Trwa ładowanie...
d1wuq1e
samochody
23-03-2009 16:11

Eksportujemy coraz więcej samochodów

d1wuq1e
d1wuq1e

W pierwszych pięciu miesiącach tego roku z Polski wyeksportowano za granicę produkty przemysłu motoryzacyjnego o wartości 6,47 mld euro. To o 14,97 proc., czyli ponad 842,84 mln euro więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku - poinformowała w czwartek PAP Polska Izba Motoryzacji (PIM).

Głównym rynkiem zbytu jest Unia Europejska. Od stycznia do maja br. do krajów UE trafiło aż 87,78 proc. całości eksportu branży motoryzacyjnej.

Najważniejszym kierunkiem eksportu pozostają od lat Niemcy, do których trafiło w omawianym okresie 25,53 proc. całości wytworzonych w Polsce produktów branży motoryzacyjnej. Drugie miejsce przypadło Włochom - 20,23 proc., a trzecie Hiszpanii - 6,75 proc. Czwarte miejsce zajmuje W. Brytania - 6,05 proc., a piąte Francja - 4,91 proc.

Największy udział w eksporcie branży od lat mają samochody osobowe i dostawcze. W pierwszych pięciu miesiącach br. wartość ich eksportu wyniosła ponad 2,33 mld euro, o 8,26 proc. więcej niż przed rokiem. Stanowiło to 36,07 proc. udziału w całości eksportu branży.

d1wuq1e

Największymi odbiorcami wytworzonych w Polsce samochodów są Włochy - 38,63 proc. wyeksportowanych aut, a dalej Niemcy - 14,19 proc., Hiszpania - 6,42 proc., Ukraina - 5,82 proc., Węgry - 5,42 proc.

Drugim filarem eksportu polskiej branży motoryzacyjnej są części i komponenty. W omawianym okresie wyeksportowano ich na łączną sumę ponad 1,5 mld euro, co oznacza wzrost o 23,29 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2006.

Wśród krajów, do których wysyłane są wyprodukowane w Polsce części i komponenty, na pierwszych miejscach od lat utrzymują się Niemcy - 35,32 proc. i Włochy - 9,71 proc. Dalsze miejsca zajmują Czechy - 7,00 proc., Francja - 6,61 proc. oraz Belgia - 6,29 proc.

Trzecia grupa to silniki wysokoprężne. Wartość ich eksportu z Polski w pięciu pierwszych miesiącach br. wyniosła ponad 1 mld euro, o 7,12 proc. więcej niż przed rokiem.

d1wuq1e

Największymi odbiorcami diesli z Polski są w kolejności Niemcy - 34,14 proc ., Włochy - 13,78 proc., Hiszpania - 11,96 proc., W. Brytania - 11,70 proc. i Węgry - 7,31 proc.

Zdaniem ekspertów PIM, aktualna kondycja przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jest dobra, a eksport branży w dalszym ciągu ma tendencję wzrostową. Eksperci zwracają uwagę na silne uzależnienie od rynków zbytu w krajach Unii Europejskiej, na które przypada ok. 88 proc. całości eksportu. Dotyczy to szczególnie Niemiec i Włoch, na które przypada łącznie blisko 46 proc. eksportu.

PIM zakłada, że w bieżącym roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z zakładów w Polsce osiągnie poziom nie mniejszy niż 16,2 mld euro. (PAP)

d1wuq1e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1wuq1e
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj