Fabryka Jaguara na Słowacji za 1,1 mld funtów

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Brytyjski producent samochodów luksusowych Jaguar Land Rover podpisał ze słowackim rządem porozumienie w sprawie zbudowania swej fabryki w mieście Nitra w zachodniej Słowacji. Pierwsza faza inwestycji pochłonie 1,1 mld funtów.

Zakład ma produkować początkowo 150 000 samochodów rocznie przy zatrudnieniu około 2800 ludzi. - Słowacja ma bardzo dobrą pozycję na rynku produkcji pojazdów samochodowych. Macie dobrą opinię ze względu na wysoką jakość produkcji. Jest to istotny krok w naszej globalnej strategii po inwestycjach w Wielkiej Brytanii, Chinach i Indiach. Europa jest dla nas obecnie największym rynkiem - powiedział w Bratysławie po podpisaniu porozumienia prezes JLR Ralf Speth. Dodał, że fabryka w Nitrze ma podjąć działalność w 2018 roku.

Według słowackiego ministra gospodarki Vazila Hudaka zawarta umowa przewiduje możliwość podwojenia produkcji do 300 000 samochodów, co zwiększyłoby wartość inwestycji o 520 mln euro i zapewniło 1066 dodatkowych miejsc pracy. - To wielki sukces dla Słowacji. Na naszą korzyść rozstrzygnęło kilka kluczowych czynników. Jesteśmy przekonani, że mamy wykwalifikowaną siłę roboczą. Słowacja ma stabilne i wysokiej jakości środowisko dla przedsiębiorczości - powiedział słowacki premier Robert Fico.

Skarb państwa naszego południowego sąsiada zapewni JLR dotację w wysokości 130 mln euro, co odpowiada 9 proc. wartości inwestycji w Nitrze. Jak zaznaczył Hudak, dalsze dotacje będą możliwe w razie zwiększenia potencjału produkcyjnego fabryki, której budowa ma się rozpocząć w kwietniu 2016 roku.

O inwestycję Jaguara ubiegały się początkowo poza Słowacją również Polska, Czechy, Węgry i Turcja. Krąg ten zawęził się później do Polski i Słowacji. Pieczętujący rozstrzygnięcie list intencyjny JLR i słowackie władze podpisały w sierpniu 2015 roku. Ówczesny polski wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński oświadczył wtedy na konferencji prasowej, że początkowe oczekiwania inwestora w sprawie pomocy publicznej przekraczały to, co budżet przewidział dla 54 projektów zapewniających 40000 miejsc pracy.

Licząca 5,5 mln mieszkańców Słowacja wyprodukowała w ubiegłym roku 971 000 samochodów osobowych, zajmując pod tym względem siódme miejsce w Europie. Zakłady Volkswagena w Bratysławie wypuściły na rynek 394 000 pojazdów, fabryka Kia koło Żyliny 323 000, a wytwórnia PSA Peugeot w Trnawie na południowym zachodzie Słowacji 254 000. Przemysł samochodowy jest obecnie jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki tego kraju, wytwarzając 43 proc. wartości jej produkcji przemysłowej i 12 proc. PKB.

Źródło: PAP

ll

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła