Energica Experia debiutuje jako elektryczny turystyk z przyzwoitym zasięgiem

Elektryczne jednoślady sukcesywnie zyskują na popularności szczególnie w miejskich segmentach rynku. Włoska firma Energica twierdzi jednak, że prąd sprawdzi się także w turystykach, czego dowodem jest model Experia.

Energica ExperiaEnergica Experia
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Co cechuje dobry motocykl turystyczny? Wygodna pozycja, komfortowe zawieszenie, pojemne kufry i spory zasięg. Pewnie dlatego w segmencie dużych turystyków na próżno było szukać propozycji z elektrycznym napędem. Do teraz. Energica pokazała imponującą Experię - pierwszy z modeli, które mają zmienić postrzeganie maszyn tego typu.

Experia na pierwszy rzut oka wygląda jak klasyczny turystyk. Pod owiewkami skrywa jednak reluktancyjny silnik elektryczny ze stałym magnesem, wyróżniający się niską masą i niewielkimi rozmiarami. To pozwoliło na niski montaż i obniżenie środka ciężkości.

Jednostka o szczytowej mocy 102 KM i stałej 80 KM jest zasilana z litowo-polimerowego akumulatora o pojemności 22,5 kWh brutto i 19,6 kWh netto. Korzystając z szybkich urządzeń można naładować go do 80 proc. w 40 minut. Zasięg także wygląda całkiem nieźle.

Producent obiecuje nawet 420 km w mieście, 209 km na autostradzie i do 260 km w cyklu mieszanym. To wartości, które mogą zadowolić nawet wielbicieli dłuższych wojaży. Warto wspomnieć, że prędkość maksymalna wynosi przyzwoite 180 km/h.

Experia powinna poradzić sobie również poza utwardzonymi szlakami. Zawieszenie oparto na podzespołach firmy Sachs. Przedni widelec ma 43 mm średnicy, 150 mm skoku i posiada pełną regulację. Podobnie jak tylny amortyzator oferujący do 150 mm skoku koła.

Warto wspomnieć, że zarówno wahacze jak i 17-calowe felgi odlano ze stopów lekkich. Ubrano je w opony Pirelli Scorpion Trail II. Na pokładzie są też wydajne hamulce Brembo z tarczami o średnicy 330 mm z przodu i 240 mm z tyłu. Przydadzą się, bo nie jest to lekka maszyna, choć 260 kg to dobry wynik nie tylko jak na elektryka, ale w ogóle.

Na pokładzie Experii nie brakuje nowoczesnych rozwiązań. Jest system wyboru trybów jazdy: Eco, Urban, Rain, Sport, system rekuperacji energii z regulacją jej siły, kontrola trakcji z sześcioma poziomami, tempomat, a nawet asystent parkowania. Pierwsze egzemplarze powinny trafić do klientów jesienią 2022 roku. Cena? Od 23 750 dolarów za sztukę.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇