Trwa ładowanie...
04-03-2016 06:31

Droga Skody Octavii na szczyt sprzedaży w Polsce

Droga Skody Octavii na szczyt sprzedaży w PolsceŹródło: zdjęcie producenta
d3bpqjb
d3bpqjb

W 2015 r. Skoda Octavia była najchętniej kupowanym nowym samochodem w Polsce. Co zapewniło jej taką popularność?

W palecie modelowej czeskiej marki Octavia pojawiła się przeszło 50 lat temu. Dwudrzwiowy sedan trafił na rynek w 1959 r. i był sprzedawany przez 12 lat. O powrocie do historycznej nazwy zadecydowano w połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku.

Współczesna wersja Skody Octavii trafiła na rynek w 1996 r. Siłą pojazdu miały być technologia dostarczona przez Volkswagena, prosta stylistyka oraz niewygórowana cena. W początkowym okresie sprzedaży, Octavia cieszyła się dużą popularnością, jednak wyłącznie w Europie Zachodniej. Na rynku polskim auto było traktowane z rezerwą, przez co nie miało szans na wygranie walki z modelami z segmentu C, markowanymi logo Fiata, Opla czy Forda.

Ograniczona popularność Octavii raczej nie wynikała z zasadniczych błędów w formule modelu. Mocno zadziałały inne czynniki. Po pierwsze Polacy nie do końca wierzyli w przemianę Skody, która kojarzyła się z samochodami "demoludowymi", takimi jak 120 czy Favorit. Po drugie struktura rynku motoryzacyjnego końca lat dziewięćdziesiątych była taka, że kierowcy w przypadku rynku pierwotnego skupiali się głównie na autach najtańszych, np. Daewoo Matizie czy Fiacie Seicento.

d3bpqjb

Moment, w którym cena przestała mieć główne znaczenie, stał się przełomem dla pojazdów z segmentów C i D. Był także startem w wyścigu o wybór optymalnej opcji. W tej kwestii dosyć dobrze wypadała Octavia. Przełomem w jej wynikach sprzedaży był rok 2008. Skoda w tym czasie nie była jeszcze liderem sprzedaży, jednak wytwarzała dwa najpopularniejsze auta na naszym rynku - Fabię i Octavię. W roku 2009 czeska marka zaczęła być najpopularniejszą w kraju nad Wisłą, a pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży zajęła właśnie Octavia.

Od tego momentu czeski liftback plasował się na czele rocznego zestawienia prawie siedmiokrotnie. Pozycję lidera stracił raz (2013 r.) na rzecz Fabii. Polski sukces tego auta wpisuje się w tendencję widoczną w Europie. Model w zeszłym roku zamknął pierwszą dziesiątkę najchętniej kupowanych samochodów.

ll

d3bpqjb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3bpqjb
Więcej tematów