Dwa życia, jedno myślenie!

Obraz
Obraz

Kodeks drogowy zwalnia kobiety w widocznej ciąży z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa. Czy silny ucisk pasów podczas hamowania zaszkodzi nienarodzonemu dziecku i matce bardziej, niż nie zapięte pasy? Nie, jeśli zostaną zastosowane specjalne, bezpieczne nakładki antyuciskowe. Jest to nowość w dziedzinie bezpieczeństwa, którą do Konkursu Inicjatyw organizowanego w ramach programu „ORLEN. Bezpieczne drogi”, zgłosiła firma Forbell. Akcja walczy w Konkursie o Złote Tarcze Bezpieczeństwa oraz nagrody finansowe, których pula wynosi pół miliona złotych.

Już tylko do końca grudnia organizatorzy programu „ORLEN. Bezpieczne drogi” przyjmować będą zgłoszenia do Konkursu Inicjatyw. Obecnie zgłoszono już ponad 180 akcji na rzecz bezpieczeństwa drogowego, prowadzonych na terenie całej Polski.

Jeśli w Twoja firma, szkoła, przedszkole czy organizacja prowadzi akcję na rzecz bezpieczeństwa na drogach, już dziś zgłoś ją do Konkursu Inicjatyw. Wypełnij krótki formularz, dostępny na stronie www.orlenbezpiecznedrogi.pl i walcz o nagrody! Dodatkowo każdy, kto zgłosi się do Konkursu otrzyma pakiet powitalny złożony z materiałów promujących bezpieczeństwo, m.in. gadżetów odblaskowych.

Obraz

Każdy ma szansę

Formuła Konkursu Inicjatyw pozwala kapitule nagrodzić te akcje, które najbardziej potrzebują wsparcia, które działają najsprawniej i które dobrze wykorzystają dane im nowe możliwości. Organizatorzy programu podkreślają, że każde działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach jest ważne. Dlatego doceniane są akcje ogólnopolskie, ale i również nagradzane są te mniejsze – wojewódzkie i lokalne Pieniądze, które otrzymają laureaci Konkursu, w myśl regulaminu, zostaną wydane na dalsze działania w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oficjalne wręczenie nagród laureatom drugiej edycji Konkursu odbędzie podczas Gali Bezpieczeństwa, organizowanej w lutym 2008 roku w Zamku Królewskim w Warszawie. Na zwycięzców oprócz nagród finansowych o łącznej puli 500 tys. złotych czekają statuetki „Złote Tarcze Bezpieczeństwa”.

Inicjatywa

Artykuł nr 39, punkt 2 Kodeksu Drogowego zezwala kobiecie w widocznej ciąży na jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Jest to zapis z 1997 roku, gdy jeszcze nie było rozwiązań chroniących nienarodzone dziecko przed naciskiem pasów. Od tego czasu nastąpił jednak znaczny rozwój motoryzacji. Obecnie większość samochodów wyposażona jest w poduszkę powietrzną dla kierowcy, a często także dla pasażerów, które otwierają się podczas uderzenia. Jeśli w takiej sytuacji kobieta nie jest zapięta pasami, siła i prędkość, z jaką otwierają się poduszki, stanowią dla niej i dziecka śmiertelne niebezpieczeństwo. Do najczęściej doznawanych obrażeń przez kobiety ciężarne w wypadkach samochodowych należą oderwanie się łożyska, pęknięcie macicy lub bezpośredni uraz płodu. Częstym następstwem jest też przedwczesny poród. Inicjatorki akcji „Dwa życia, jedno myślenie!” propagują nakładki antyuciskowe, które umożliwiają kobietom w ciąży zapinanie pasów bez uciskania brzucha. Nakładki eliminują ucisk brzucha ciężarnej, a przede
wszystkim utrzymują dolną taśmę pasa pod brzuchem. Druga z nakładek znacznie zmniejsza ucisk w odcinku piersiowym. Dzięki nakładką pas bezpieczeństwa nie przesuwa się w trakcie jazdy. Nakładki są doskonałym przykładem zachowań profilaktycznych wpływających na bezpieczną i komfortową podróż samochodem. Kobiety nie muszą już rezygnować z prowadzenia samochodu w ostatnim trymestrze ciąży.

Jest to zupełna nowość w dziedzinie bezpieczeństwa. Pierwsze nakładki pojawiły się na rynku niedawno, bo we wrześniu 2007 roku.

Obraz

Bezpieczeństwo matki i dziecka jest sprawą niezwykle ważną. Dlatego nakładki antyuciskowe zostały gruntownie przetestowane. Otrzymały pozytywne opinie kobiet i środowisk eksperckich Instytutu Matki i Dziecka oraz Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Rekomendacje urzędów, niezależnych ekspertów z dziedziny medycyny, ratownictwa i ruchu drogowego, użytkowników oraz mediów są dostępne na stronie www.forbelly.pl. Projekt został skonsultowany m.in. z: Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego w Warszawie, Instytutem Transportu Samochodowego i Instytutem Matki i Dziecka.

Dla internautów

Jeśli sam nie organizujesz akcji na rzecz bezpieczeństwa zagłosuj na najlepszą inicjatywę. Wykaz akcji znajduje się na stronie internetowej www.orlenbezpiecznedrogi.pl. Co setny internauta, który potwierdzi swój udział w konkursie, otrzyma od organizatorów specjalny pakiet powitalny. Oprócz tego na stronie Programu dostępne są m.in. filmy „Eksperyment Życie” z udziałem Krzysztofa Hołowczyca, porady mistrza kierownicy, deklaracja i test bezpiecznego kierowcy oraz forum dla internautów.

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła