Dacia Duster 2017 – nowe oblicze i wciąż ten sam charakter
Najpopularniejszy SUV w Polsce pokazuje nowe oblicze. Zmieniono w nim wszystko poza jednym – charakterem. Teraz będzie nowocześniejszy, ale tak samo terenowy i przystępny cenowo jak wcześniej.
Nowa stylistyka, nowe elementy wyposażenia, całkowicie przeprojektowane wnętrze – to nowości – ale po staremu zostaje twardy charakter i ponadprzeciętna zdolność do pokonywania bezdroży w segmencie SUV. Najbardziej interesujące jest teraz wnętrze, którego w przeciwieństwie do nadwozia, przed salonem samochodowym we Frankfurcie nie mieliśmy okazji widzieć.
Jest bardziej przestronne, m.in. przez przesunięcie o 100 mm przedniej szyby do przodu. Zapewnia wyższy komfort podróżowania – dużo uwagi poświęcono wyciszeniu. Bagażnik, którego pojemność się nie zwiększyła – 445 l w wersji 4x2 i 376 l w wersji 4x4 – jest lepiej zagospodarowany. Wprowadzono też kilka dodatkowych schowków, których łączną objętość zwiększono z 5,8 l do 28,6 l. Lepiej dobrano materiały. Nowe fotele z podłokietnikiem zapewniają wygodniejsze podparcie pleców i ud dzięki 20 mm dłuższym siedziskom. Kierownica ma teraz regulację osiową.
Klienci oczekujący samochodu nowoczesnego dostaną system Multiview Camera, system monitorowania martwego pola lusterek, kurtynowe poduszki powietrzne, automatyczną klimatyzację, bezkluczykowy dostęp i uruchamianie silnika oraz automatycznie włączane światła mijania. Wbrew pozorom tych elementów wyposażenia nie oferowano wcześniej z uwagi na niską cenę. Nie było tego w żadnej Dacii. A co z wielkim atutem Dustera, czyli właściwościami terenowymi?
Choć auto wydaje się większe niż wcześniej, to w rzeczywistości ma podobne rozmiary jak poprzednik. Zatem powinien być równie zwinny na bezdrożach. Nadwozie mierzy 4,3 m długości i 1,8 m szerokości. Prześwit to 210 mm, a kąty to odpowiednio – natarcia 30 stopni i zejścia 33 stopnie. W terenie pomoże system kontroli zjazdu i podjazdu oparty na działaniu układu hamulcowego. Duster może być wyposażony w system 4x4 Monitor, dostępny za pośrednictwem MediaNav Evolution, pokazujący kompas i określający w czasie rzeczywistym pochylenie samochodu.
Gama silników nowego Dustera pozostaje bez zmian i obejmuje jednostki benzynowe SCe 115 (wersje 4x2 i 4x4) oraz TCe 125 (wersje 4x2 i 4x4), które współpracują z manualną skrzynią biegów. W ofercie silników wysokoprężnych znajduje się jednostka dCi 90 w wersji 4x2 oraz dCi 110 w wersjach 4x2 i 4x4. Mocniejszy diesel może być wyposażony opcjonalnie w dwusprzęgłowy automat EDC. Wciąż będzie wersja zasilana gazem LPG dla odmiany 4x2. Nie wątpimy, że tak jak obecnie, nowa Dacia Duster pozostanie hitem sprzedaży w kraju.