Import samochodów używanych nadal nie słabnie i wśród wielu sprowadzonych aut jest dużo uszkodzonych. Oferowane są w bardzo atrakcyjnych cenach, ale zakup takiego auta powinien być poprzedzony chłodną kalkulacją, czy to się naprawdę opłaca.
Zakup rozbitego samochodu to zawsze wielka niewiadoma. Może się okazać, że faktycznie uszkodzenia są niewielkie, naprawa będzie kosztować grosze i na zakupie takiego auta zrobimy dobry interes. Ale może być również odwrotnie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11709/rozbitek-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Uszkodzenia, które na początku wydawały się niewielkie, w rzeczywistości są rozległe i opłacalność naprawy stoi pod wielkim znakiem zapytania.
Aby nie doszło to takiej nieprzyjemnej sytuacji, odradzamy kupowanie samochodu tylko na podstawie fotografii. Również jeśli nie mamy wiedzy i doświadczenia w naprawie samochodów, nie powinniśmy sami kupować rozbitka. Wskazana jest pomoc fachowca i oczywiście wizyta w serwisie, nawet jeśli auto wygląda na zupełnie sprawne. Oględziny takie dodatkowo kosztują, ale w efekcie końcowym będzie to i tak o wiele mniej niż za ewentualny remont.
Im starszy samochód tym mniej kalkuluje się jego naprawa, gdyż usunięcie nawet niedużych uszkodzeń może kosztować więcej niż wynosi wartość rynkowa samochodu. Oczywiście mówiąc o naprawie mamy na myśli solidną i fachową usługę, po której auto będzie sprawne i nie będzie zagrażało bezpieczeństwu pasażerów oraz innych uczestników ruchu. Samochody na tzw. handel, na pewno nie będą tak naprawione i należy się liczyć z poważnymi wydatkami niedługo po ich zakupie.
Aby jednak nie stać się przysłowiowym „jeleniem”, przed zakupem nawet lekko rozbitego auta, wskazana jest konsultacja z blacharzem, który określi zakres naprawy i wstępnie oszacuje koszty. W wielu przypadkach uszkodzone są również elementy silnika, co dodatkowo podnosi koszt naprawy.
Z dużym dystansem należy podchodzić także do samochodów, które wyglądają jak po niewielkiej stłuczce. W rzeczywistości może się okazać, że auto miało znacznie poważniejszy wypadek, a wygląda całkiem przyzwoicie tylko dlatego, że jest już po wstępnej naprawie i zostały zatuszowane inne poważniejsze uszkodzenia. Jeśli np. wystrzeliły poduszki, to ich wymiana będzie sporo kosztować. W niektórych modelach trzeba wymieniać nawet deskę rozdzielczą, a często konieczna jest również wymiana komputera pokładowego.
Zdarzają się również samochody, które z zewnątrz wyglądają bardzo ładnie i nawet lakier na wszystkich elementach jest fabryczny. Ale i w takim przypadku powinniśmy zachować rozwagę i również pojechać do serwisu, aby dokładnie sprawdzić auto, ponieważ może się okazać, że samochód ma naruszoną płytę podłogową i geometria zawieszenia jest nieprawidłowa.
Oczywiście naprawa z użyciem oryginalnych części na pewno nie będzie opłacalna. Lepiej skorzystać z zamienników, wykonać ją w tańszym zakładzie i niestety, być przygotowanym na gorszą jakość naprawy. Ale na pewnych elementach nie można oszczędzać. Zakładanie używanych wahaczy, amortyzatorów, czy innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo mija się z celem i szanowany zakład nie wykona takiej naprawy. Należy również liczyć się z tym, że nie wszystkie części znajdziemy w zamiennikach i niektóre trzeba będzie kupić w ASO. Taka sytuacja ma miejsce szczególnie w przypadku mniej popularnych samochodów.
Autor: Grzegorz Burda