EVE-1: autonomiczność po polsku

Obraz
Źródło zdjęć: © AGH

Naukowcy i studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie pracują nad pierwszym polskim pojazdem autonomicznym. Auto potrafi już rozpoznawać i omijać pieszych oraz identyfikować znaki drogowe, a to dopiero początek drogi.

Każdy liczący się koncern samochodowy pracuje nad autonomicznym pojazdem bądź już ma w swoich pracowniach egzemplarze, które mogą obyć się bez kierowcy. Taki samochód powstaje również na AGH. Jego bazą jest przekazane przez firmę Delphi, jednoosobowe auto o napędzie elektrycznym. W ciągu kilku miesięcy pojazd uległ dość poważnym zmianom i dziś wykorzystuje zamontowaną w Krakowie elektronikę oraz specjalnie napisane dla niego oprogramowanie.

Radar, kamera, umiejscowione wokół karoserii czujniki i moduł GPS, a przede wszystkim odpowiednio sterujące nimi aplikacje pozwalają na automatyczne wykrywanie pieszych i zatrzymanie się przed nadchodzącym człowiekiem. To wystarcza, by bez obaw o zdrowie i życie studentów oraz pracowników EVE-1 mógł poruszać się samodzielnie po uczelnianych korytarzach. Potrafi też odczytywać znaki drogowe i dostosowywać prędkość do poruszającego się przed nim pojazdu. Jeśli on zwolni, zwalnia i EVE-1. To jednak nie koniec ambicji naukowców.

Obraz
© (fot. AGH)

Zgodnie z planem EVE-1 ma zostać wyposażony w dodatkowe kamery, żyroskop, akcelerometr oraz magnetometr. Wszystko po to, by w przyszłości auto mogło zadebiutować na ulicach. Jak deklarują dr Marek Długosz i dr Paweł Skruch, auto ma samodzielnie zawieźć pasażera z punktu A do punktu B. Rolą człowieka będzie tylko podanie miejsca docelowego. Taka podróż musi być przy tym bezpieczna, a jazda zgodna z przepisami.

EVE-1 mierzy 2,15 m długości, ma zasięg do 20 km i rozpędza się do prędkości 20 km/h. To tylko platforma służąca do ćwiczeń i doskonalenia rozwiązań związanych z autonomicznym ruchem pojazdów, ale być może w przyszłości auto będzie samodzielnie woziło gości po terenie krakowskiej uczelni.

Źródło: AHG

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła