Daewoo Matiz: do miasta za grosze

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Mały, zwinny i z praktycznym, pięciodrzwiowym nadwoziem - Daewoo Matiz to idealne auto do miasta. Pytanie tylko, czy tak stara i prosta konstrukcja warta jest jeszcze zainteresowania.

Obecnie kupując samochód klasy A mamy naprawdę duży wybór. Jednak w 1998 roku tak naprawdę liczyły się tylko dwa modele – Daewoo Matiz i Fiat Seicento. Dla wielu osób oczywistym wyborem był ten pierwszy – Włosi nie wyciągnęli wniosków z pierwszej lekcji (jaką była rywalizacja Cinquecento z Tico) i pozostali przy trzydrzwiowym nadwoziu. Każdy, kto próbował posadzić dziecko w foteliku na tylnej kanapie auta bez drugiej pary drzwi wie, jak poważny jest to brak.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Mierzący niecałe 3,5 metra długości Matiz, chociaż większy od swojego głównego konkurenta, pod względem ilości miejsca w kabinie oferuje podobny, niezbyt imponujący, poziom. Przestrzeni wystarczy tu dla dwójki dorosłych z dziećmi, a bagażnik (pojemność 167 l) zmieści najwyżej zgrzewkę wody i dwie siatki z zakupami.

To zupełnie jednak wystarcza w przypadku drugiego, trzeciego auta w rodzinie i jako takie Daewoo Matiz sprawdza się świetnie. Podczas jazdy po mieście szybko docenimy jego zwrotność i łatwość z jaką można go zaparkować. Nie powinniśmy jednak oczekiwać zbyt wysokiego komfortu jazdy, ani choćby przeciętnego prowadzenia. Pudełkowate nadwozie podskakuje na dziurach i przechyla się na zakrętach.

Do takiego zachowania na drodze pasuje jedyny dostępny silnik – 51-konna, trzycylindrowa jednostka o pojemności 0,8 litra potrzebuje aż 16,9 s na rozpędzenie Matiza do 100 km/h. Nie powinniśmy przy tym liczyć na szczególnie niskie spalanie – producent mówi o zużyciu paliwa w ruchu miejskim na poziomie 7,1 l/100 km. Teoretyczną alternatywą jest jednostka 1.0 l 64 KM, ale występowała ona tylko na rynkach zachodnich.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Nieco lepiej, niż w przypadku silników, sprawy się mają jeśli chodzi o wyposażenie. Podstawowe Matizy były co prawda pozbawione jakichkolwiek wartych wzmianki elementów (poznamy je po czarnych zderzakach), ale na rynku jest sporo egzemplarzy z elektrycznie sterowanymi przednimi szybami, czy też poduszką powietrzną kierowcy. Przy odrobinie szczęścia natrafimy na topową odmianę, nazwaną, nomen omen, Top. Seryjnie występowała ona z dwoma air bagami, ABSem, wspomaganiem kierownicy, klimatyzacją oraz plastikowym „drewnem” na desce rozdzielczej.

Jeśli chodzi o usterki, to Daewoo Matiz ma ich dość sporo. Wynikają one po części z przeciętnej jakości elementów użytych do wykonania tego samochodu, a po części z dość zaawansowanego wieku najstarszych egzemplarzy. Na szczęście większość z nich można usunąć za grosze.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Problemy sprawia nietrwałe przednie zawieszenie oraz łożyska kół, a także układ hamulcowy. Niesprawne są też często rozruszniki i aparaty zapłonowe. Sam silnik trapią wycieki oleju, awarie termostatu, a nawet problemy z uszczelką pod głowicą. Sporym kłopotem jest niestety rdza, która atakuje zarówno układ wydechowy, jak i niemal całe nadwozie.

Daewoo Matiz jest dobrze sprawdzającym się w mieście i w miarę praktycznym środkiem transportu. Trudno jednak decydować się na niego kierując się czymś innym, niż czystym pragmatyzmem. Bardzo niskie ceny zarówno samego auta (od około 1000 do 7000 zł), jak i napraw sprawiają jednak, że wiele można mu wybaczyć.

tw/ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025