Ekologiczne auta na razie nie dla Polaków

Obraz

Rządy państw europejskich zachęcają do zakupu samochodów o szczególnie niskim poziomie emisji CO2. Do tej grupy nie należy tylko kilku członków Unii Europejskiej. Największym z nich jest Polska.

Większość państw europejskich zachęca dzisiaj do zakupu samochodów o szczególnie niskim poziomie emisji CO2. Do tej grupy nie należy tylko kilku członków Unii Europejskiej, w tym Polska.

Obraz

Prowadzone w ramach Unii Europejskiej negocjacje dotyczące nowych, "wyżyłowanych" limitów emisji spalin mają zakończyć się do końca roku. Ustalenia z marca przewidują, że zakończenie negocjacji będzie miało miejsce w okresie kiedyFrancja będzie przewodniczyć Unii Europejskiej (drugie półrocze 2008 roku). Największe spory dotyczą ustalenia limitów. Projekt zakłada, iż od 2012 r. wszystkie sprzedawane w UE auta mają emitować średnio 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Komisja Europejska chce, aby przekroczenie limitu emisji kosztowało producenta 35 EUR za każdy gram nadmiarowej emisji od każdego samochodu. W roku 2015 kwota ta miałaby wzrosnąć do 95 EUR. Niemieccy producenci (specjalizujący się w produkcji dużych aut) zaproponwali, by większy ciężar samochodu automatycznie pozwalał na dużo wyższe limity emisji i żeby kary za przekroczenie limitów były małe. Koncerny z Włoch i Francji (produkujące
o wiele więcej aut mniejszych) sugerują jak najmniejsze odchylenia od przyjętego limitu i szybko rosnące kary.

Hiszpańska Federacja Dealerów Samochodowych Faconauto przeprowadziła badania, jak zmiany w przepisach wprowadzone przez hiszpański rząd przyczyniły się do zmiany struktury sprzedaży w okresie dwóch pierwszych miesięcy po ich wprowadzeniu.

Obraz

Analiza zgromadzonych danych wykazała silny związek pomiędzy ilością emitowanego dwutlenku węgla a wielkością sprzedaży pojazdów. Sprzedaż aut o najwyższym poziomie emisji CO2 (powyżej 200 g/km) zmalała w analizowanym okresie o niemal 48%. “Największymi przegranymi są auta należące do segmentu 4x4" – oceniają analitycy Faconauto. Po raz pierwszy od 5 lat zanotowano tak drastyczny spadek sprzedaży aut z napędem na 4 koła. Wygrały auta o niskiej emisji, których sprzedaż zwiększyła się o ponad 38%.

Obraz

Niestety, pomysły wprowadzane w życie w innych krajach Europy nie znajdują odzwierciedlenia w Polsce. Idea ograniczania emisji wydaje się być dla dużej części polityków decydujących o kształcie przepisów obca. Kojarzy się głównie z ograniczeniem dochodów budżetu, a nie z tym co w innych krajach jest istotne. Z tego też powodu udział aut ekologicznych w sprzedaży samochodów na polskim rynku jest niewielki. Zastosowanie nowych technologii, które z reguły w momencie wdrażania związane są z wyższymi kosztami, karane jest wyższymi podatkami. To ogranicza możliwość rozwoju.

Obraz

Co więcej, aktualne "preferencje" polityków idą w kierunku tanich używanych samochodów sprowadzanych z Zachodu, co automatycznie powoduje, iż średnia emisjia samochodów po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce znacznie odbiega od standardów europejskich. Co prawda dane za rok 2007 pokazują, iż średnia emisja na rynku samochodów nowych (155 g/km)
plasuje się poniżej średniej europejskiej (160 g/km). Rynek ten jest jednak stosunkowo niewielki. Po doliczeniu sprowadzonych do kraju samochodów używanych obraz zmienia się zasadniczo.

Nie ma wątpliwości, że Polska, podobnie jak inne kraje europejskie będzie musiała wdrożyć przepisy, które uzależnią wielkość podatków od wielkości emisji samochodów. Pytanie tylko kiedy to nastąpi i jaką formułę przybierze. Obyśmy znowu nie wybrali wariantu, który z punktu widzenia planowanych, choć nie zawsze rzeczywistych dochodów budżetu będzie najlepszy, natomiast z punktu widzenia klienta i rynku już nie.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę