Ekologiczny ranking: Japończycy nadal liderami rynku hybryd

Hybrydy. Z roku na rok zyskują coraz większą popularność, co potwierdzają wyniki sprzedaży. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR segment ten rośnie w tempie 35 proc. rocznie. A biorąc pod uwagę dane z 2018 r. i dobre prognozy po pierwszym kwartale 2019 r., trend ten będzie się utrzymywał. Pośród aut z jednostkami spalinowo-elektrycznymi nadal królują dwie marki: Toyota i Lexus.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Po 12 miesiącach 2018 r. liderem rynku samochodów z napędem hybrydowym była w Polsce Toyota z liczbą 16 721 zarejestrowanych egzemplarzy hybryd. Tuż za nią plasował się Lexus z 2 524 samochodami. Najpopularniejszą hybrydą 2018 roku w Polsce była Toyota C-HR, z wynikiem 5 218 zarejestrowanych egzemplarzy. A jak wyglądać może rok 2019? Wyniki w pierwszym kwartale pozwalają na szybką analizę.

Najpopularniejsi producenci hybryd

Japoński koncern Toyota ma łączny udział w polskim rynku na poziomie 80 proc. i pomimo pojawienia się wielu konkurencyjnych modeli z hybrydowym napędem do tej pory wciąż utrzymuje przewagę. Na trzeciej pozycji znajduje się obecnie Audi, nowicjusz w czołówce hybrydowego rankingu, ale już z 2 449 sprzedanymi samochodami. Jeżeli kogoś dziwi obecność na tej liście całej gamy modeli marki Audi – warto wyjaśnić, że samochody tego producenta są dostępne z tzw. miękką hybrydą, czyli niewielką instalacją elektryczną wspomagającą silnik benzynowy podczas jazdy. Z tego samego powodu w rankingu SAMAR-u pojawia się np. Suzuki Swift.

Hyundai Ioniq hybrid plug-in
© Materiały prasowe | Hyundai

Na czwartej pozycji utrzymuje się Kia z liczbą 630 zarejestrowanych w 2018 roku aut hybrydowych. Na piątym miejscu jest Mercedes z liczbą 571 samochodów. Po pierwszym półroczu 2018 r. udało mu się wyprzedzić konkurencyjne BMW. Marka z Bawarii spadła na szóstą pozycję z wynikiem 241 zarejestrowanych samochodów z napędem spalinowo-elektrycznym.

Na siódmym miejscu utrzymał się po drugim półroczu 2018 r. Hyundai z 212 zarejestrowanymi autami hybrydowymi. Stabilną, ósmą pozycję na rynku ze 182 autami utrzymało Volvo. Na 9. miejscu pojawiło się Mini, rejestrując 107 samochodów, a pierwszą dziesiątkę zamyka Porsche, które zakończyło rok z wynikiem 102 zarejestrowanych samochodów hybrydowych.

W danych rejestracyjnych do hybryd zaliczane były zarówno pełne hybrydy, zdolne do jazdy na samym silniku elektrycznym, jak i miękkie hybrydy, czyli tzw. "mild hybrid", w których silnik elektryczny o niewielkiej mocy jedynie okresowo wspiera pracę motoru spalinowego. Instalacja tego rodzaju pomaga zmniejszyć zużycie paliwa, lecz nie umożliwia jazdy w trybie EV. Miękkie hybrydy posiadają w dowodach rejestracyjnych wpis "paliwo alternatywne – EE" i są oznaczone jako MHEV, dlatego również znalazły się w tym zestawieniu.

Suzuki Swift
© WP.PL | Szymon Jasina

Najpopularniejsze modele

Najpopularniejszym samochodem hybrydowym 2018 roku w Polsce była Toyota C-HR z liczbą 5 218 zarejestrowanych egzemplarzy. Crossover Toyoty był absolutnym liderem rynku hybryd przez cały 2018 rok – podobnie zresztą, jak w całym roku 2017. W świetle doskonałych wyników Toyoty, żadnym zaskoczeniem nie będzie fakt, że całą pierwszą piątkę najlepiej sprzedających się hybryd stanowią auta tego koncernu.

Na drugim miejscu plasował się model Auris z wynikiem 4 710 egzemplarzy. Miejsce trzecie należało do miejskiego Yarisa, 3 419 egzemplarzy. Na czwartym jest hybrydowy SUV, RAV4 z wynikiem 3 231 egzemplarzy. Pierwszą piątkę zamykał przedstawiciel klasy premium, Lexus NX z 1 044 autami.

Obraz
© Materiały prasowe | Volvo

Do pierwszej dziesiątki zakwalifikowały się jeszcze: Kia Niro – 630 aut. Zaraz za nią Audi z modelem Q8 – 565 egzemplarzy, Lexus RX – 467 egzemplarzy i znów Audi z modelem A6 i swoją miękką hybrydą (462 samochody) oraz Audi Q7 (435 aut). Dobre wyniki zanotowały także pozostałe modele z gamy Lexusa: IS z wynikiem 431 samochodów (11. miejsce) oraz CT – 395 aut (12. miejsce).

Zeszłoroczne prognozy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR zakładały, że w 2019 r. możemy spodziewać się coraz szybszego wzrostu sprzedaży pojazdów z napędem spalinowo-elektrycznym. I choć rzeczywiście ich popularność idzie w parze ze spadkiem zainteresowania polskich kierowców samochodami z silnikiem diesla, to póki co, w pierwszym kwartale tego roku tzw. klasyczne hybrydy zanotowały lekki spadek względem zeszłego roku (-10,1 proc.)

Obraz
© WP.PL

Choć coraz ostrzejsze normy emisji spalin wiążą się z większą komplikacją konstrukcji silników wysokoprężnych, uciążliwością i podwyższonymi kosztami serwisowania, ze względu na konieczność stosowania filtrów DPF, dosyć awaryjnych kół dwumasowych oraz niewielkich zbiorników z czynnikiem AdBlue, które ograniczają zasięg i zwiększają częstotliwość wizyt auta w serwisie, to w związku ze zmieniającą się ofertą pozostałych producentów, w pierwszym kwartale bieżącego roku, Polacy kupili aż o 78 proc. więcej samochodów czysto elektrycznych lub hybrydowych typu plug-in (w sumie 615 sztuk), a także więcej klasycznych aut benzynowych - stąd procentowe spadki w segmencie klasycznych hybryd.

Zmiany dotyczące samochodów napędzanych olejem napędowym jak widać zachodzą również u nas, ale dzieje się to powoli. Udział sprzedaży diesli w całym rynku samochodów nowych zmniejszył się w bieżącym kwartale jedynie o 1,6 proc.

Najpopularniejsza hybryda w Polsce

Podobnie jak w 2017 roku, również w całym roku 2018 najpopularniejszym samochodem z napędem hybrydowym w Polsce była Toyota C-HR. To przełomowy model dla japońskiej marki. Nie tylko pod względem techniki, ale również stylistyki. Pierwszy w najnowszej historii Toyoty samochód, który swoim wyglądem zjednał sobie tak wielu młodych nabywcówi.

Obraz
© Materiały prasowe | Toyota

W tym roku koncern idzie za ciosem. Do sprzedaży już trafili hybrydowi następcy modeli RAV-4 oraz Auris - czyli najnowsza Toyota Corolla. Wkrótce do salonów trafi też następca kultowej Camry, która zastąpi model Avensis. Lexus także zaprezentował nowe samochody - w tym zastępującego model GS, sedana ES i małego Crossovera - Lexusa UX spokrewnionego niejako z C-HR'em.

Silniki tych samochodów, podobnie jak w przypadku innych znanych hybryd Toyoty, pracują w cyklu atkinsona, co ma dawać znaczące oszczędności w zużyciu paliwa i dzięki wsparciu silnika elektrycznego - mniejszą emisję CO2. Czy w obliczu nadchodzących modeli hybryd plug-in marek takich, jak Volvo, Peugeot, elektrycznych gam samochodów Mercedes i Audi, Toyocie i Lexusowi uda się utrzymać w 2019 dzierżoną do tej pory, rynkową ekokoronę? Czas pokaże. Póki co jednak prognozy z pierwszego kwartału wyglądają dla koncernu optymistycznie, choć zapowiada się ciekawa walka.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła