Diesle na polskim rynku

Obraz
Obraz

W powszechnym mniemaniu dieslem jeździ się tanio. Pewnie dlatego auta z wysokoprężnym silnikiem cieszą się w Polsce coraz większym powodzeniem. Ale rachunek ekonomiczny nie zawsze jest tak prosty.

Popularność silników wysokoprężnych w samochodach osobowych wzrosła w ostatnich latach tak wyraźnie, że możemy mówić o prawdziwej rynkowej „hossie” tego rodzaju napędu.

Obraz

W połowie ubiegłego roku po raz pierwszy w historii sprzedaż diesli w Europie przewyższyła sprzedaż wersji benzynowych, osiągając 50,6 proc. udziału w rynku. Także w Polsce obserwujemy coraz większe zainteresowanie dieslami, czego wyrazem jest ich udział w rynku w 2006 r. na poziomie 35 proc. Trzeba pamiętać, że w 2000 r. było to niewiele ponad 7 proc., a w 2004 r. mniej niż 25 proc.

Oszczędne i dynamiczne

Te zmiany zainteresowań nabywców nie są dyktowane jedynie rosnącymi cenami paliw. Warto zwrócić uwagę, że klienci sięgają chętniej po wersje z silnikami wysokoprężnymi mimo znacznego zbliżenia ceny oleju napędowego do ceny benzyny, albo wręcz zrównywania się tych cen.

Współczesne diesle stanowią bowiem ciekawą ofertę nie tylko ze względu na niższe zużycie paliwa, ale również z uwagi na dobrą dynamikę. Pracują coraz ciszej i coraz spokojniej.

Obraz

Czasy, kiedy nazywano je pogardliwie „gruźlikami” albo „rechotami” odeszły w zapomnienie. Nowoczesne diesle pod względem mocy dorównują benzyniakom, a elastycznością zazwyczaj je przewyższają. Na dodatek nie boją się już wysokich obrotów, co sprzyja wyższym prędkościom maksymalnym.

A co zmieniło się na gorsze ? Przede wszystkim żywotność, która jest teraz zbliżona do silników benzynowych. Przebiegi do naprawy głównej, przekraczające niekiedy milion kilometrów, to już zbyt duże wyzwanie. Znacznie wzrosło skomplikowanie konstrukcji i zaangażowanie elektroniki, a to w wielu przypadkach podnosi awaryjność.

Sztuka wyboru

Postęp konstrukcyjny i sytuacja rynkowa nie zmieniły jednak znacząco sytuacji kupującego nowe auto. Dylemat, czy kupić wersję benzynową, czy diesla pozostał i wielu przypadkach rodzi wiele pytań przy wyborze pojazdu.

Obraz

Sprawa rzeczywiście nie jest prosta, bowiem w rachubę wchodzi wiele uwarunkowań. Opłacalność zakupu zależy np. od przebiegów rocznych, bowiem koszt paliwa w eksploatacji samochodu, to druga pozycja po kosztach zakupu. A te są najważniejsze, bo w przypadku diesla zazwyczaj są sporo wyższe.

Pod uwagę trzeba brać cenę odsprzedaży po zakładanym okresie eksploatacji, a także ceny ubezpieczeń. Dodatkowe komplikacje wynikają z faktu, że wyliczenia czasami mocno się różnią w zależności od klasy auta. Najlepiej posłużyć się symulacyjnymi rachunkami, które wskażą najbardziej optymalne rozwiązanie dla nabywcy. Można pominąć w nich koszty przeglądów, bowiem obecnie są one bardzo zbliżone.

Na korzyść diesli przemawia mniejszy spadek wartości, czyli mniejsza strata przy odsprzedaży. Zależy ona jednak od tak wielu czynników, że trudno ująć ją w kalkulacji. Jedno jest pewne – będzie to rekompensatą za wyższe opłaty ubezpieczeniowe dla diesla. Wyniki końcowe mogą być zaskakująco różne. Czasami zakup auta z silnikiem wysokoprężnym zwraca się przy przebiegach rocznych rzędu kilku tysięcy kilometrów (z założeniem 4-5 letniego okresu użytkowania), a czasami przebieg zapewniający opłacalność takiego zakupu wynosi kilkadziesiąt tysięcy kilometrów rocznie!

Odpowiedzią konstruktorów benzynowych jednostek napędowych na ogromny postęp konstrukcyjny w silnikach diesla było znaczące podwyższenie wartości momentu obrotowego, istotne poszerzenie zakresu obrotów użytkowych oraz wyraźne zmniejszenie zużycia paliwa.

Obraz

Ekonomiczne aspekty wyboru diesla w wielu przypadkach straciły na znaczeniu. Są jednak osoby, które wybierają silniki wysokoprężne ze względu na specyficzną charakterystykę (duża elastyczność), oraz z uwagi na dobre tolerowanie agresywnej jazdy (co nie skutkuje tak dużym wzrostem zużycia paliwa jak w silnikach benzynowych).

To indywidualne preferencje, które też trzeba brać pod uwagę. Dobrze jest więc dokonać jazdy próbnej w punkcie dealerskim z jednego, prostego powodu: wszelkie wyliczenia opłacalności stracą na znaczeniu, jeśli samochód będzie nas denerwował np. zbyt głośną pracą silnika czy odczuwalnymi wibracjami. Nie chodzi przecież tylko o to, aby jeździć tanio, ale żeby jazda była również przyjemnością.

Najpopularniejsze samochody z silnikami wysokoprężnymi na polskim rynku

Model Poj. skok. (cm3) Moc maks. (KM przy obr./min) Maks. moment obr. (Nm przy obr./min) Przysp. 0-100 km/h (s) V maks. (km/h) Średnie zużycie paliwa (l/100 km) Cena (zł)
Skoda Octavia 1.9 TDI 1896 105/4000 250/1900 11,8 192 4,9 70300
VW Passat 1.9 TDI 1896 105/4000 250/1900 12,1 188 5,6 90400
Toyota Corolla 1.4 D-4D 1364 90/3800 190/1800-3000 12,0 175 4,9 69700
Skoda Fabia 1.4 TDI 1422 70/4000 155/1600-2800 15,6 162 4,8 45800
Ford Focus 1.6 TDCi 1560 90/4000 215/1750 12,6 177 4,7 59500

Najpopularniejsze samochody używane z silnikami wysokoprężnymi na polskim rynku wtórnym

Model Poj. skok. (cm3) Moc maks. (KM przy obr./min) Maks. moment obr. (Nm przy obr./min) Przysp. 0-100 km/h (s) V maks. (km/h) Średnie zużycie paliwa (l/100 km) Orientacyjne ceny (zł)
VW Passat 1.9 TDI (1996-2005) 1896 90/4000 202/1900 14,1 178 5,2 25 000- 45 000
VW Golf III 1.9 TDI (1993-1998) 1896 90/4000 202/1900 12,8 178 4,9 12 000- 17 000
Audi A4 1.9 TDI (1994-2004) 1896 110/4150 225/1700 11,3 196 4,9 21 000- 36 000
Mercedes C 220 D (1993-1997) 2155 95/5000 150/3100 16,3 175 6,9 17 000- 23 000
Mercedes E 290 TD (1995-1998) 2874 129/4000 300/1800 11,5 200 6,2 34 000- 36 000

Porównanie kosztów wybranych modeli dla wersji benzynowej i wysokoprężnej, zbliżonych pod względem osiągów (3 lata, przebieg roczny 15 000 km).

Skoda Octavia 1.9 TDI Skoda Octavia 1.6
Koszt zakupu (zł) 70 300 60 300
Koszt paliwa (zł) 8070 14 418
Łączne koszty zakupu i paliwa (zł) 78 370 74 718
Koszt 1 km (zł) 1,74 1,66
Przebieg niezbędny do zrównania kosztów (km) ok. 71 000 (23 700 rocznie)
Renault Megane 1.5 dCi Renault Megane 1.4 16V
Koszt zakupu (zł) 61 900 54 800
Koszt paliwa (zł) 7411 13 817
Łączne koszty zakupu i paliwa (zł) 69 311 68 617
Koszt 1 km (zł) 1,54 1,52
Przebieg niezbędny do zrównania kosztów (km) ok. 50 000 (16 700 rocznie)
Fiat Croma 1.9 Multijet Fiat Croma 1.8 16V
Koszt zakupu (zł) 82 300 74 900
Koszt paliwa (zł) 10 046 15 018
Łączne koszty zakupu i paliwa (zł) 92 346 89 918
Koszt 1 km (zł) 2,05 2,00
Przebieg niezbędny do zrównania kosztów (km) ok. 75 000 (25 000 rocznie)
Opel Corsa 1.3 DTJ Opel Corsa 1.2 16V
Koszt zakupu (zł) 47 200 40 200
Koszt paliwa (zł) 7576 11 614
Łączne koszty zakupu i paliwa (zł) 54 776 51 814
Koszt 1 km 1,22 1,15
Przebieg niezbędny do zrównania kosztów (km) ok. 78 000 (26 000 rocznie)

_ Przyjęto ceny paliw według notowań Polskiej Izby Paliw Płynnych z dn. 1.06.2007 (E95 4,45 zł/l, ON 3,66 zł/l) _

Autor: Dariusz Dobosz

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟