Dwie literki w dowodzie, a możesz więcej. Przywileje samochodów elektrycznych
Dowód rejestracyjny samochód elektryczny
Samochody elektryczne, choć drogie, kojarzą się z oszczędnościami. Prąd jest zdecydowanie tańszy od benzyny czy ropy, a brak części mechanicznych sprawia, że przeglądy są tańsze. W Polsce właściciele takich aut mogą także liczyć na dodatkowe przywileje. Reguluje to ustawa o elektromobilności. Sprawdziłem, jak teoria wygląda w praktyce.
Elektryki na buspasy
Zakorkowane centra miast to zmora nie tylko kierowców dojeżdżających do pracy, ale też pojazdów komunikacji miejskiej. Stąd władze często decydują się na wydzielenie specjalnych buspasów. Dotychczas mogły z nich korzystać tylko autobusy, taksówki i pojazdy MTON. Przynajmniej tak było w Warszawie. Teraz można tam spotkać również samochody elektryczne. Reguluje to art. 148a Ustawy "Prawo o ruchu drogowym", więc przepis ma charakter ogólnopolski.
Elektryki na buspasy
Zgodnie z oczekiwaniami, możliwość wjechania autem elektrycznym na buspas jest sporym ułatwieniem. Podczas gdy kierowcy samochodów spalinowych stoją w korku, w elektrycznej tesli bez problemu jechałem do celu. Jedynym utrudnieniem był… autobus, który musiał się zatrzymać, by zmienić pas. Cóż, ja tam byłem tylko gościem, więc cierpliwie odczekałem swoje.
Darmowe parkowanie
Drugim z ułatwień, jakie ministerstwo przewidziało dla samochodów elektrycznych jest zwolnienie ich z opłat za korzystanie ze stref płatnego parkowania. Nie dotyczy to tylko specjalnie wyznaczonych stanowisk z ładowarkami, ale każdego miejsca w rejonie. Jeśli ktoś pracuje w centrum Warszawy i parkuje auto na 8 godzin, dzienne zaoszczędzi 25,80 zł. Rocznie w kieszeni może zostać więc blisko 6,5 tys. zł.
Bez naklejek jest ciężko
Problem w tym, że obecnie auta elektryczne nie są w żaden sposób oznaczone. Odpowiednie naklejki prawdopodobnie pojawią się dopiero w lipcu 2018 roku. Zapytałem warszawskie ZDM o to, jak sobie radzą z tą komplikacją. Uzyskali oni od Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców listę samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Ich numery rejestracyjne zostały wpisane do systemu, z którego korzystają kontrolerzy tak, by jak najrzadziej dochodziło do pomyłek. Gdyby jednak opłata dodatkowa została wystawiona, kierowca musi się samodzielnie od niej odwołać.
Kropla w morzu potrzeb
Ustawa o elektromobilności, która pozwala "elektrykom" na jazdę buspasami i darmowe parkowanie w miastach, to istotny, ale mały krok w kierunku elektrycznej przyszłości. Niła sieć ładowarek sprawia, że trzymanie w garażu tylko samochodu na prąd może być niepraktyczne. W pierwszym kwartale 2018 roku sprzedało się 114 proc. takich więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Dla firm stawiających stacje ładowania może to być zachęta do rozbudowy swojej oferty, lecz ciągle mówimy tutaj o bliżej nieokreślonej przyszłości. Nie można też zapominać o cenach. Samochody elektryczne są nieporównywalnie drogie w stosunku do spalinowych odpowiedników.