| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11081/fcx-honda-03.jpeg',550,377) ) |
| --- | W Gotlandii odbyła się drogowa premiera napędzanego ogniwami paliwowymi modelu Honda FCX. Wersja produkcyjna tego auta ma być sprzedawana w Japonii i USA już w 2008 roku.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11081/fcx-honda-02.jpeg',550,377) ) |
| --- | Hondę FCX wyposażono w platformę ogniw paliwowych typu V Flow. Platforma ta wyróżnia się pionowym przepływem gazów (wodór spływa w dół), układem kręgowym (centralno-tunelowy), oraz niewielkimi wymiarami. Zastosowany układ pozwolił na stworzenie eleganckiego, niskozawieszonego sedana, co byłoby niemożliwe w przypadku konwencjonalnego pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi. Nowy układ stosu ogniw paliwowych jest o 20% mniejszy i o 30% lżejszy od obecnego systemu FCX FC Stack, jednak jego moc jest o 14 kW większa. Wydajność energetyczna silnika jest również bardzo wysoka i wynosi około 60%, tzn. jest trzy razy większa w porównaniu z silnikiem benzynowym, dwa razy większa niż w aucie z napędem hybrydowym i o 10% większa niż w poprzedniej wersji napędzanej ogniwami FCX. Znacznie poprawiono odporność systemu na niskie temperatury. Teraz możliwy jest rozruch nawet przy -30 stopni Celsjusza.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Producent zapowiada, że pomniejszenie rozmiarów zespołu napędowego skutkuje olbrzymią ilością miejsca wewnątrz - co uczynić ma nową Hondę nie tylko wyjątkowo nowoczesną i ekologicznie przyjazną, ale także bardzo wygodną. FCX pochwalić się może całkiem dobrymi osiągami. Jako, że napędza ją silnik elektryczny, ważniejszy niż moc maksymalna wynosząca 127 KM, jest wartość maksymalnego momentu obrotowego wynosząca 256 Nm. Auto wyposażone jest w zbiornik o pojemności 171 l, w którym przechowywany jest wodór pod ciśnieniem 350 ATM. Dzięki tej rezerwie, zasięg auta wynosi 570 km.