Elektryczne samochody maja przewagę nad autami z ogniwami paliwowymi

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Walka o czystsze powietrze w miastach i większą niezależność od ropy powoduje, że producenci samochodów coraz mocniej pracują nad napędami alternatywnymi. Hybrydy, modele elektryczne i te zasilane dzięki ogniwom paliwowym – które z nich staną się najpopularniejsze? Ilu ekspertów, tyle opinii. Dieter Zetsche, szef Daimlera (do którego należy Mercedes)
, właśnie podsumował aktualną sytuację.

Hybrydy są najmniej problematyczne, jednak jest to tylko rozwiązanie pośrednie. Zatem która z pozostałych dwóch technologii ma większą szansę na powodzenie? Zetsche zauważa, że aktualnie to samochody elektryczne zasilane z akumulatorów ładowanych z gniazdek mają przewagę. W ich przypadku nie ma większych problemów z tworzeniem infrastruktury, a technologia szybko się rozwija. Zdaniem szefa Daimlera modele o zasięgu 500 km, które można naładować w 20 min, są już w zasięgu i niedługo pojawią się w sprzedaży. Trzeba przyznać, że choć nadal nie jest to tak wygodne, jak w przypadku aut spalinowych, to taka stosunkowo krótka przerwa co kilkaset km może być akceptowalna nawet podczas pokonywania długich tras.

Zetsche nie ukrywa przy tym, że problemem samochodów elektrycznych jest cena i stwierdza, że jeśli rządom zależy na ograniczeniu ilości spalin, to powinny dotować zakup takich pojazdów – czyli de facto płacić producentom za ich produkcję. Choć metoda ta jest dyskusyjna, to na pewno działa. W Norwegii, gdzie obywatele mogą liczyć na spore państwowe dopłaty, w 2015 roku już ponad 22 proc. sprzedanych samochodów posiadało napęd elektryczny. To jednak ewenement w skali światowej. Oprócz tego tylko Holandia może pochwalić się wynikiem blisko 10-procentowym. W pozostałych krajach nadal jest to niszy udział.

Tak jest też w Niemczech, gdzie modele elektryczne w 2015 roku stanowiły zaledwie 0,73 proc. sprzedaży. Nie powinno to dziwić, gdyż kierowcy za naszą zachodnią granicą znani są z tego, że często pokonują długie dystanse, co dziś w samochodach elektrycznych nie jest po prostu możliwe. Z drugiej strony niemiecki rząd określił plan, wg którego do 2020 roku po tamtejszych drogach ma jeździć milion aut na prąd. Zdaniem Dietera Zetsche realizacja tego założenia nie będzie możliwa bez znaczących dopłat.

Jak wygląda sytuacja z ogniwami paliwowymi? Teoretycznie rozwiązałyby one wszystkie problemy samochodów elektrycznych. Znajdująca się na pokładzie elektrownia, którą można zatankować w kilka minut, to, wydawałoby się, rozwiązanie idealne. Jednak problemem jest wodór służący do produkcji energii elektrycznej w ogniwach paliwowych. Cały czas brakuje infrastruktury, czyli stacji, na których można by zatankować takie auto, a samo pozyskiwanie i transportowanie wodoru jest stosunkowo drogie.

Zdaniem Dietera Zetsche szybciej powstaną odpowiednio dopracowane samochody zasilane z akumulatorów, niż rozwiązane zostaną wszystkie problemy modeli napędzanych dzięki ogniwom paliwowym. Z drugiej strony niewiele wskazuje na to, aby w najbliższym czasie auta elektryczny mogły konkurować cenowo ze spalinowymi, a zużywające się po kilku latach akumulatory będą generować spore koszty – nie tylko finansowe, ale też ekologiczne podczas utylizacja starych elementów.

sj, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła