Trwa ładowanie...
04-03-2016 06:31

Droga Skody Octavii na szczyt sprzedaży w Polsce

Droga Skody Octavii na szczyt sprzedaży w PolsceŹródło: zdjęcie producenta
d1hcojm
d1hcojm

W 2015 r. Skoda Octavia była najchętniej kupowanym nowym samochodem w Polsce. Co zapewniło jej taką popularność?

W palecie modelowej czeskiej marki Octavia pojawiła się przeszło 50 lat temu. Dwudrzwiowy sedan trafił na rynek w 1959 r. i był sprzedawany przez 12 lat. O powrocie do historycznej nazwy zadecydowano w połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku.

Współczesna wersja Skody Octavii trafiła na rynek w 1996 r. Siłą pojazdu miały być technologia dostarczona przez Volkswagena, prosta stylistyka oraz niewygórowana cena. W początkowym okresie sprzedaży, Octavia cieszyła się dużą popularnością, jednak wyłącznie w Europie Zachodniej. Na rynku polskim auto było traktowane z rezerwą, przez co nie miało szans na wygranie walki z modelami z segmentu C, markowanymi logo Fiata, Opla czy Forda.

Ograniczona popularność Octavii raczej nie wynikała z zasadniczych błędów w formule modelu. Mocno zadziałały inne czynniki. Po pierwsze Polacy nie do końca wierzyli w przemianę Skody, która kojarzyła się z samochodami "demoludowymi", takimi jak 120 czy Favorit. Po drugie struktura rynku motoryzacyjnego końca lat dziewięćdziesiątych była taka, że kierowcy w przypadku rynku pierwotnego skupiali się głównie na autach najtańszych, np. Daewoo Matizie czy Fiacie Seicento.

d1hcojm

Moment, w którym cena przestała mieć główne znaczenie, stał się przełomem dla pojazdów z segmentów C i D. Był także startem w wyścigu o wybór optymalnej opcji. W tej kwestii dosyć dobrze wypadała Octavia. Przełomem w jej wynikach sprzedaży był rok 2008. Skoda w tym czasie nie była jeszcze liderem sprzedaży, jednak wytwarzała dwa najpopularniejsze auta na naszym rynku - Fabię i Octavię. W roku 2009 czeska marka zaczęła być najpopularniejszą w kraju nad Wisłą, a pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży zajęła właśnie Octavia.

Od tego momentu czeski liftback plasował się na czele rocznego zestawienia prawie siedmiokrotnie. Pozycję lidera stracił raz (2013 r.) na rzecz Fabii. Polski sukces tego auta wpisuje się w tendencję widoczną w Europie. Model w zeszłym roku zamknął pierwszą dziesiątkę najchętniej kupowanych samochodów.

ll

d1hcojm
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1hcojm
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj