Na stacji benzynowej za litr benzyny 95 zapłacimy 4,42 zł. Litr LPG kosztuje 1,90 zł. Różnica to 2,52 gr na każdym zatankowanym litrze paliwa. Dlaczego zatem nadal większość samochodów zasilanych jest benzyną lub ropą?
Od ponad 20 lat, gdy LPG pojawiło się na stacjach paliw, jego cena zawsze stanowiła ok. 50 proc. kwoty, jaką trzeba zapłacić za benzynę. Dla wielu kierowców to wystarczający powód, by zainwestować nieco pieniędzy i zamontować instalację gazową. I to bez znaczenia, czy jeżdżą skodą, fiatem czy porsche albo mercedesem. Oszczędność to oszczędność.
Ile naprawdę kosztuje jazda na LPG?
Skoda Octavia 1,6 MPI o mocy 102 KM to jedno z najpopularniejszych aut w swej klasie z silnikiem, który znakomicie pracuje na LPG. Bo przecież jest prawdą, że są auta, które kiepsko radzą sobie z gazem lub ich regulacja wymaga fachowca wyższej klasy.
W przypadku Octavii spalanie w mieście wynosi ok. 12 l LPG na 100 km lub 10,5 benzyny. Czyli 100 km jazdy na LPG kosztuje 23 zł, a na benzynie, 46 zł. Po przejechaniu 1000 km w kieszeni zostaje 230 zł. A to oznacza, że jeśli rocznie pokonujemy 15 tys. km, koszty paliwa są niższe o 3450 zł. Od tej kwoty odejmijmy 63 zł za obowiązkowy przegląd instalacji LPG.
Ok. 400 zł kosztować nas będzie benzyna do rozruchu. Roczny serwis instalacji gazowej (filtry gazu, regulacja, świece) to wydatek rzędu 200 zł. Po odliczeniu kosztów, za jazdę na gazie zapłacimy o 2850 zł mniej niż na benzynie.
| | Pb 95 | LPG |
| --- | --- | --- |
| Spalanie (l/100 km) | 10,5 | 12,0 |
| Cena (zł/l) | 4,42 | 1,90 |
| Koszt paliwa przy 1000 km | 460 zł | 230 zł |
| Roczny koszt paliwa przy 15000 km | 6900 zł | 3450 zł |
| Różnica | 3450 zł | |
_ Zestawienie kosztów paliwa na dystansie 1000/15000 km. Skoda Octavia 1.6 MPI. Ceny: wrzesień 2016. _
Tylko jedno tankowanie
Pojemność użytkowa zbiornika LPG w aucie średniej klasy to ok. 40 litrów gazu. Za tankowanie do pełna zapłacimy 76 zł, za tę samą ilość benzyny już 176,80 zł. Oznacza to, że za każde tankowanie zapłacimy o 100,80 zł mniej.
Jedziemy na urlop
Jeśli podczas urlopu pokonujemy ok. 1500 km (jest to dystans z centrum Polski nad morze lub w góry wraz z powrotem oraz jazda lokalna), to na urlopowe atrakcje mamy dodatkowe 345 zł.
Więcej niż w banku
Nie każdemu się opłaca, to naturalne. Montaż gazu trzeba potraktować jak każdą inną inwestycję czyli obliczyć zyski lub straty. Przy obecnych cenach paliw i rocznych przebiegach rzędu 15 tys. km montaż LPG (po odliczeniu kosztów dodatkowych) zwróci się po 10 miesiącach. Czyli już w pierwszym roku zyskujemy ponad 450 zł. W każdym kolejnym można ograniczyć koszty paliwa o 2850 zł. Zatem po zainwestowaniu 2500 zł, po czterech latach jazdy na gazie, w kieszeni zostać może 9000 zł. Proszę o wskazanie lepiej oprocentowanej lokaty bankowej.
Nie dla każdego?
Instalacja LPG potrafi przynieść duże korzyści, ale ma też wady. Pierwszą z nich jest ograniczenie pojemności bagażnika przez zbiornik na gaz. Często jest on montowany w miejscu koła zapasowego, ale ono też się może przydać i w takiej sytuacji trzeba je po prostu wozić w bagażniku. Trzeba też pamiętać, że silniki w samochodach nie są projektowane z myślą o LPG, a zatem taki rodzaj paliwa przyspiesza zużywanie się jednostki napędowej. Na koniec należy mieć też na uwadze, że nie wszystkie silniki równie dobrze znoszą pracę na LPG, a zatem przed podjęciem decyzji warto się skonsultować ze specjalistą.
Tomasz Rak/sj, Wirtualna Polska