WAŻNE
TERAZ

Afera ws. działki pod CPK. Dymisje w KOWR

Droga Skody Octavii na szczyt sprzedaży w Polsce

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

W 2015 r. Skoda Octavia była najchętniej kupowanym nowym samochodem w Polsce. Co zapewniło jej taką popularność?

W palecie modelowej czeskiej marki Octavia pojawiła się przeszło 50 lat temu. Dwudrzwiowy sedan trafił na rynek w 1959 r. i był sprzedawany przez 12 lat. O powrocie do historycznej nazwy zadecydowano w połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku.

Współczesna wersja Skody Octavii trafiła na rynek w 1996 r. Siłą pojazdu miały być technologia dostarczona przez Volkswagena, prosta stylistyka oraz niewygórowana cena. W początkowym okresie sprzedaży, Octavia cieszyła się dużą popularnością, jednak wyłącznie w Europie Zachodniej. Na rynku polskim auto było traktowane z rezerwą, przez co nie miało szans na wygranie walki z modelami z segmentu C, markowanymi logo Fiata, Opla czy Forda.

Ograniczona popularność Octavii raczej nie wynikała z zasadniczych błędów w formule modelu. Mocno zadziałały inne czynniki. Po pierwsze Polacy nie do końca wierzyli w przemianę Skody, która kojarzyła się z samochodami "demoludowymi", takimi jak 120 czy Favorit. Po drugie struktura rynku motoryzacyjnego końca lat dziewięćdziesiątych była taka, że kierowcy w przypadku rynku pierwotnego skupiali się głównie na autach najtańszych, np. Daewoo Matizie czy Fiacie Seicento.

Moment, w którym cena przestała mieć główne znaczenie, stał się przełomem dla pojazdów z segmentów C i D. Był także startem w wyścigu o wybór optymalnej opcji. W tej kwestii dosyć dobrze wypadała Octavia. Przełomem w jej wynikach sprzedaży był rok 2008. Skoda w tym czasie nie była jeszcze liderem sprzedaży, jednak wytwarzała dwa najpopularniejsze auta na naszym rynku - Fabię i Octavię. W roku 2009 czeska marka zaczęła być najpopularniejszą w kraju nad Wisłą, a pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży zajęła właśnie Octavia.

Od tego momentu czeski liftback plasował się na czele rocznego zestawienia prawie siedmiokrotnie. Pozycję lidera stracił raz (2013 r.) na rzecz Fabii. Polski sukces tego auta wpisuje się w tendencję widoczną w Europie. Model w zeszłym roku zamknął pierwszą dziesiątkę najchętniej kupowanych samochodów.

ll

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne