Energica Experia debiutuje jako elektryczny turystyk z przyzwoitym zasięgiem

Elektryczne jednoślady sukcesywnie zyskują na popularności szczególnie w miejskich segmentach rynku. Włoska firma Energica twierdzi jednak, że prąd sprawdzi się także w turystykach, czego dowodem jest model Experia.

Energica ExperiaEnergica Experia
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Co cechuje dobry motocykl turystyczny? Wygodna pozycja, komfortowe zawieszenie, pojemne kufry i spory zasięg. Pewnie dlatego w segmencie dużych turystyków na próżno było szukać propozycji z elektrycznym napędem. Do teraz. Energica pokazała imponującą Experię - pierwszy z modeli, które mają zmienić postrzeganie maszyn tego typu.

Experia na pierwszy rzut oka wygląda jak klasyczny turystyk. Pod owiewkami skrywa jednak reluktancyjny silnik elektryczny ze stałym magnesem, wyróżniający się niską masą i niewielkimi rozmiarami. To pozwoliło na niski montaż i obniżenie środka ciężkości.

Jednostka o szczytowej mocy 102 KM i stałej 80 KM jest zasilana z litowo-polimerowego akumulatora o pojemności 22,5 kWh brutto i 19,6 kWh netto. Korzystając z szybkich urządzeń można naładować go do 80 proc. w 40 minut. Zasięg także wygląda całkiem nieźle.

Producent obiecuje nawet 420 km w mieście, 209 km na autostradzie i do 260 km w cyklu mieszanym. To wartości, które mogą zadowolić nawet wielbicieli dłuższych wojaży. Warto wspomnieć, że prędkość maksymalna wynosi przyzwoite 180 km/h.

Experia powinna poradzić sobie również poza utwardzonymi szlakami. Zawieszenie oparto na podzespołach firmy Sachs. Przedni widelec ma 43 mm średnicy, 150 mm skoku i posiada pełną regulację. Podobnie jak tylny amortyzator oferujący do 150 mm skoku koła.

Warto wspomnieć, że zarówno wahacze jak i 17-calowe felgi odlano ze stopów lekkich. Ubrano je w opony Pirelli Scorpion Trail II. Na pokładzie są też wydajne hamulce Brembo z tarczami o średnicy 330 mm z przodu i 240 mm z tyłu. Przydadzą się, bo nie jest to lekka maszyna, choć 260 kg to dobry wynik nie tylko jak na elektryka, ale w ogóle.

Na pokładzie Experii nie brakuje nowoczesnych rozwiązań. Jest system wyboru trybów jazdy: Eco, Urban, Rain, Sport, system rekuperacji energii z regulacją jej siły, kontrola trakcji z sześcioma poziomami, tempomat, a nawet asystent parkowania. Pierwsze egzemplarze powinny trafić do klientów jesienią 2022 roku. Cena? Od 23 750 dolarów za sztukę.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę