym. Jakość materiałów wykończeniowych znajduje się na przyzwoitym poziomie. Są one lepsze niż w Mitsubishi ASX i Nissanie Juke, i porównywalne z Volkswagenem Tiguanem. Projekt deski rozdzielczej nawiązuje w dolnej części do Giulietty, z której przeniesiono panel sterowania dwustrefową klimatyzacją automatyczną. Podobna jest też gałka zmiany biegów. Obszyta skórą kierownica dobrze leży w dłoniach, a dostęp do wszelkich urządzeń pokładowych nie nastręcza trudności.

Obraz
© (fot. WP.PL)

Na pokładzie Fiata znajdziemy również kilka przydatnych systemów podnoszących poziom bezpieczeństwa. Inżynierowie zastosowali w tym modelu asystenta pasa ruchu, aktywny tempomat oraz Brake Control, uruchamiający zdalnie hamulce w krytycznej sytuacji i starający się zatrzymać pojazd, minimalizując tym samym skutki ewentualnego zderzenia. Wśród jednostek napędowych jest dobrze znany i napędzający większość aut koncernu 1,6 MultiJet o mocy 120 KM, 1,3 (95 KM) oraz dwulitrowy wariant wysokoprężny generujący 140 koni mechanicznych. Dla fanów benzyny przygotowano wolnossący 1,6 (110 KM) i turbodoładowany 1,4 (140 lub 170 KM). My polecamy jednak 1,6-litrowego diesla. Zużywa w cyklu średnim niewiele ponad 6,5 litra, zapewnia akceptowalną dynamikę i wysoką kulturę pracy. Sprawdzi się zarówno na autostradzie jak i w mieście.

Z najmocniejszymi specyfikacjami może współpracować nowa, 9-stopniowa przekładnia automatyczna. Znamy ją z Jeepa Cherokee. Ponadto, 500X opcjonalnie występuje z napędem na obie osie, a w wersji przednionapędowej z systemem Traction Plus. To elektroniczna blokada mechanizmy różnicowego ułatwiająca poruszanie się po błotnistych drogach i śliskich nawierzchniach. W większości przypadków stanowi udany i znacznie tańszy substytut dla 4x4.

Obraz
© (fot. WP.PL)

Ceny 500X powinny zaczynać się od około 65 tysięcy złotych. W tej kwocie możemy liczyć na benzynowy wariant 1,6 z podstawowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. Za optymalnie zaopatrzonego w udogodnienia diesla zapłacimy prawdopodobnie 85 tysięcy. Oficjalne stawki poznamy dopiero pod koniec roku, więc powyższe wartości są jedynie naszymi spekulacjami. Tańszy od Renegade`a o 5 000 złotych Fiat nie powinien mieć problemów z ekspansją na kolejnych rynkach.

Swoją uniwersalnością i atrakcyjną stylizacją przypadnie Europejczykom do gustu i powinien na stałe zagościć wśród najchętniej wybieranych crossoverów. Oferuje szeroki wybór jednostek napędowych, przestronne i nieźle wykonane wnętrze, a także spore możliwości off-roadowe. Nie straszne mu nie tylko krawężniki, lecz również wypełnione błotem koleiny i wodne przeszkody. Do salonów sprzedaży zawita na przełomie lutego i marca przyszłego roku.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3