Trwa ładowanie...
auto
17-02-2009 19:25

Diesle na polskim rynku

Diesle na polskim rynku
d18tafa
d18tafa

W powszechnym mniemaniu dieslem jeździ się tanio. Pewnie dlatego auta z wysokoprężnym silnikiem cieszą się w Polsce coraz większym powodzeniem. Ale rachunek ekonomiczny nie zawsze jest tak prosty.

Popularność silników wysokoprężnych w samochodach osobowych wzrosła w ostatnich latach tak wyraźnie, że możemy mówić o prawdziwej rynkowej „hossie” tego rodzaju napędu.

W połowie ubiegłego roku po raz pierwszy w historii sprzedaż diesli w Europie przewyższyła sprzedaż wersji benzynowych, osiągając 50,6 proc. udziału w rynku. Także w Polsce obserwujemy coraz większe zainteresowanie dieslami, czego wyrazem jest ich udział w rynku w 2006 r. na poziomie 35 proc. Trzeba pamiętać, że w 2000 r. było to niewiele ponad 7 proc., a w 2004 r. mniej niż 25 proc.

d18tafa

Oszczędne i dynamiczne

Te zmiany zainteresowań nabywców nie są dyktowane jedynie rosnącymi cenami paliw. Warto zwrócić uwagę, że klienci sięgają chętniej po wersje z silnikami wysokoprężnymi mimo znacznego zbliżenia ceny oleju napędowego do ceny benzyny, albo wręcz zrównywania się tych cen.

Współczesne diesle stanowią bowiem ciekawą ofertę nie tylko ze względu na niższe zużycie paliwa, ale również z uwagi na dobrą dynamikę. Pracują coraz ciszej i coraz spokojniej.

Czasy, kiedy nazywano je pogardliwie „gruźlikami” albo „rechotami” odeszły w zapomnienie. Nowoczesne diesle pod względem mocy dorównują benzyniakom, a elastycznością zazwyczaj je przewyższają. Na dodatek nie boją się już wysokich obrotów, co sprzyja wyższym prędkościom maksymalnym.

d18tafa

A co zmieniło się na gorsze ? Przede wszystkim żywotność, która jest teraz zbliżona do silników benzynowych. Przebiegi do naprawy głównej, przekraczające niekiedy milion kilometrów, to już zbyt duże wyzwanie. Znacznie wzrosło skomplikowanie konstrukcji i zaangażowanie elektroniki, a to w wielu przypadkach podnosi awaryjność.

Sztuka wyboru

Postęp konstrukcyjny i sytuacja rynkowa nie zmieniły jednak znacząco sytuacji kupującego nowe auto. Dylemat, czy kupić wersję benzynową, czy diesla pozostał i wielu przypadkach rodzi wiele pytań przy wyborze pojazdu.

Sprawa rzeczywiście nie jest prosta, bowiem w rachubę wchodzi wiele uwarunkowań. Opłacalność zakupu zależy np. od przebiegów rocznych, bowiem koszt paliwa w eksploatacji samochodu, to druga pozycja po kosztach zakupu. A te są najważniejsze, bo w przypadku diesla zazwyczaj są sporo wyższe.

d18tafa

Pod uwagę trzeba brać cenę odsprzedaży po zakładanym okresie eksploatacji, a także ceny ubezpieczeń. Dodatkowe komplikacje wynikają z faktu, że wyliczenia czasami mocno się różnią w zależności od klasy auta. Najlepiej posłużyć się symulacyjnymi rachunkami, które wskażą najbardziej optymalne rozwiązanie dla nabywcy. Można pominąć w nich koszty przeglądów, bowiem obecnie są one bardzo zbliżone.

Na korzyść diesli przemawia mniejszy spadek wartości, czyli mniejsza strata przy odsprzedaży. Zależy ona jednak od tak wielu czynników, że trudno ująć ją w kalkulacji. Jedno jest pewne – będzie to rekompensatą za wyższe opłaty ubezpieczeniowe dla diesla. Wyniki końcowe mogą być zaskakująco różne. Czasami zakup auta z silnikiem wysokoprężnym zwraca się przy przebiegach rocznych rzędu kilku tysięcy kilometrów (z założeniem 4-5 letniego okresu użytkowania), a czasami przebieg zapewniający opłacalność takiego zakupu wynosi kilkadziesiąt tysięcy kilometrów rocznie!

d18tafa

Odpowiedzią konstruktorów benzynowych jednostek napędowych na ogromny postęp konstrukcyjny w silnikach diesla było znaczące podwyższenie wartości momentu obrotowego, istotne poszerzenie zakresu obrotów użytkowych oraz wyraźne zmniejszenie zużycia paliwa.

Ekonomiczne aspekty wyboru diesla w wielu przypadkach straciły na znaczeniu. Są jednak osoby, które wybierają silniki wysokoprężne ze względu na specyficzną charakterystykę (duża elastyczność), oraz z uwagi na dobre tolerowanie agresywnej jazdy (co nie skutkuje tak dużym wzrostem zużycia paliwa jak w silnikach benzynowych).

d18tafa

To indywidualne preferencje, które też trzeba brać pod uwagę. Dobrze jest więc dokonać jazdy próbnej w punkcie dealerskim z jednego, prostego powodu: wszelkie wyliczenia opłacalności stracą na znaczeniu, jeśli samochód będzie nas denerwował np. zbyt głośną pracą silnika czy odczuwalnymi wibracjami. Nie chodzi przecież tylko o to, aby jeździć tanio, ale żeby jazda była również przyjemnością.

Model Poj. skok. (cm3) Moc maks. (KM przy obr./min) Maks. moment obr. (Nm przy obr./min) Przysp. 0-100 km/h (s) V maks. (km/h) Średnie zużycie paliwa (l/100 km) Cena (zł)
Skoda Octavia 1.9 TDI 1896 105/4000 250/1900 11,8 192 4,9 70300
VW Passat 1.9 TDI 1896 105/4000 250/1900 12,1 188 5,6 90400
Toyota Corolla 1.4 D-4D 1364 90/3800 190/1800-3000 12,0 175 4,9 69700
Skoda Fabia 1.4 TDI 1422 70/4000 155/1600-2800 15,6 162 4,8 45800
Ford Focus 1.6 TDCi 1560 90/4000 215/1750 12,6 177 4,7 59500

Najpopularniejsze samochody używane z silnikami wysokoprężnymi na polskim rynku wtórnym

Model Poj. skok. (cm3) Moc maks. (KM przy obr./min) Maks. moment obr. (Nm przy obr./min) Przysp. 0-100 km/h (s) V maks. (km/h) Średnie zużycie paliwa (l/100 km) Orientacyjne ceny (zł)
VW Passat 1.9 TDI (1996-2005) 1896 90/4000 202/1900 14,1 178 5,2 25 000- 45 000
VW Golf III 1.9 TDI (1993-1998) 1896 90/4000 202/1900 12,8 178 4,9 12 000- 17 000
Audi A4 1.9 TDI (1994-2004) 1896 110/4150 225/1700 11,3 196 4,9 21 000- 36 000
Mercedes C 220 D (1993-1997) 2155 95/5000 150/3100 16,3 175 6,9 17 000- 23 000
Mercedes E 290 TD (1995-1998) 2874 129/4000 300/1800 11,5 200 6,2 34 000- 36 000
Skoda Octavia 1.9 TDI Skoda Octavia 1.6
Koszt zakupu (zł) 70 300 60 300
Koszt paliwa (zł) 8070 14 418
Łączne koszty zakupu i paliwa (zł) 78 370 74 718
Koszt 1 km (zł) 1,74 1,66
Przebieg niezbędny do zrównania kosztów (km) ok. 71 000 (23 700 rocznie)
Renault Megane 1.5 dCi Renault Megane 1.4 16V
Koszt zakupu (zł) 61 900 54 800
Koszt paliwa (zł) 7411 13 817
Łączne koszty zakupu i paliwa (zł) 69 311 68 617
Koszt 1 km (zł) 1,54 1,52
Przebieg niezbędny do zrównania kosztów (km) ok. 50 000 (16 700 rocznie)
Fiat Croma 1.9 Multijet Fiat Croma 1.8 16V
Koszt zakupu (zł) 82 300 74 900
Koszt paliwa (zł) 10 046 15 018
Łączne koszty zakupu i paliwa (zł) 92 346 89 918
Koszt 1 km (zł) 2,05 2,00
Przebieg niezbędny do zrównania kosztów (km) ok. 75 000 (25 000 rocznie)
Opel Corsa 1.3 DTJ Opel Corsa 1.2 16V
Koszt zakupu (zł) 47 200 40 200
Koszt paliwa (zł) 7576 11 614
Łączne koszty zakupu i paliwa (zł) 54 776 51 814
Koszt 1 km 1,22 1,15
Przebieg niezbędny do zrównania kosztów (km) ok. 78 000 (26 000 rocznie)

_ Przyjęto ceny paliw według notowań Polskiej Izby Paliw Płynnych z dn. 1.06.2007 (E95 4,45 zł/l, ON 3,66 zł/l) _

d18tafa

Autor: Dariusz Dobosz

d18tafa
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d18tafa
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj